ANNONSE

SPORT & FRITID

Behagelig reisevalg

Tekst: Kjersti Busterud


Publisert: 18.01.2014

ARBEIDSVEI: Marit Espeland er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og sykler hver dag til jobb på Bryn i Oslo. I det siste har el­sykkelen gjort turen enda lettere. ( FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)


Innen 2023 skal åtte prosent av alle reiser 
være på sykkel. Så hvordan kan du motivere deg til 
å velge to framfor fire hjul til jobben?

– Man blir glad av å sykle! mener Marit Espeland som er ­nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjekt­leder for ­Nasjonal sykkelstrategi 2014-23. Selv sykler hun de sju ­kilometerne fram og tilbake til jobb, nesten hver dag, året rundt.

– Jobbsyklingen gir meg frisk luft, bevegelse, fine opplevelser og tar kortere tid enn buss ­eller bil. Dessuten sparer jeg både penger og miljøet, sier hun.

Ikke alle er like overbevist om syklingens gleder. Bare rundt fire prosent av nordmenns transport­etapper foregår i dag på sykkel. Og potensialet er stort: Halv­parten av alle bilturene vi tar, er på under fem kilometer. Med andre ord en distanse de fleste klarer å tilbakelegge uten motorkraft.

– Jeg tror en av årsakene til at folk velger bilen, er tidsklemma. Mange tror det tar lengre tid å sykle enn det faktisk gjør. Men regner man tiden man bruker fra dør til dør på kortere distanser, er gjerne sykkelen både raskest og mest fleksibel, sier hun.

Sykling uten svette

Noen tar jobbreisen som en trenings­økt, med dyre sykkelsko, neongul sykkeljakke, skifte­tøy i sekken og ny fartsrekord i ­blikket. Men Nasjonal sykkelstrategi retter seg i like stor grad mot dem som ikke vil bli svette på ryggen.

– Jeg sykler ikke til jobb for treningens del, selv foretrekker jeg andre treningsformer, sier Espeland. Nylig investerte hun i en elsykkel for å gjøre mot­bakkene hjem lettere og reise­tiden ­kortere.

– Det er genialt å kunne suse oppover uten å bli svett. Jeg ­sykler mer etter at jeg kjøpte denne, og gleder meg enda mer over hver tur, reklamerer hun.

– Du får mosjon også med en elsykkel, man er nødt til å tråkke på. Du kan dessuten justere hvor mye hjelp du vil ha av motoren, forklarer Espeland. Hun mener nordmenn har en tendens til å se på sykling som trening.

– Man kan selvfølgelig gjerne ta på seg treningstøy når man skal sykle til jobben, og ta det som en treningsøkt. Men for mange øker det terskelen for å velge sykkelen, sier hun.

– Jeg ser stadig flere på by­sykkel og elsykkel, og de kan nok bidra til å gjøre sykling mer hverdagslig. Uansett hva slags sykkel man bruker er gode parkeringsforhold og garderober på jobben viktige tiltak.

Få utstyrskrav

Informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, sykler også med vanlige klær til jobb.

– Med fire barn ble det rett og slett for mye å skulle pakke med skiftetøy om morgenen og dusje når jeg kom på jobb. Å ta på meg vanlige klær så jeg kan sykle rett i et møte, er det som for meg har senket ­terskelen for å sykle, sier hun.

Tronstad mener de fleste har alt de trenger for å starte jobbsyklingen.

– Nordmenn har generelt mye utstyr liggende fra før. Krav om masse ekstrautstyr øker bare ­terskelen for å komme i gang, mener hun.

Et par ting kan imidlertid være greit å ha på plass.

– Har du sekk på ryggen, blir du klam nesten uansett tempo, så kurv eller sykkelveske kan være lurt. Skjermer på sykkelen bør du også ha, så unngår du sprut i regnvær, sier hun.

Kaldere vær stiller også krav til passende klær.

– Hansker er viktig når det begynner å bli kjølig, og en buff ­under hjelmen varmer ører og hals. Fryser du på føttene, kan du for eksempel ta på deg et par fjellsko, du trenger ikke investere i dyre vintersykkelsko, sier hun.

Elegant på to hjul

En av dem som har sett et ­marked i nordmenn som vil ­bruke ­sykkelen i hverdagen, er Marit Løvmo. For tre år ­siden startet hun nettbutikken Sykkel­pikene, som selger ­feminine sykkel­hjelmer, ­elegante sykkelvesker og sykler der man slipper å sitte bøyd fram over styret.

– Ideen var å motivere vanlige folk, i vanlige klær, som ikke vil bli svette, til å ta sykkelen i bruk til jobben, butikken og barne­hagen, sier Løvmo. Inspirasjonen kom fra sykkellandene Danmark og Nederland.

– Det tar tid å snu nordmenns vaner bort fra offroadsykkel og allværsjakke, men det virker som om det de siste årene har ­dukket opp et større mangfold av ­syklister, sier hun.

Lengre levetid

Lang vei til jobb er ifølge ­Espeland ingen unnskyldning for å velge bort sykkelen.

– Reiser du med tog, kan du for eksempel sykle til og fra ­stasjonen. Bruker du bil, kan du parkere på innfartsparkeringer utenfor sentrum og ta sykkel den siste biten, foreslår hun.

Sykler du 30 minutter ­daglig, reklamerer Nasjonal sykkel­strategi med lengre levetid: «Beregninger viser at en inaktiv 30-åring sannsynligvis vil kunne leve 3-8 år lenger dersom han/hun begynner med regel­messig fysisk aktivitet i minst 30 ­minutter daglig», står det i deres grunnlagsdokument.

Espeland tror helseaspektet er det som motiverer mange til å sykle.

– Når man først skal et sted, hvorfor ikke bevege seg dit? spør hun.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no