ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Sykkel 
i medvind

Tekst: Kjersti Busterud

Foto: Vegard Grøtt



Publisert: 10.05.2014

KAMPANJE: Syklistenes Landsforening er med på en kampanje der folk flest skal få muligheten til å prøve en elsykkel. Her er er informasjonssjef Hulda Tronstad på sin egen elsykkel. 


2014 er året da nordmenn flest skal få prøve pedalene på en elsykkel.

– Vi sier at dette er sykler som leveres med glisegaranti, sier informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, og viser hvordan hun med bare et par tråkk på elsykkelen raskt kommer opp i frisk fart.

– Folk som får prøve en el­sykkel, kommer stort sett alltid tilbake med et stort smil om munnen, fortsetter hun. Kanskje ikke så rart – å sykle på en el­sykkel er som å tråkke i konstant medvind. Eller som å være barn igjen, og ha en sterk voksenhånd som gir en ekstra dytt i ryggen opp de verste motbakkene.

– Selv om mange har hørt om elsykkelen, er det fortsatt mange som aldri har sett eller prøvd en. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Tronstad.

Sammen med blant andre Norsk Elbilforening satte ­Syklistenes Landsforening nylig i gang en kampanje for å få el­syklene ut til folk flest.

– Det vil bli elsykkelshow en rekke steder i landet framover. Og i sommer vil elsykler være tilgjengelig for prøving på ­steder mange besøker, blant annet ­Hunderfossen familiepark, sier hun.

Fart i salget

Elsykkelsalget i Norge har eksplodert de siste årene – selv om salget fortsatt står for en svært liten andel av det totale sykkelsalget.

– Da jeg begynte i Syklistenes Landsforening for tre år siden, var det ingen som snakket om elsykler. For to år siden begynte ballen å rulle, og nå er det ikke lenger bare spesialforretninger som tilbyr elsykler, men også de store sportskjedene, sier ­Tronstad.

Det finnes ingen eksakte tall på hvor mange elsykler som er solgt i Norge, men man anslår at det utgjorde rundt én prosent av sykkelsalget i fjor. Tronstad ­mener potensialet er langt større.

– I Nederland tok elsykkelsalget av allerede for seks-sju år siden. 15-20 prosent av syklene som selges der er nå elsykler. Ting tyder på at salget også er i ferd med å ta av her hjemme, sier hun.

Bakgrunnen for hennes optimisme på elsykkelens vegne er blant annet at det er sterke politiske føringer for å få nordmenn til å velge sykkelen framfor bilen.

– I Nasjonal Transportplan for 2014-23 er det for første gang en uttalt målsetting om at en langt større andel av person­transporten skal foregå på sykkel. Kommunene ser på elsykkel som en del av løsningen for å nå disse målene, sier Tronstad.

Sykling uten svette

Elsykkelen er ikke først og fremst ment å friste dem som allerede suser til jobb i signalgul jakke og sykkelsko hver dag, uansett vær- og føreforhold.

– Målgruppen er dem som i dag ofte velger bil eller kollektiv­transport. Jeg kjøpte meg el­sykkel i fjor, og sykler langt hyppigere til jobb nå enn tidligere. Den største fordelen er i mine øyne at man slipper å bli svett og bruke tid på å dusje og skifte klær etter turen. Samtidig får du langt mer mosjon enn om du sitter i en bil, påpeker Tronstad.

Innehaver av EVO Elsykler, Espen Bjerk, mener elsykkelen særlig gjør det enklere for barnefamiliene å velge bort bilen.

– Med en elsykkel kommer du opp motbakkene med både barn og varer på slep. Det selges nå egne vare- og familiesykler som er et reelt alternativ til bilen, ­mener han.

Dyr moro

Foruten de nevnte familie­vennlige modellene, kommer elsykler i alle varianter – fra fulldempede offroadsykler til racersykler i karbon.

– Den klare bestselgerenen vår er Emotion Neo Cross. Det er en hybridsykkel som har pent design, er sterk, har god rekke­vidde, høy kvalitet og en pris mange kan akspetere, sier Bjerk.

Prisen kan nemlig få enkelte til å droppe elsykkeldrømmen. Emotion Neo Cross selges for 25.900 kroner, og Bjerk mener du må regne med minst 15.000 for å få en sykkel av god kvalitet. Salget hos EVO Elsykler går likevel godt.

– Vi startet for tre år siden, og har doblet salget hvert år siden. Og har tro på økning også i år, sier han.

Selv om du investerer 20.000 i et elektrisk vidunder, minner Tronstad om at medvinden ikke varer evig.

– Rekkeviddeangsten er et kjent begrep for både elbilister og elsyklister. Skal du ut på en skikkelig langtur, kan det være lurt å forsikre seg om at batteriet holder distansen ut.

Hva er en ­elsykkel?


En elsykkel er en sykkel med en elektrisk motor som ­hjelper på framdriften. ­Sykkelen brukes som en vanlig sykkel, og du kan selv velge hvor mye effekt ­motoren skal gi. 


En elsyklist regnes som en vanlig syklist, og det er ­dermed ingen aldersgrense, og man trenger verken førerkort eller ansvars­forsikring. Det er imidlertid begrensninger på hvor mye hjelp motoren kan gi deg for kjøretøyet skal klassifiseres som en sykkel: 


• Maksimalt tillatt motor­effekt er 250W.

• Maksimalt tillatt motor­assistert hastighet er 25 km/t.

• Man må trå, det vi si at pedalene må brukes for å starte el­motoren.

• Oppstartsassistanse («gasshåndtak») tillates for hastigheter opp til 6 km/t uten at man bruker pedalene.

• Batteriet lades med egen lader som kobles til ­stikkontakt.


(Kilde: Norsk Elbilforening)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no