ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Mirakelkur for kropp og sinn

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 18.01.2014

Vær fysisk aktiv sammen med noen. Det er sosialt og gir både glede, energi og bedre fysisk form.

Leter du etter en kur som kan forebygge de fleste livsstilssykdommer? Som også kan gi deg et lengre liv, en flottere kropp, mer energi og overskudd, redusere stress, angst og depresjoner i hverdagen?

Denne kuren finnes allerede. De positive effektene er mange flere enn de vi allerede har nevnt, ­kuren er lett å følge og passer for de fleste.

Svaret er selvfølgelig trening og fysisk aktivitet. Fysisk inaktivitet er på den andre siden like farlig som røyking, høyt kolesterol og høyt blodtrykk.

Er du fysisk inaktiv vil musklene - deriblant hjerte­muskulaturen - svekkes, hofter og knær blir lettere overbelastet og skadet, leddene vil fungere dårligere, skjelettet ditt vil bli sprøere, du kan få nedsatt sukkertoleranse, fordøyelses­problemer, redusert stoffskifte, utvikle overvekt eller fedme, få høyt blodtrykk og ­psykiske ­problemer.

Alt blir bedre hvis 
du trener litt

Fysisk aktivitet er en sentral del av en sunn livsstil. Driver du med regelmessig fysisk aktivitet vil du altså leve lenger, ha mindre risiko for å utvikle hjertesykdom og høyt blodtrykk, og du vil få bedre kontroll på vekten.

Du vil ha mindre risiko for å ­utvikle diabetes type 2, og dersom du allerede har diabetes type 2, kan fysisk aktivitet gjøre sykdommen lettere å leve med. Du reduserer risikoen for å utvikle enkelte typer kreft, du kan øke beinstyrken og forebygge beinskjørhet, utvikle og vedlikeholde funksjonsdyktighet og motoriske evner, få bedre lungekapasitet, bedre balanse, øke energinivået og få en økt følelse av velvære.

Uavhengig av alder og funksjonsevner

I følge en studie som ble utført ved det anerkjente svenske Karolinska ­Institutet, kan det å være fysisk aktiv når du er middel­aldrende, redusere risikoen for å utvikle demens og Alzheimers sykdom.

Studien viste at de som trente mer enn to ganger i uken, hadde hele 60 prosent mindre sjanse for å utvikle Alzheimers sykdom enn de som var inaktive, og 50 prosent mindre sjanse for å utvikle ­demens.

Stabiliserer vekten

Trening og fysisk aktivitet er sammen med et sunt kosthold også den sunneste og beste måten å oppnå og opprettholde en sunn vekt på.

Som kjent øker energiforbruket når vi er fysisk aktive, og når vi forbrenner mer enn vi forbruker, går vi ned i vekt. I tillegg øker hvileforbrenningen, altså forbrenningen mellom treningsøktene. Dette gjelder spesielt ved styrketrening. Om vi er fornøyde med vekten i utgangspunktet, så kan vi spise litt mer uten å legge på oss. Helsefordelene ved trening er like store enten vi er tynne eller tykke.

Å være «naturlig tynn uten å trene» gir deg på ingen måte de helsefordelene du får ved å være fysisk aktiv, selv om du slipper å tenke på vekten.

Disse helsefordelene kan alle oppnå ved å trene litt hver dag, uavhengig av alder, kjønn eller funksjonsevner. Både barn og unge, gravide, eldre og funksjonshemmede får altså økt overskudd og arbeidskapasitet, opplever psykisk velvære og økt grad av selvhjulpenhet.

Aldri for sent å begynne

Den største helsegevinsten oppnår de som er i dårligst form, og dette gjelder selv i langt fremskreden alder. Mange tror at de på et eller annet tidspunkt har blitt for gamle til å begynne å trene, men dette stemmer ikke.

Du blir aldri for gammel til å begynne å trene, men treningen må selvsagt til­passes den enkelte. Det et ungt menneske gjør uanstrengt og uten å tenke over det, kan være hard trening for en 80-åring.

En som har vært utsatt for en skade ­eller sykdom som har ført til at hun knapt har kunnet røre seg på lang tid, vil oppnå helse­fremmende effekter bare av å ­begynne å reise seg og gå fra et rom i ­huset til et annet.

Minst 30 minutter hver dag

Vi blir anbefalt minst 30 minutter med moderat daglig fysisk aktivitet. Dette trenger ikke bety at du må på et helsestudio og løfte vekter i en halv time hver dag, eller at du må løpe runde etter runde på friidrettsbanen. En tur i marka, snømåking eller å gå til og fra jobb kan være nok.

Men det anbefales at de 30 minut­tene går med til en aktivitet som til­svarer minst gange i et moderat tempo. All ­fysisk ­aktivitet er positivt, og alt du ­trener utover de 30 minuttene med moderat ­intensitet, gir ytterligere helsegevinst.

Det anbefales å benytte seg av varierte aktiviteter som inkluderer kroppens store muskelgrupper.

Gjør et valg for livet

Mange av de som gir opp, gir opp fordi de starter for hardt. Dersom du er utrent fra før av, bør du ikke starte ditt «nye liv» med å løpe 7 kilometer om dagen og hive deg på spinning- og styrkeøkter hver kveld. Start rolig og trapp opp aktiviteten etterhvert.

Finn aktiviteter du har glede av, og som kan føre til at du får livslange, gode ­trenings vaner. Dersom du blir lei av en type aktivitet, prøv noe annet. Du må ikke holde deg til svømming bare fordi det er det naboen gjør.

Fysisk aktivitet hjelper også på ­humøret og selvtilliten, det reduserer angst og stress, gjør at du sover bedre, fremmer mental avslapning og velvære, og fører til et mer positivt syn på egen kropp.

Oppskriften for verdens mest effektive vidunderkur er herved servert, og husk: All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og det er aldri for sent å begynne.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no