ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

10 råd som gjør ­huden din sunn og vakker

Foto: Colourbox


Publisert: 21.06.2014

1. Vann

Menneskekroppen består av ­omtrent 70 prosent vann. Et voksent menneske må drikke om lag to liter rent vann hver dag for at kroppen skal fungere godt – det vil si nesten 1000 liter vann per år.

Inntak av rent vann stimulerer kroppens naturlige funksjoner, som tilførsel av næringsstoffer og fjerning av avfallsstoffer.

Vann er noe av det viktigste for å holde huden sunn med riktig fuktbalanse.

2. Fettsyrer

Omega-3 er essensielle fett­syrer som må tilføres fra mat fordi kroppen vår ikke produserer det selv. En av de rikeste kildene til slike fettsyrer er fet fisk, og de to viktigste Omega-3-fettsyrene er EPA og DHA.

Spiser du lite fisk bør du ta kosttilskudd med Omega-3.

Disse fettsyrene er viktig for alle celler i kroppen, deriblant hud- og hårcellene.

Sliter du med tørr hud, kan Omega-3 være løsningen. ­Cellene blir mer fleksible, og dermed blir huden myk og smidig. Studier har dessuten vist at jevnlig inntak av Omega-3-fettsyrer beskytter huden mot sol­brenthet. Også Omega-2 og -6 er bra for huden.

De smører huden innenfra ved at fettsyrene tas opp i cellene og den tørre huden tilføres fett.

Omega-6 har også positiv ­effekt ved eksem og tørr hud. Et bra ­alternativ kan være Nattlys­olje som inneholder mye Omega-6.

Det kan gi en fuktighets­bevarende effekt i det øvre hudlaget og hjelpe ved kløe.

3. Finn din hudtype

Du er født med hudtypen din og den er genetisk. Talgproduksjonen din avgjør hvilken hudtype du har. Før du setter i gang, er det lurt å finne din hudtype.

Overaktive talgkjertler gir fet hud, mens underaktive kjertler gir tørr hud. Du kan ha en fet hudtype som føles tørr og stram fordi ­huden er fuktfattig.

Dette blir som oftest kalt ­kombinasjonshud. Hudtypen din kan ikke endres, men ved hjelp av ­riktige produkter kan du fint ­balansere hudens tilstand.

4. Hyaluronsyre

En av de aller viktigste ingrediensene i kampen mot tørr hud er hyaluronsyre, som holder ­utrolig godt på fuktighet. Syren finnes naturlig i det midterste laget av ­huden, og er i dag tilsatt de ­fleste gode fuktighetskremer med ­respekt for seg selv.

Syren har evnen til å binde tusen ganger sin egen vekt i vann, og sørger for å holde hudlagene godt gjennomfuktet.

Hyaluronsyre er en av ingrediensene du bør se etter når du velger hudpleieprodukter, og på innholdslister kalles det ofte sodium hyaluronate eller hyaluroan.

Husk at den viktigste oppgaven til fuktpleie er å ta vare på hud­barrieren, som er det ytterste laget i huden. Blir hudbarrieren ­svekket, mister vi fuktighet fra de dypere lagene i huden, og huden blir ­dehydrert.

5. Rens, fukt, plei og beskytt

Mange merker at huden forandrer seg på vinteren. Den blir tørrere, føles stram, kan flasse og blir rød. Vinteren er rett og slett en stor påkjenning for huden din.

Lav luftfuktighet kombinert med store temperaturendringer kan være dramatisk for den skjøre huden vår.

Mantraet ditt bør derfor være: rens, fukt, plei og beskytt.

Du gjør lurt i å rense huden morgen og kveld. Rens er helt ­essensielt for en frisk hud. Bruk både masker og peeling slik at huden kvitter seg med døde hud­celler, og får den næringen den skal via ansiktsmasker.

Bruk alltid en god fuktighetskrem morgen og kveld, og gjerne en fetere nattkrem.

Velg produkter som er egnet for din hudtype. I ekstrem kulde kan en kuldekrem gjøre underverker. Den inneholder veldig lite vann og fettet i kremen legger seg som en beskyttende hinne på huden. Dette motvirker forfrysninger og ut­tørring.

6. Masker

Bruk fuktighetsmaske minst to ganger i uken hvis du sliter med tørr hud. Masken tilfører huden fuktighet og fett slik at huden ser sunnere og friskere ut.

Hvis du har fet hud, bør du bruke masker som demper talgproduksjonen, og som tilfører fukt fremfor fett. Se etter ingredienser som kaolin og salisylsyre i innholdsfortegnelsen på produktet. Salisylsyren virker betennelses­dempende og antibakterielt på huden.

Pass også på at masken ikke er for grov slik at den virker irriterende på huden.

Det finnes masker for de fleste hudtilstander, og ønsker du glød, finnes det mange masker som får huden til å stråle litt ekstra.

7. Kosttilskudd

Påvirk huden med riktig mat og næring. For uren hud er sink og A-vitamin de anbefalte kost­tilskuddene.

Vitamin A virker bakterie­drepende og er effektiv mot akne og urenheter. I tillegg virker det positivt på celledelingen, som ­normaliserer huden.

Sink forsterker virkningen av A-vitamin og er med på 200 enzymprosesser i kroppen. Det er også viktig for stoffskiftet. Produkter som inneholder mange antioksidanter, samt Omega-3, -6 ,7 og -9, er også viktig.

Sensitiv hud kan også ha godt av Omega-fettsyrer, som virker betennelses­dempende og smørende på huden.

8. Finn din hudtilstand

Mange blander sammen hud­tilstand og hudtype. Hudtype er medfødt, mens hudens tilstand påvirkes av ytre faktorer, som for eksempel årstid, forurensning, sykdom, medisiner, hormoner, stress, luftkvalitet og hvilke hudprodukter du bruker.

Hudtilstanden kan korrigeres ved hjelp av gode produkter.

Hudtilstanden din endrer seg gjennom livet. Merker du for­andringer eller plager kan det ­lønne seg å gå til en hudpleier for å få gjort en hudanalyse.

9. Peeling

Det er et vanlig problem at tørr hud ikke klarer å kvitte seg med døde hudceller.

De døde hudcellene blir liggende som et tørt lag utenpå huden, slik at fuktighet og pleiende stoffer ikke trekker inn.

Bruker man skrubbkrem med fettstoff, vil problemet for­verres, for da limer fettstoffene seg sammen med de tørre hudcellene og lager et enda tettere lag.

Dette skaper en ugjennom­trengelig sperre i huden, som verken slipper fuktighet og næringsstoffer gjennom eller lar huden kvitte seg med avfallsstoffer.

Derfor er det svært viktig for alle å skrubbe huden jevnlig. To til tre ganger i uken anbefales, litt avhengig av peelingen du bruker.

En tommelfingerregel er at jo mildere skrubb, jo oftere kan ­huden peeles.

10. Dropp sukker!

Mange undersøkelser viser at det er en sammenheng mellom sukker og kviser. Inntak av sukker fører til større produksjon av hormonet testosteron, som igjen kan føre til kviser.

Tenk derfor over hva du spiser, kutt ut unødvendig sukker og finn ut hvilke matvarer som inneholder mye skjult sukker. Både yoghurt og ketsjup er store syndere. Kutt også ned på inntaket av karbohydrater ved å spise mindre varer som ­poteter, brød, øl og godteri. Spis mer grønn­saker og fisk.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no