ANNONSE

Tidenes beste album

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band


Tidenes beste album ved Rolf Schreiner

Publisert: 26.04.2014

Det åttende albumet av 
The Beatles, utgitt i juni 1967.

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band ble innspilt på et tidspunkt da den første Beatles-feberen var i ferd med å avta. De fire Beatles-medlemmene innså at den frenetiske turnévirksomheten var i ferd med å tappe dem for skaperkraft, og de bestemte seg for å gå i studio. De fire bandmedlemmene hadde latt seg inspirere av andre typer musikk enn tidligere, og var blitt fortrolig med instrumenter som hammondorgel, elpiano, stryke- og blåse­instrumenter – foruten en lang rekke ­eksotiske instrumenter, inkludert sitar.

 

«Ukjent» band i en park

Paul McCartney har oppgitt The ­Beach Boys’ album Pet Sounds og Frank ­Zappas Freak Out! som viktige inspirasjons­kilder for Sgt. Pepper. McCartney var i Los ­Angeles i april 1967, der han møtte Brian Wilson og hørte låter som ­Wilson hadde tenkt å bruke i en planlagt ­utgivelse, Smile.

Den opprinnelige ideen var at The ­Beatles skulle framstå som et ukjent «­Lonely Hearts Club Band» som gjennomførte en kabaretaktig konsert i en park. Ideen ble fastholdt i cover­designet og i tittel­låten som innleder side én og kommer i reprise mot slutten av side to – dessuten i introduksjonen av bandmedlemmet Billy Shears (Ringo Starr) før sangen With a Little Help from My Friends. For øvrig er låtene frittstående. Likevel er Sgt. Pepper blitt stående som pop­musikkens første konseptalbum.

 

Helt ny lydeffekt

Produsent og teknikere tok i bruk lydbåndteknikken på nye og innovative måter. Særlig virkningsfull er den spesielle doublereffekten som er brukt på vokalsporet, og som får det til å høres ut som vokalisten synger duett med seg selv. Denne teknikken ble utviklet spesielt for The Beatles av lydteknikeren Ken Townshend i EMI i 1965, og fikk navnet automatic double tracking (ADT). Tidligere kunne dublert vokalstemme bare oppnås gjennom to separate opptak – nå kunne det gjøres automatisk på ett opptak. Etter Sgt. Pepper ble ADT et nærmest universelt fenomen i pop og rock.

Folkerikt cover

Til omslaget laget hver av de fire en liste over levende og avdøde personer som de ville bli avbildet sammen med. Fotografier av disse ble forstørret opp i full størrelse på papplater og stilt opp som bakgrunn. Voksfigurene av The Beatles ble utlånt fra Madame Tussauds og stilt opp ved siden av. Blomstene ble levert av en blomsterforretning, mens de påståtte marihuanaplantene ikke er marihuana. Midt i bildet stilte The Beatles opp i sirkus­aktige uniformer og nyanlagt bart.

På baksiden kan man se at Paul er den eneste med ryggen til kameraet, dette blir av enkelte sett på som et spor på konspirasjonsteorien som sier han er død.

 

Musikk til overs

En stund var planen at Sgt. Pepper skulle bli et dobbeltalbum, og det ble spilt inn låter i studio som ikke fikk plass på den ene plata det endte opp med. Noen av disse innspillingene kom seinere på ­Magical Mystery Tour, og tre andre (Only a ­Northern Song, Hey Bulldog og It’s all too Much) ble først publisert i tegne­filmen Yellow Submarine i 1968.

To andre låter som var innspilt på samme tid – Strawberry Fields Forever og Penny Lane – kom heller ikke med på platen fordi EMI mente det gikk for lang tid mellom utgivelsene, og derfor ble George Martin presset til å gi ut disse som single allerede i februar 1967.

 

Side 1

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band

With a Little Help from My Friends

Lucy in the Sky with Diamonds

Getting Better

Fixing a Hole

She’s Leaving Home

Being for the Benefit of Mr. Kite!

 

Side 2

Within You Without You

When I’m Sixty-Four

Lovely Rita

Good Morning Good Morning

Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (­Reprise)

A Day in the Life

 

Etter første avspilling av dette albumet torsdag 1. juni 1967 var noen av oss i himmelen – sammen med Lucy og ­diamanter.

Oppfølgeren Magical Mystery Tour (film, EP og deretter LP) inneholder låter som er svært lik det som finnes på Sgt. Pepper. Men etter to år i spissen for den psykedeliske rocken vendte The Beatles i 1968 tilbake til et mer konvensjonelt repertoar.

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 
opp en liste over de 500 beste albumene 
i historien – bygget på stemmene fra 
100 musikkeksperter. Her er de første 100.
1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones
8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles
11. The Sun Sessions, Elvis Presley
12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.
14. Abbey Road, The Beatles
15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan
17. Nevermind, Nirvana
18. Born to Run, Bruce Springsteen
19. Astral Weeks, Van Morrison
20. Thriller, Michael Jackson
21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown
25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who
29. Led Zeppelin, Led Zeppelin
30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones
33. Ramones, Ramones
34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie
36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Waters, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley
56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles
60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses
62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones
64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince
73. Back in Black, AC/DC
74. Otis Blue, Otis Redding
75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin
76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies
81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin
84. Lady Soul, Aretha Franklin
85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen
86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd
88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly
93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan
98. This Year’s Model, Elvis Costello
99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone
100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no