ANNONSE

HUS & HAGE

Selve lyset

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan
Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix

Publisert: 15.03.2014

COHERENCE: Lyskilden til lampen «Coherence» ligger under kuppelen, og lyset skinner opp på underflaten av den. 


Da lyskunstner Daniel Rybakken begynte å designe lamper, oppdaget han at det altfor ofte handlet om lampeskjermen og ikke om lyset.

 

 

På en hvit bakgrunn på Norsk Design- og Arkitektursenter DogA i Oslo er det montert en svart lampe med en to meter lang stang og en liten kuppel ytterst. Den særs lange stangen balanseres av en kortere stang vendt motsatt vei, med et rundt «lodd» ytterst. Lysdesigner ­Daniel ­Rybakken forklarer ivrig de tekniske prinsippene bak «Counter­balance», mens han dreier ­stangen opp, ned og til siden.

– Motvektstangen kan godt vende motsatt vei, så lenge ­vinkelen er riktig, sier han

«Counterbalance» er nominert til verdens kanskje mest prestisjetunge industridesignpris, Compasso d'Oro. Den vant også Bo Bedres designpris for årets lampe 2012 og Lamp of the Year – Elle Decoration International Design Award 2013.

 

Utelys inne

Rybakken fikk tidlig mye ­positiv oppmerksomhet for lys­installasjonene sine. Installasjonen «Subconscious Effect of Daylight» (2008), der et lite bord har en lysprojektor montert på undersiden, slik at det virker som sollyset skinner på området under bordet, ble kjøpt av Nasjonal­galleriet.

I prosjektet «Daylight Entrance» (2010) monterte han over 6000 LED-lys i tynne Corian-plater, over tre etasjer, i en kontorbygning i Stockholm. Slik skapte han en illusjon av dagslys i et lukket rom. Han har også eksperimentert med refleksjon av lys fra ulike metaller, spesielt aluminium.

– Det spennende med lys er at det påvirker oss alle. I ­Skandinavia har vi et spesielt forhold til lys, dagslys og mangelen på dagslys, sier han.

 

Designlamper

Via suksessen med lysinstallasjonene fikk han mulighet til å jobbe med en av Italias mest anerkjente lampeprodusenter, Luceplan. «Counter­balance» startet med et ønske om å vise frem kunnskap om – og forkjærlighet for – ­mekanikk og det industrielle.

– Jeg ville vise at jeg kunne. Mange så på det jeg gjorde som diffust, poetisk og vagt, tror han.

Sammen med Andreas ­Engesvik designet han «Colour» (2011, fargede glassplater foran en lyskilde) og «Light Tray» (2012, håndblåste glasskupler plassert på en hvit aluminiumsplate). Den siste ble i 2013 kåret til «årets lampe» av Elle ­Decoration Sweden Design Award.

 

Lysets farger

Da Rybakken begynte å tegne lamper, innså han at mye lampe­design handler om armaturen og ikke om selve lyset. Imidlertid har lyset i seg selv vært konseptet i Rybakkens egne prosjekter tidligere.

– Både «Light tray» og ­«Colour» handler om farge­blanding, som i en akvarell, sier han.

Fargeblanding vil si at lys med ulik bølgelengde sendes ut fra en lyskilde. Øyet oppfatter det utsendte lyset som ulike farger, avhengig av blandingsforholdet mellom primærfargene.

Rybakken plasserer en stor ­farget kuppel utenpå en annen på «Light Tray», slik at fargen ­endres.

– Fargen på lyset påvirker stemningen man skaper. Hvorfor skal alt lys være elektroniske lamper som dimmes opp og ned? spør han.

Likevel er skulpturen viktigst i «Counterbalance», og teknikk er fremtredende på den foreløpig siste lampen, «Ascent» (2013), en liten kuppelformet hette som kan dras opp og ned på en stang, og som slik gir henholdsvis mer ­eller mindre lys. For den vant han i 2013 den svenske arkitektur­prisen Guldstolen.

Det vakre lyset – Helt siden Thomas Edison oppfant glødelampen, har berømte designere arbeidet med lamper og hvordan man skal få lyset til å falle vakkert i et interiør, sier Widar Halén, avdelingsdirektør for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet og medkurator for Rybakkens utstilling

– Tiffany i New York var en av de første som jobbet med hvordan lyset reflekteres i skjermen. Tidlig på 1900-tallet var Josef ­Hoffmann i Wien og Marianne Brandt ved Bauhaus-skolen to ­designere som jobbet mye med det, og senere Poul ­Henningsen i Danmark. PH– lampene har forskjellige skjermer som ­reflekterer lyset på beste måte. Rybakken viderefører noen av deres ­eksperimenter, med dagens nye lysmulighter og ­materialer, sier Halén.

Fakta om ­Daniel ­Rybakken • Rybakkens utstilling «Det nye lyset» åpnet på DogA i Oslo 7. januar. Utstillingen er på en to år lang turné rundt omkring i landet, som vil avsluttes i mars 2015.

• Daniel Rybakken (f. 1984) er utdannet fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Högskolan for Konst och Design i Göteborg.

• Rybakken har markert seg som en nyskapende designer. Han har blant annet eksperimentert med dagslys, og arbeider med å skape illusjon av dagslys der det ikke finnes.

• Han har vunnet en rekke priser, bla Guldstolen 2013 (for «Ascent»), Swarovski Emerging Talent Medal 2013 og Elle Decoration International Design Award 2013 (for «Counterbalance»), Elle Interiör Sverige 2013 (for «Light Tray»), Årets lampe – Bo Bedre 2012 (for «Counterbalance»), Bruno Mathsson-prisen 2011, Norsk Forms pris til unge formgivere 2010, Sheiblers legat – talentpris for design 2009, Anders Jahres kulturpris for unge kunstnere 2008 og «Best of the best» under årlig tildeling av Red Dot Award 2007.

(Kilde: Nasjonalmuseet)

Rybakkens råd • Unngå spotlights.

• Tenk på hvilken retning lyset har. Må alt generelt lys komme fra taket?

• Velg rett lystemperatur og styrke. Varm lys må være dempet, mens kaldt må være sterkt for å føles naturlig.

(Kilde: Daniel Rybakken)


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no