ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Dette blir treningstrendene i 2014

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan

Foto: Cornelius Poppe


Publisert: 01.02.2014

IKKE NÅDIG: Instruktør Stine Hovjord dytter på grensene til deltakerne så svetten renner og melkesyren er vanskelig å unnslippe.


I år vil vi trene mer intenst, funksjonelt og «back to basic». Treningsbur, basisball og bungee-strikk er utstyr du vil se mer av.

Salen på SATS Sjølyst er full av ivrige, svette kropper som ad­lyder instruktør Stine Hovjords befalinger under en time i GRIT Strenght. Hun kommanderer oss ned i planke, der vi skal klatre med beina og veksle med harehopp.

– Det er helt normalt å bli litt kvalm nå, hoier Hovjord.

Rå styrke

Hvorfor er høyintensitetstimer som dette en av trendene som spås å dominere på treningsstudioene i 2014? Bente Brisner Fermin har vært med på timen et halvt års tid, og er ikke i tvil:

– Det handler om rå styrke, sier hun.

Også Tine Kraakenes går på ­timen jevnlig.

– Dette er ekstremt effektivt. Det er rett på, og jeg merker pro­gresjon, sier hun.

– Men timen forutsetter at man har teknikken inne på forhånd, understreker instruktør Hovjord.

Fredfylt alternativ

Omtrent 900.000 nordmenn er medlem på et av landets 850 trenings­sentre. Randi ­Christensen Solberg, ansvarlig for gruppe­trening i SATS, ­trekker fram to ytterpunkter for nyårets trender.

– Vi har de tøffe og intense ­øktene i den ene enden av skalaen, og de rolige timene i den andre enden. Vi lanserer også to veldig rolige timer i januar: ­Yin-Yang og Slow Motion, for­teller hun.

Christensen tror dessuten flere vil bli opptatt av kosthold for å oppnå bedre resultater og mer overskudd.

Kjapp løsning

Også Elixia satser på høy­intensitetstrening i 2014. Alle­rede i desember lanserte de «Rush hour», verdens korteste xycling-time, ti minutter lang.

Av andre timer og trender som kommer i disse dager, ­trekker gruppetreningssjef Johanna Fredriksson fram kondisjonstrening på ellipsemaskiner i sal, jivamuktiyoga, som inneholder elementer av chanting og yoga­filosofi, funksjonell styrketrening og timen «Antigravity», der man gjør øvelser i en slags huske som er festet i taket.

Høyintensitet

American College of Sports Medicine gjennomførte nylig en undersøkelse blant 3800 fag­personer innen trening og fitness, for å peke ut de 20 mest populære treningstrendene for 2014. Høyintensitets intervall­trening ble den viktigste trenden, dernest kroppsvektøvelser med minimalt med utstyr. Aerobic og annen lavintensitets kondisjonstrening er ute av årets liste.

Beate Torset, første­konsulent ved NIH Fitness på Norges idrettshøgskole, trekker fram høyintensitetstrening, basis­trening («back to basic») og funksjonell trening (trening som har høy overføringsverdi til hverdagen og idretten) som trendene som vil dominere trenings­tilbudet i 2014.

– Det blir mer av timer hvor man blander kondisjon og styrke med intervaller og høy intensitet, for eksempel crossfit og tabata. Vi ser at det er færre gruppe­timer med aerobic og step på sentrene, sier hun.

Tidsklemma

Høyintensitetstrening handler om tidsklemma, tror Torset.

– Folk vil ha mest mulig ­trening på kortest mulig tid, sier hun.

Når det kommer til basis­trening og funksjonell trening, trekker Torset fram noen norske innovasjoner: basisball (litt ­større enn en fotball, med håndtak i ulike vektklasser) og bungee-trening (trening med spesialstrikk). I tillegg kommer det mer av såkalte treningsbur – apparater der du kan gjøre ulike styrke- og kondisjonsøvelser.

– Treningsburene er veldig trendy. En personlig trener kan trene en kunde der, eller kjøre en PT gruppetime.

Dobbel dose

På SATS nærmer den 30 minutter lange høyintensitetstimen seg slutten. Vi er stive i beina, med klønete, slitne bevegelser.

– Gi alt nå, roper Husjord, og etter enda noen melkesyrepregete hopp og mageøvelser skrur hun av musikken. Bente Brisner Fermin er også andpusten, men har ikke fått nok.

– Nå skal jeg slappe av litt med denne, sier hun, og viser fram en treningsdrikk.

– Så skal jeg på en ny treningstime.

Husk opp­varmingen!

Christine Thune, fagsjef for trening i helse- og treningssenterkjeden Stamina, advarer mot å starte med korte, harde intervalløkter uten oppvarming først.

– Hvis du ikke har tid til å varme opp, øker risikoen for skader. Undersøkelser viser at trening med høy ­intensitet uten oppvarming gir en uheldig økning i blod­trykket, og at ellers friske folk kan få unormale utslag på EKG. For eldre og utrente er det ekstra viktig med god oppvarming, sier hun.

For øvrig er høyt utdannede instruktører en av trendene Thune synes er svært positiv.

– Når flere instruktører tar mer utdanning, får ­forbrukerne bedre og sikrere trening, sier hun.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no