ANNONSE

HUS & HAGE

Norsk norm

Tekst: Grethe Brandsø



Publisert: 26.04.2014

NORSK FORM: – Vi ønsker å sette fokus på norske formgivere fra etterkrigstida, sier daglig leder Knut ­Forsberg (til venstre) og designekspert Tor Henrik Fjelldal, hos Blomqvist kunsthandel. Her med en Ekornes Stressless i front, formgitt i 1971 av fabrikkens designteam. Stolen er anslått å gå for rundt 14.000 kroner. (FOTO: Fredrik Varfjell/NTB scanpix)


Står bestemors stol på loftet? Da kan du sitte godt i det!

 

– Du kan tjene gode penger på norsk vintagedesign, bedyrer daglig leder hos Blomqvist Kunsthandel, Knut Forsberg.

– Hvis du for eksempel er rundt tretti år, vil mye av det besteforeldrene dine kjøpte på 1960-tallet være veldig populære salgsobjekter i dag, påpeker han.

Kunst- og designforhandlere, som Blomqvist Kunsthandel og Utopia Retro Modern designgalleri, tar både bestefars sofa, grandtantes lampe og mormors vase i kommisjon. Eller du kan selge salongen privat på for ­eksempel finn.no eller rubrikk.no. Uansett er det norsk form fra etterkrigstida som gjelder.

 

Nasjonale ikoner

Norske formgivere fra etterkrigs­perioden hører til under begrepet «Scandinavian ­Design». Stilretningen oppsto i 1950-årene for å karakterisere datidas uttrykk, og de fleste har kanskje hørt om danske Arne Jacobsen eller finske Alvar Aalto? De ­norske design­kollegene er imidler­tid ikke like berømte.

– Hjemlige formgiverne fra ­perioden har ikke fått like stor plass som resten av skandi­navene. Vi mener imidlertid at nordmennene er minst like gode, og vi ønsker derfor å skape internasjonal oppmerksomhet rundt norsk form fra perioden 1945-1970. Dessuten vil vi være med på å sette standard for prisene på «våre egne», påpeker Knut ­Forsberg.

Blomqvist samler derfor i disse dager inn, i samarbeid med ­kaffe- og vintagekremmer «­Fuglen» i Oslo, møbler og gjenstander til salgsutstillingen «Norwegian Icons», som åpner i New York i mai.

– Vi vil vise verden en samling av betydningsfulle norske ­designere fra perioden. De ­fineste objektene vi samler inn i forbindelse med vårens nett­auksjoner, vil derfor gå til salgsutstillingen i New York, forteller Forsberg.

Tidligere har «Norwegian Icons»-utstillinger vært vist i Oslo og Tokyo.

Funksjonell form

Den norske etterkrigsstilen er preget av funksjonalitet og organisk form, og datidas designere satte holdbarhet i høysetet. Når du roter rundt på loftet eller loppemarkedet, er det tidstypisk utseende og materiale du først og fremst skal se etter.

– Typisk for det norske designet er at produktene tåler mye og er funksjonelle og brukelige – de er laget for folk flest. De norske formgiverne fra denne perioden hadde en demokratisk og ærlig tilnærming til design, sier Blomqvists ekspert på moderne design, Tor Henrik Fjelldal.

Hos både Utopia Retro Design og Blomqvist Kunsthandel er interes­sante norske designere fra etterkrigstida for eksempel ­Torbjørn Afdal, Hans Brattrud eller Fredrik Kayser. Sven Ivar Dysthe, Øyvind Iversen og Grete Prytz Kittelsen står også høyt på lista.

– Objektene er sjelden merket med navnene til formgiverne, så det enkleste er å se på formen, råder Tor Henrik Fjelldal, og utdyper:

– På femtitallet var designet organisk og buet, mens sekstitallet fikk en mer striglet og funksjonell stil. Ekte vare er dessuten gjort av godt solid håndverk og robuste materialer. Hold derfor utkikk etter mørke tresorter, som teak og palisander, med for eksempel brunt eller svart skinn.

 

Vintage på nett

Har du funnet en aldrende skatt i kjelleren, tilbyr flere vintagekremmere online-vurderinger av både møbler og gjenstander.

– Du kan fylle ut et skjema og sende med bilder av objekter du ønsker å selge. Så foretar en av våre eksperter en kostnadsfri vurdering, opplyser Knut Forsberg hos Blomqvist.

– Eller du kan ta med gjenstanden til lokalene våre. Hvis det er snakk om større leveringer kan vi dessuten komme på hjemmebesøk, tilføyer han.

Blomqvist tar ikke inn enkeltobjekter med vurdering under 1000 kroner eller store og tunge gjenstander som er vurdert til en pris på under 5000 kroner. Blir farfars røykebord vurdert som salgbart, går det til ­Blomqvists nettauksjon eller salgs­utstillingen i New York.

– Vi avtaler en minstepris og skriver kontrakt som inneholder vurdering og salgsvilkår. ­Deretter blir gjenstanden din solgt – mot et salær på 20 prosent av salgssummen. Gjennomsnittlig selges varen i løpet tre uker. Eller i New York i løpet av våren, frister ­Forsberg.

– Samtidig som du tjener ­penger på bestemors stol eller farfars bord, kan du altså bidra til at et nasjonalt ikon kommer ut i ­verden.

Scandinavian ­Design
• Begrepet «Scandinavian Design» oppsto i 1950-årene og beskriver datidas form og stil i Skandinavia. Nordisk formgivning fikk med dette sterk innflytelse internasjonalt, blant annet som en konsekvens av flere viktige utstillinger, for eksempel Milano-triennalen i 1954.

• Stilretningen kan sees som en reaksjon på funksjonalismens maskinestetikk, stramme linjer, funksjonsrettede form og bruk av stål. Scandinavian Design ble en «tilbake til håndverket»-bevegelse, der produktene var mer organiske i formene. 

• Scandinavian Design kjennetegnes av organisk materialbruk som tre og skinn i naturfarger, mykere linjer og høy håndverksmessig kvalitet. 

• Stilen beskrives gjerne som sosialdemokratisk, med «vakrere hverdagsvarer» for folk flest – til en overkommelig pris.

• I Scandinavian Design finner vi både serieproduserte modeller og unike brukskunstgjenstander.

(Kilder: Wikipedia, Tor Henrik Fjelldal)

Norwegian Icons
• Norwegian Icons er en utstillingsserie som viser norske designere fra 1900-tallet, med hovedvekt på perioden 1940-1975. Utstillingen har bakgrunn i Mats Linders bok «Norske designmøbler 1940-1975».

• Utstillingen har tidligere vært vist i 2013, i Oslo og Tokyo. Neste salgsutstilling arrangeres i New York, i mai 2014, og er et samarbeid mellom Blomqvist Kunsthandel og Fuglen bar og vintagedesign-butikk i Oslo.

• Med utstillingen ønsker man å skape internasjonal oppmerksomhet rundt Norge som en av aktørene i perioden «Scandinavian Mid-Century», på lik linje med danske, svenske og finske designere. 

• Nett: www.­norwegianicons.com, www.fuglen.com, www.blomqvist.no/­Utstillinger/Norwegian-Icons, www.facebook.com/NorwegianIcons

Kjøp og salg av vintage

Blomqvist Kunsthandel
• Nett: www.blomqvist.no/Nettauksjon

• Populære norske designere og kunstnere omsatt hos Blomqvist Kunsthandel er for eksempel Johs. Rian, Gunnar S. Gundersen, Jakob Weidemann, Inger Sitter, Jens Johannessen, Arnold Haukeland, Lars Tiller, Roar Wold, Anna-Eva Bergman, Mouche Thomsen, Irma Salo Jæger og Aase Texmon Rygh, Birger Dahl, Rastad og Relling, Fredrik A. Kayser, Torbjørn Afdal, Hans Brattrud og Sven Ivar Dysthe.

• Blomqvist tar de ikke imot gjenstander av elfenbein eller skilpaddeskall, truede dyrearter eller bearbeidede gjenstander av disse. 

• Blomqvist tar cirka 20 % av salgssummen i salær. Alle salgspriser varierer.


Utopia Retro Modern designgalleri
• Nett: www.utopiaretromodern.com

• Kjøper og selger vintage design og kunst, med hovedfokus på 1950-, 1960- og 1970-tallet. 

• Populære norske designere hos Utopia er for eksempel: Grete Prytz Kittelsen, Tone Vigeland, Biørn Engø, Birger Dahl, Rastad og Relling, Fredrik A. Kayser, Torbjørn Afdal, Arne Halvorsen, Hans ­Brattrud, Sven I. Dysthe, Willy Johansson og Arne Jon Jutrem. 

• Utopia både kjøper inn vintagedesign og selger gjenstander og møbler på kommisjon. Priser og salær varierer.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no