ANNONSE

MOTOR

Unngå bruktbilfellene

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen 

Foto: John Petter Reinertsen/Samfoto


Publisert: 24.05.2014

KAN AVDEKKE DYRE FEIL: NAFs kjøpstest koster 2390 kroner (1990 for medlemmer), men kan være verdt det. – Vi avdekker ofte feil det koster mye å reparere, sier biltester Jarl Tyldum.


Kjøp av bruktbil troner øverst på klagetoppen. 
Når du først har kjøpt bilen, kan det være for sent å oppdage feil.

NAFs biltester Jarl Tyldum gjennom­fører grundig gransking av en Saab 9-5 fra 2004. Først var det prøvekjøring. Deretter går Tyldum til verks med blant annet lomme­lykt og måleverktøy.

Bilen får en kjøpstest, det vil si at den undersøkes forut for et eventuellt salg. Det tar Norges Automobil-Forbund 2390 kroner for, eller 1990 kroner for NAF-medlemmer.

Saaben skal – hvis den består testen – bytte eier, fra privatperson til privatperson.

– Nesten tipp topp, er Tyldums dom.

– Bakerste del av eksosanlegget må byttes, ellers er det bare et par småting å utsette på bilen. Det er en bra og velholdt Saab, fastslår han.

Kan være for sent

Det er ikke alltid det bare er feil med eksosrøret – eller at bilen testes før et salg.

Til Norges Automobil-­Forbunds teststasjon på Økern i Oslo kommer det både trafikktrygge og godt vedlikeholdte biler – og biler som ikke burde ha satt sine hjul på en offentlig vei.

– Det er en del folk som kommer hit for å teste bilen de nylig har kjøpt fra en privatperson, fordi de har oppdaget feil eller ulyder. Vi finner ofte feil som det kan koste minst 10.000-20.000 kroner å få gjort noe med. ­Kjøperne opplever ofte at det er svært vanskelig å få kompensasjon fra den forrige eieren­, særlig når det er snakk om salg mellom privatpersoner, forteller Tyldum.

Teknisk konsulent Audun ­Bergerud i NAF har mottatt mange henvendelser fra folk som har betalt dyrt for en dårlig bil.

– Har man kjøpt bil av en privat­person og kommet i plunder på grunn av nødvendige og kostbare reparasjoner, kan det være for sent. Rettighetene er innskrenket når du kjøper bil privat. Det er derfor bruktbilene på privatmarkedet koster 10-15 prosent mindre enn hos forhandler, opplyser Bergerud.

På klagetoppen

Klage på kjøp av bil er den vanligste henvendelsen Forbrukerrådet får.

– Hittil i år topper bil med 2802 av til sammen 26.240 henvendelser. Det utgjør 10,68 prosent av henvendelsene, sier kommunikasjonsrådgiver og bilmann Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Skaug Halsos tror den høye klage­statistikken skyldes tre ting: Det er dyrt å kjøpe bil. Det er dyrt å reparere bil. Og bilen er viktig for oss.

Dessuten selges det mange bruktbiler. Bare hos Finn Bil ble det i fjor lagt ut nesten 500.000 annonser. 56 prosent av dem er lagt ut av privatpersoner.

Om lag halvparten av henvend­elsene til Forbrukerrådet gjelder kjøp av bil fra forhandler. Hver fjerde henvendelse gjelder kjøp av bil fra privatperson. Den siste delen er haket av for «selger ukjent» i Forbrukerrådets registreringer, og gjelder med andre ord både kjøp fra forhandler og privatperson.

Forbrukerrådet har laget kjøpevettregler for bruktbil. Her får du gode råd for å unngå problemer i etterkant.

– På vår portal har vi en automatisk veileder som går gjennom alle stadier ved kjøp av bruktbil fra forhandler eller privatperson. Man kan også laste ned bruktbilkontrakt og tilstandsrapport. Vi anbefaler også folk å ta en kjøpstest av bilen hos NAF før kjøp. Det kan lønne seg, selv om det koster penger, råder han.

«100 prosent strøken»

Om lag 40 prosent av alle henvend­elsene til NAFs jurister gjelder kjøp og salg av bil. Likevel viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet at bare to av tre skriver kontrakt ved bruktbilkjøp.

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved salg av bil fra forhandler, men ikke ved salg fra privatperson. Da har du bare kjøpsloven å slå i bordet med, og du står sterkere om du også har en kontrakt å klaske på bordet.

– Det kan også være lurt å ta vare på annonsen. Hvis det i annonsen står at bruktbilen er 100 prosent strøken eller 100 prosent rustfri, kan du ha en god sak dersom bilen viser seg å være langt fra strøken og rustfri. Få bruktbiler er for øvrig 100 prosent strøkne, påpeker Audun Bergerud.

Han råder bruktbilselgere til å være så nøkterne og ærlige som mulige når de forfatter reklameannonse for sin egen bil.

Saaben Jarl Tyldum under­søkte ble nøkternt prissatt av eieren, understreker biltesteren.

– Jeg har gjort en verdi­vurdering av bilen og kommet fram til at prisen er riktig, også etter at jeg har trukket fra 15 prosent for salg mellom privat­personer, konkluderer Tyldum.

Etter testen byttet bilen eier i NAFs resepsjon.

Sjekkliste for kjøp av bruktbil

Før kjøp:

• Undersøk markedet og sammenlign priser. Sjekk priser på nettsider som Finn.no eller Bruktbil.no. Du kan også finne god informasjon om den aktuelle bilen på nettsider som Broom.no og www.dinside.no/motor/tag/bruktbil

• Sjekk heftelser i Brønnøysundregistrene (w2.brreg.no/motorvogn). Da slipper du å få gammel gjeld med «på kjøpet» dersom er tidligere eier har tatt opp lån med pant i bilen.

• Prøvekjør bilen. Da kan du avdekke feil og oppdage unormale lyder.

• Kontroller servicehefte, EU-kontroll, vognkort og eventuelle tilstandsrapporter.

• Forbrukerrådet anbefaler teknisk sjekk av bilen på et autorisert verksted. NAF tar 2390 kroner (1990 kroner for medlemmer) for en kjøpstest, og 190 kroner ekstra for en verdivurdering.

Ved kjøp:

• Skriv kontrakt. På Forbrukerrådets nettsider kan du laste ned forslag til kontrakt, som blant annet bør inneholde informa­sjon om pris, kilometerstand, eventuelle forbehold og opplyste feil og mangler.

Etter kjøp:

• Kjøpsloven gjelder ved kjøp og salg mellom privat­personer. Der står det blant annet at du må gi beskjed til selger senest to år etter at du overtok bilen dersom du mener bilen har en mangel som selger er ansvarlig for. Skriv en skriftlig klage til selgeren hvis dere ikke kommer til enighet muntlig. Forbrukerrådet har standard klagebrev.

• Les mer hos: http://forbrukerportalen.no/temaer/bil og 
http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/



Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no