ANNONSE

SPORT & FRITID

På feite hjul

Tekst: Siri Marte Kværnes 

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix


Publisert: 01.02.2014

SNØ: En fatbike er ypperlig for snøsykling. Her er det så lite snø at man ikke engang trenger en sti for å komme seg fram. 


Vinteren trenger ikke sette noen stopper for sykkelsesongen. Tvert imot!

 

 

– Et festlig syn! Men er det en vanlig sykkel?

Et par turgåere stopper for å ta en ordentlig titt på syklene til Finn og Hege Haug-Omre. De sjeldent digre dekkene er det ­første som vekker oppsikt.

– Vi får mye oppmerksomhet, spesielt fra barn. De kan si ting som «Oi, du har store hjul!» eller «Monstersykkel!», forteller Finn fra setet på sin fatbike.

 

Snø og sand

En fatbike er kort fortalt en sykkel med overdimensjonerte dekk, og resten av sykkeldelene er tilpasset disse. Ved å holde et lavt lufttrykk i de opptil 12 centi­meter brede dekkene kan man sykle på løst underlag som snø og sand.

– En fatbike er like lett å sykle på som en vanlig sykkel, men den gir mer flyt. Det er gøy å komme seg inn i skogen og ut på stiene. Og å cruise i 15 centimeter med pudder ...

Finn drømmer om snø. Ennå er det ikke noe pudder å snakke om, iallfall ikke i lavlandet. Men fatbiken kan brukes hele året, gjennom både gjørme og bløte myrer.

– Sitter du fast, men har kraft i beina, drar sykkelen deg opp som en traktor, forteller hobbysyklisten.

På fatbiketur må du alltid ha med en sykkelpumpe, da lufttrykket i dekkene tilpasses underlaget underveis. Det er også viktig å ha verktøy og kunnskap nok til å være selvberget dersom utstyret svikter når du er langt fra folk.

– Du blir litt som et barn igjen. Plutselig er det moro å være møkkete og komme hjem fra skogen med gjørme i ansiktet og sand i munnen, sier Hege.

 

Entusiaster

Den kommersielle produksjonen av fatbikes startet for nærmere ti år siden. Før det ble utviklet ­spesialdeler, hadde noen blant annet eksperimentert med å ­bruke to felger og dekk i ­bredden.

Det er Alaska som er fatbikens hjemland, ifølge Jens Aabech i Fatbikes.no og Brown Couch AS, som importerer sykler. I Norge har fatbikes i noen år vært ­spesialforhandlernes domene, men nå finnes syklene også hos kjeder som XXL, Sport 1 og Gresvig.

For en typisk fatbikesyklist er fatbiken gjerne sykkel nummer tre eller fire i stallen – altså en sykkel for de sykkelinteresserte. Men om fatbike-menigheten er liten, er den også voksende.

– Noen mener fatbike er en hype som snart går over, men jeg tror interessen holder seg også når snakkisen har lagt seg. Sykkelen gjør at syklister kan sykle hele året. Det blir litt som å tilpasse vinteridretter til ­sommeren, slik som rulleski, sier ­Aabech.

 

Vinterskogen

Noen har uttrykt bekymring for hvordan det skal gå hvis vinter­syklistene inntar skisporet. ­Aabech tror ikke det vil bli noe problem.

– Nordmenn har god ute­kultur, og der jeg har syklet, har det bare vært god stemning. Selv er jeg mer glad i å sykle på stier, som det er milevis av også om vinteren. Men inne i marka er det i tillegg milevis av skiløyper som nesten ikke blir brukt, sier Aabech.

Hvis noen hisser seg opp over syklister i skisporet, er det ­gjerne de samme som er imot ­pulker, hunder og barn på feil side av turveien, tror Aabech, som ­mener de fleste fatbikesyklister er opptatt av å vise hensyn.

– Syklister i skiløypa skal ­holde lav fart og sørge for at ski­løperne har forkjørsrett. Og så kan ­syklistene holde seg unna de ­store utfartsstedene og de ­travleste tidene, sier Finn.

I fjor på denne tida hadde han og kona en lang sykkeltur på den snølagte fjordisen. Nå har kulde­perioden uteblitt, og fjorden ­ligger åpen og blank. Men fravær av is gir muligheter for å driste seg ut i det salte og kalde vannet.

– Vi får skylle av syklene når vi kommer hjem!

Fakta om ­fatbike
• En sykkel som er designet for løst terreng som snø og sand. Dekkene, felgene og gaflene er større enn på en vanlig sykkel. ­Ramma og kranken til­passes slik at ingenting kommer i veien for drivverket. 

• Fatbiken ble utviklet som en vintersykkel i Alaska på 1980-tallet. På omtrent samme tid ble det utviklet sykler for ørkensykling i det sørlige USA.

• I dag er bruksområdene flere: fjell, stier, søle og myr.

• Produksjonen av fatbikes for salg tok til rundt 2005. 

• I Norge dukket de første fatbikene opp for omtrent sju år siden.

• Prisen på en fatbike ligger fra cirka 10.000 til 50.000 kroner her til lands.

• 9zero7, Borealis, Carver, Charge Bikes, Fatback, Kona, Lynskey, Norco, ­On-One, RSD Bikes ­(Rubber Side Down), Salsa, Squatch og Surly er blant produsentene av fatbikes.


(Kilde: Wikipedia, Fatbikes.no, D2)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no