ANNONSE

VITENSKAP

For mye raping?

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 15.02.2014

Mange er plaget av uønsket raping.

Raper du unormalt mye? Fortvil ikke, her finner du råd som kan bidra til å redusere problemet.

Det er helt normalt å rape 20-25 ganger om dagen. Dette er en refleks vi har som fører til ut­luftning fra magen. De som opplever at rapingen blir et problem, plages gjerne med en slags ufrivillig, selvpåført raping. I disse tilfellene blir luft sugd ned i spise­røret og deretter drevet tilbake til svelget og utstøtt, uten at noe luft kommer ned i mage­sekken.

Verre ved stress

Gjentagende raping stopper ofte når du snakker eller sover. Dette er typisk for plager som skyldes atferdsmessige forhold, såkalt funksjonelle plager, og ikke er et tegn på sykdom. Forskerne har observert at ved funksjonell raping er musklene på under­siden av tungen koordinert med musklene i svelget. En samtidig sammentrekning av disse muskel­gruppene drar luft ned i spiserøret, hvoretter luften presses opp igjen uten at den kommer ned i magesekken. Noen opplever at rapingen blir verre når de er stresset.

Logoped

Økt raping forekommer ved noen sykdommer, men feno­menet er ikke knyttet til noen bestemt sykdom. Oppførselen kan dog bli selvforsterkende dersom du lider av sure oppstøt eller gastro­øsofageal reflukssykdom. Da kan det hende at du har svelgebevegelser for å få bort det du gulper opp, noe som kan føre til at du svelger mer luft, noe som forsterker rapingen. I slike tilfeller er det fornuftig å få hjelp mot de sure oppstøtene. For noen er det nok med reseptfrie (syre­nøytraliserende) midler, mens andre må bruke reseptpliktige syre­hemmende medisiner. I noen tilfeller kan det være nyttig å få hjelp fra en logoped til å avlære seg teknikken der du trekker inn luft og presser den ut igjen.

Svelg mindre luft

For å redusere raping, er det avgjørende at du reduserer mengden luft du svelger. Disse rådene kan hjelpe deg med dette:

• Ikke røyk

• Ikke spis tyggegummi

• Sjekk tannprotesene (gebiss). Hvis disse ikke sitter godt, kan dette føre til at du svelger mer luft.

• Unngå drikke med kullsyre.

• Ikke snakk med mat i munnen.

• Tygg maten rolig og godt.

• Ikke spis når du er nervøs eller engstelig.

• Ikke skyll ned mat med drikke.

• Ikke legg deg ned like etter et måltid. Gå heller en liten tur, det hjelper på fordøyelsen.

• Drikk små slurker fra glass. Ikke drikk fra sugerør, boks, ­eller flasker.

• Ikke sug på kjærlighet på pinne eller annet hardt godteri.

• Spis mindre mat med luft i - som pisket krem, mousse og suffle.

• Vær forsiktig med mat som gir luft i magen, som f.eks erter, linser, brokkoli, løk og sjokolade.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no