ANNONSE

HUS & HAGE

Begrenset moro

Tekst: Siri Marte Kværnes

Publisert: 15.03.2014

GRAFISK: DesignTorget selger grafiske trykk i et begrenset opplag. Det er ennå igjen noen eksemplarer av dem som kom i fjor, forteller butikksjef Lars Christian Sundby. (FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix) 


Når varene kommer i «limited edition», er det tomt når det er tomt.

 

 

Sunn fornuft taler ikke for å besøke kjedebutikken når du vil ha noe få andre har. Men av og til selger også de rimelige kjedene produkter i mindre kvanta. ­DesignTorget, Tilbords og IKEA er blant dem som slipper varer i ­«limited edition» denne vinteren.

I fjor kom første serie med grafiske trykk i begrenset opplag fra DesignTorget. Illustratør Lisa Billviks bilde av en rev fikk bein å gå på da Ylvis brakte arten på alles lepper i høst. Andre motiver er fremdeles å oppdrive.

– Det er kanskje ikke så godt kjent at vi har disse grafiske trykkene, sier butikksjef Lars ­Christian Sundby ved DesignTorget i Grensen i Oslo.

 

Vinterens grafikk

I disse dager kommer fire nye grafiske trykk. Opplaget er på 150, og 64 av hvert motiv havner i norske butikker. Igjen er det svenske illustratører som blir ­løftet fram av designbutikken. Flere motiver er på trappene, ifølge kjedens markedsavdeling.

IKEA har drevet med «limited edition» i årevis. Nyeste spesial­kolleksjon, BRÅKIG, er laget i samarbeid med det danske design­kollektivet ArtRebels. De rundt 30 produktene er inspirert av dansk design og kjærligheten til København.

– Våre «limited editions» skal framheve skandinavisk design, enten alene eller ved at vi setter det i kontakt med design og kultur fra andre land. TRENDIG-kolleksjonen som kom i høst, mikset skandinavisk og kinesisk kultur. Til høsten vil man se ­russiske toner på IKEA, sier kommunikasjonsrådgiver Siv Elizabeth Egger i IKEA.

– «Limited edition» skaper mer blest rundt et produkt, og det gjør det mer attraktivt for kunden når ikke «alle andre» har det, sier kategorisjef Karine ­Lunde Trellevik i Tilbords.

Kjeden skal føre flere populære varer som «limited edition» i tida som kommer. Krystallysestakene Eminence og Silence fra Cleo Home kommer begge i svart utgave. Opplaget er på 200 i noen størrelser og 300 i andre.

 

Eksklusivt marked

Spesialutgaver gjør vanlige produkter mer spesielle. Det er noen villige til å betale ekstra for, forteller professor Arne Nygaard ved Institutt for markedsføring ved BI.

– I luksussegmentet kan «limited edition» treffe nisjer med ekstremt god betalingsevne – for eksempel når vi snakker om bilmodellen Aston Martin One-77, som er laget i et opplag på 77. Produkter som kommer i et begrenset antall, gir kundene en slags knapphetsfølelse der løp-og-kjøp blir viktig, sier han.

Hvis noen kjøper en luksusvare, og attpåtil en sjelden variant, signaliserer det økonomisk og sosial status. Kanskje kan IKEAs «limited edition» signalisere sosial status til en billig penge, undrer professoren.

– Når IKEA og H&M lager «limited edition», øker merkeoppmerksomheten og oppmerksomheten rundt at man kan være spesiell også ved å handle i disse butikkene. Men hvis alle kjedene gjør det samme, kan «limited edition» kun bli en ekstra kostnad for kjedene som konkurrerer om de samme kundene, sier Nygaard.

 

Smart markedsføring?

Det varierer mye hvor eksklusive de begrensede varene er. Hos IKEA varierer opplaget og salgsstedene fra kolleksjon til ­kolleksjon. Noen kolleksjoner kommer i én til to konteinere og blir utsolgt på et par uker. Andre kommer i større volum og varer noen måneder. Varehusene får ikke påfyll når de er tomme.

Ofte får alle IKEA-varehusene de samme varene. Men det hender også at kolleksjoner selges i bare ett eller to land. Standard­sortimentet selges på sin side år etter år, verden over.

Butikken Utopia Retro Modern har spesialisert seg på vintagedesign fra 1900-tallet. Blant varene finner du de fargerike stolene VILBERT fra 1993, designet for IKEA av danske Verner Panton. Stolene ble solgt i en kort periode på 1990-tallet og koster nå fra 1.500 til 4.000 kroner per stykk.

– Enkelte IKEA-ting kan bli popu­lære på bruktmarkedet, men jeg tviler på at noe vil bli virkelig dyrt. Du kjøper ikke IKEA-varer for å investere, sier daglig leder Fabio Carlesi i ­Utopia ­Retro Modern.

Han forteller at interessen for enkelte IKEA-varer fra 1970- og 1980-tallet har falt idet kjeden har gjenopptatt produksjonen i senere tid. Holdbarheten er en annen faktor som påvirker tingenes bruktverdi.

– Møbler som er skapt billige, er sjelden skapt for å vare, sier Carlesi.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no