ANNONSE

HUS & HAGE

Ny dansk design­bølge

Tekst: John Alexander Sahlin


Publisert: 10.05.2014

NY FARGE: Firmaene bak de gamle klassikerne forsøker å fornye seg og gjøre seg interessante for et yngre publikum. Her er det Hans J. Wegners Y-stol som har gjenoppstått i turkis. (Foto: Produsenten)


Glem PH-lampen og sjuerstolene rundt ellipsebordet. Med de nye danske designerne har andre og rimeligere ting blitt synonymt med «god smak».

For å kjøpe dyre, danske, ­ikoniske klassikere fra 1950- og 60-tallet må du ut med tusen­lapper. Men vil du ha en av de nye danske designtingene, kan du komme unna med en femtilapp.

– En del av suksessen til ny dansk design skyldes at den ligger i et prisleie folk flest kan forholde seg til. det er ikke lenger så dyrt å kjøpe seg inn i den lekre, danske designverdenen, sier Mads Arlien-Søborg, trendekspert hos We Made It, et dansk selskap som analyserer trender innenfor design og livsstil.

Kjøkkenutstyr, småting til skrive­bordet, nips til bok­hyllen og annet smått og godt har blitt viktige produkter for de nye design­firmaene.

– Det er en stor forskjell fra før, da dansk design stort sett handlet om sofaer, lenestoler, spisestoler og andre større møbler, forklarer Arlien-Søborg.

Si «dansk design», og folk assosierer umiddelbart til egenskaper som lyst, stilrent, funksjonelt og tidløst. Og tenker på møbler ­signert blant annet Arne ­Jacobsen og Børge Mogensen – klassikere som har stått i ­nordiske hjem i flere tiår.

Nytolkninger

Men disse gamle herrene må se opp! Deres tid kan nemlig være på hell. På 2000-tallet har nye designhus som Hay, Normann Copenhagen og Muuto vokst seg store, sterke og trendy. «New Nordic» er en stilig nytolkning av det nordiske formspråket.

– De nye firmaene følger linjen fra 1950- og 60-tallets klassiske danske design. De bygger på den samme holdningen til enkelhet og funksjonalitet, sier Arlien-Søborg.

Men formspråket har likevel endret seg noe seg noe.

– Det er så klart påvirket av at vi lever i en global verden. Med utenlandske designere får vi et nytt blikk på det danske. Det har gitt oss et friskere perspektiv på for eksempel fargebruk, sier trendeksperten.

Miks materialer

Her løfter han Hay fram som ­eksempel. De er ikke nyskapende bare når det gjelder farger, men også i forhold til å mikse ulike typer materialer.

– Blant annet har man blandet marmor og tre, en kombinasjon som er inspirert av nederlandske designere.

Muuto har fått ord på seg for å være et foregangsfirma innenfor «New Nordic»-bølgen. I mot­setning til Hay har Muuto valgt å fokusere på unge og uetablerte skandinaviske designere.

– Muutos nyskapende produkter har fått stor gjennomslagskraft over hele verden, sier Mads Arlien-Søborg.

Billigere

Prislappen hos de nye designhusene har også betydning for framgangen. Prisene kan riktignok ikke konkurrere med IKEAs, men de ligger godt under det velkjente nivået for design­favorittene fra 1950- og -60-­årene.

– De gamle produsentene ble hardt rammet av den økonom­iske krisen. Mange av dem for­søker nå å friske opp ­møblene sine ved å relansere dem i nye ­farger og sette dem inn i sammen­henger som appellerer til yngre målgrupper, sier Arlien-Søborg.

Den klassiske «Sjueren» lever videre i mange skandinaviske hjem. På bruktmarkedet går den fortsatt godt. Men i nytilvirket utgave er den ikke lenger særlig populær blant danskene.

– Det hjelper ikke om Sjueren kommer i en masse nye farger. Denne stolen er nok den av klassikerne som har det vanskeligst akkurat nå. Eames-stolen, derimot, ser man stadig i trendy spise­stuer. Og Y-stolen av Hans J. Wegner er fortsatt hot, det er nok fordi håndverket er litt mer ­avansert. Det er ikke lenger så kult med den formpressede ­looken til sjueren, mener Arlien-Søborg.

Danske House Doctor er også et fremgangsrikt firma. Men der står fransk industriell stil høyere i kurs en den klassisk danske.

– I stedet for å fokusere på egne designere satser House Doctor på innkjøpere som handler i ­Østen, sier Mads Arlien-Søborg.

Tre nye danske designhus


• Hay ble grunnlagt i 2002 og har en ambisjon om å fornye og tolke den ­danske designarven fra 1950- og 60-tallet – men vil også la utenlandske formgivere sette sitt preg på møblene. Tanken er å skape god design til en overkommelig. I butikkene finnes alt fra oppvaskbørster og notisbøker til sofaer og tepper.


• Muuto lanserte ­uttrykket «New Nordic» og vil anlegge nye perspektiver på skandinavisk design. Selskapet håndplukker nyskapende designtalenter i Skandinavia. Blant kjente produkter er treknaggene «The Dots», samt flere sofaer og lamper.


• Normann Copenhagen startet opp 1999 og var i starten rettet inn mot kjøkken­produkter – oppvaskbaljer i gummi, ­vippende konjakkglass og vakre skåler i mange farger. Slike småting er noe som alle nyere designmerker i Danmark satser på, ved siden av det mer tradisjonelle utvalget av større møbler. De siste årene har også Normann Copenhagen møbler i sortimentet.

Fem ­danske design­klassikere


1. Hans J. Wegners vakre stoler står fortsatt høyt i kurs i så vel Danmark som utlandet. Mest kjent og populær Y-stolen, men ørelappstolen «Bamse» er også veldig ettertraktet. 


2. Arne Jacobsen er ­arkitekten og designeren som tegnet og innredet et helt hotell i København – SAS Royal som ligger ved Hovedbanegården. «Egget», «Svanen» og «­Sjueren» er blant de mest kjente møblene hans.


3. Finn Juhl, arkitekt og industridesigner, skapte blant annet «Høvding­stolen». Iblant selges eksemplarer av denne stolen for sekssifrede beløp.


4. Kaare Klint er mannen ban den enkle safari­stolen – som man, med litt flaks, kan finne for en tusenlapp eller tre på auksjoner og hos brukthandlere.


5. Poul Henningsens ­klassiske PH-lampe ­henger i mange danske hjem, og på institusjoner og arbeidsplasser. Den finnes i mange ulike utgaver.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no