ANNONSE

SPORT & FRITID

Vår til sjøs

Tekst: Siri Marte Kværnes 

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix



Publisert: 10.05.2014

SESONGSTART: Daglig leder Jørgen Braathen ved Vollen Slipp i Asker steller godt med båtene på land. En skikkelig vårpuss hører med før sesongstart.


Før du kaster loss for sesongen, trenger båten litt stell. Vårpussen blir det du gjør den til: Slitsom eller hyggelig.

Det er tid for å gjøre båten i stand til ny sesong. Båtværet kan ingen styre, men en god vårpuss ruster deg mot både misnøye og uhell på sjøen.

– Det er nok tidsklemma som gjør at mange setter bort jobben, sier Christian Zaborowski, ­teknisk leder ved Vollen Slipp AS.

Ved havna i Vollen i Asker står en rekke båter som venter på å få vann under kjølen igjen. Vollen Slipp gjør det meste – så lenge det handler om båt – og ­Zaborowski og kollegaene har gode dager. Men de tror at flere kunne hatt glede av å gjøre sin egen vårpuss.

Hode og hansker

Rens, vask, stoffing og polering av skroget er vanlige ingredienser i en vårpuss. Til dette finnes det utallige båtpleieprodukter. Hva som passer best, avhenger blant annet av hvor og hvor ofte båten brukes. Men smak og behag spiller også inn, forteller daglig leder Jørgen Braathen i Vollen Slipp.

Han slår et slag for å kjøpe det du trenger, hos den lokale forhandleren – uansett hvor du bor. Da får du gode tips og støtter samtidig det lokale næringslivet.

– Men bruker du produktene feil, sløser du borte mange penger. Et annet bra råd er derfor å lese bruksanvisningen, fortsetter Braathen.

Det er viktig å huske på helsa når båten pleies. Båtpleie­produkter er sterke saker som du ikke bør få på huden eller i øynene, og det er viktig å bruke vernehansker.

– Hvis du bruker hodet, bruksanvisning og hansker, og i tillegg fullfører det du starter på, ­kommer du langt, sier Braathen.

Teknisk sjekk

En teknisk sjekk må også til før båten settes på vannet. Sjekken skal forebygge to vesentlige ting: at båten synker eller tar fyr.

Bunnventilen må være i stand og på plass, og du bør forsikre deg om at en eventuell lensepumpe fungerer. I motoren bør du sjekke blant annet viftereimer, impeller, filter og væsker. Har du kokemuligheter, er det viktig at gassledningene er hele. Og så må brannslukningsutstyret være i orden.

Husk også å oppdatere redningsvest­parken – både antall og størrelser skal stemme. ­Kanskje har barna vokst siden i fjor og trenger en vest som tåler flere kilo?

– Folk har blitt dårligere til å ta seg av det tekniske ved båtene. Før var mange båtfolk mekanikere, og en del bygde båtene selv. Slik er det ikke lenger, og teknologien på sjøen begynner å bli avansert, sier Zaborowski.

Han forteller at enkelte forsikrings­selskaper gir belønning i form av lavere premie dersom du tar båten til teknisk sesongsjekk.

Sosial vårpuss

Det er lettere å ta hånd om vårpussen hvis man gjør det til en sosial familieting, mener ­Braathen. Barna kan for eksempel hjelpe far med å polere oversiden av båten, mens mor tar skroget.

– Bare husk verneutstyret, sier Braathen. – Og så kan kanskje den som blir først ferdig med bra resultat, bestemme hvor den ­første turen skal gå?

I år har båtsesongen startet ­tidlig. Algeoppblomstringen setter i gang i mai og juni, og tidlig sjøsetting betyr at ting får god tid til å gro på skroget. Det gror for øvrig lettere på hvit enn svart bunn.

– Du bør spyle båten godt før du drar på båtferie. En ren båt bruker mindre drivstoff og går fortere. Du sparer ­miljøet, og du sparer penger, sier ­Braathen.

Og når årets båtsesong går mot slutten – husk at høst­rengjøringen er med på å forenkle jobben med neste års vårpuss.

Vårens ­sjekkliste

Ute og inne

• Børst og slip vekk gammel groe under vannlinje og drev

• Vask skikkelig

• Fiks eventuelle hakk i skroget

• Legg på primer hvis båten er ny

• Legg på bunnstoff (­stoffing), som forebygger at det gror på båten

• Polere skroget

• Rens eller vask fenderlist

• Vask over hele båten til slutt

• Impregner kalesjen

• Sjekk skruer, bunnplugger, bunn- og kule­ventiler, slange­klemmer, lense­pumpe og skrog­gjennomføring

• Sjekk liner og tau

• Har du kokemuligheter: sjekk gasslangene 

• Sjekk brannsluknings­apparater

• Batteriet skal være rent, pent og oppladet

• Sjekk alle lanterner

• Husk redningsvester i riktig størrelse til alle

Motor

• Peil og sjekk alle væsker (motorolje, girolje, frostvæske)

• Sjekk/bytt viftereimer

• Sjekk/bytt impeller

• Sjekk/bytt filter

• Sjekk/bytt sinkanoder (bytt hvis under halvparten er igjen)

• Fettpunkter bør smøres

• Ha motoren på service ­etter fabrikkens standard for år/kjørelengde


(Kilder: Vollen Slipp AS)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no