ANNONSE

VITENSKAP

Hvor lenge holder nyttårsforsettet?

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 04.01.2014

Slutte å røyke, gå ned i vekt, trene mer, spise sunnere. 
De klassiske nyttårsforsettene 
går ikke av moten, men hva 
skal til for å holde dem?

Nyttårsforsetter har et frynsete rykte. Kanskje med god grunn. De fleste har trolig opplevd at nyttårsforsettene går i vasken. Selv om det virket som en god idè klokka tolv på nyttårsaften. Men med planlegging og litt opparbeidet ­motivasjon, kan det være enklere å starte det nye året med ny giv. Er du motivert og klar i år, kan kanskje artiklene under hjelpe deg ytterligere.

Trene mer?

Ønsker du å begynne å trene, eller trene mer og målrettet enn før? En ting er å ­begynne å trene, noe annet er å finne ­motivasjon til fortsettelsen. Det er flere gode grunner til å fortsette med treningen. En studie publisert i USA konkluderer med at høyt energiforbruk gjennom en hvilken som helst aktivitet kan påvirke levealderen hos eldre. Også en annen ­studie som ble publisert i august 2008, ­viser at eldre som jogger kan både ­forsinke aldrings­prosessen og forlenge livet. Du får en rekke helsefordeler med å trene og holde deg i form. Les mer om dette i artikkelen Mirakelkur for kropp og sinn.

Kutte røyken?

Omtrent 20 prosent av røykerne sier de planlegger å slutte å røyke fra nyttår. En undersøkelse gjennomført av Helse­direktoratet viser at mennesker under 40 år er de mest motiverte, der hele 30 prosent planlegger å slutte. Erfaring tilsier at en gradvis nedtrapping er den beste måten å stumpe røyken på. I løpet av denne tiden vil du kunne øke motivasjonen, bli mer bevisst på selve røykingen, lære å kontrollere den og gradvis venne kroppen av med nikotin. Helsedirektoratet har utarbeidet et 10 dagers program for å slutte å røyke, som du finner på nettsidene til Helsedirektoratet. Når du har stumpet røyken, er det viktig at du har en plan for hvordan du kan avlede tankene når røyke­suget kommer. Husk at røykesuget ikke trenger å vare så lenge i gangen.

Spise sunnere?

Hva slags brød og pålegg bør du velge dersom du vil finne noe som er sunt og hjertevennlig? Et brød regnes som grovt når minst 50 prosent av melet brødet inneholder, er sammalt mel, hele korn eller kli. Hvis du synes det er vanskelig å finne ut av hva slags brød som er sunt, har vi et godt hjelpemiddel i Brødskalaen. Brødskalaen finner du på omtrent halvparten av brødene som selges. Skalaen er et rundt merke som du finner på emballasjen. Denne er delt inn i fire kategorier: Fint brød, halvgrovt brød, grovt brød ­eller ekstra grovt brød. Velg helst grovt eller ekstra grovt brød. Årsaken til at vi bør velge grove kornprodukter, er at de har betydelig høyere innhold av kostfiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter enn finere kornprodukter - noe som har helsefremmende effekter. I sammalt mel inngår hele kornet, dermed får vi i oss alle kornets næringsstoffer. Grove korn­produkt metter lengre og holder blodsukkeret mer stabilt. Kostfibrene er viktig for en god fordøyelse. Ifølge norske retningslinjer anbefales at omtrent 30 prosent av vårt totale kaloriinntak per dag gjerne kan komme fra fett. Men det betyr også mye hvilke typer fett man inntar, spesielt når det gjelder å forebygge utvikling av hjerte-kar sykdommer. Om du tyr til sunne eller mindre sunne matvarer, er det uansett en god idè å stoppe å spise i tide. En studie fra Osaka-universitetet i Japan har sett på hva matvanene våre har å si ved overvekt. Den ideelle måten å spise på, er at kroppen kontrollerer energiinntaket selv. ­Appetitten bør regulere det man spiser, og vekten kan på den måten holde seg på et normalt nivå. Men slik fungerer det ikke alltid for alle.

Hvor lenge holder nyttårsforsettet?

Å lage et nyttårsforsett er fort gjort. Å beholde motivasjonen kan være vanskelig­ere. Richard Wiseman er professor i psyko­logi ved Hertfordshire ­University. Han har gitt følgende råd:

• Konsentrer deg om kun ett forsett. Ønsker du å forbedre helsa, velg kun et aspekt ved den. Det øker sjansen for å lykkes.

• Planlegg forsettet på forhånd. Dermed får du til til å tenke over målet ditt og hvordan du skal nå det.

• Ikke repeter fjorårets nyttårsforsett. 
Om du gjør det, bør du finne andre metoder for å nå målet.

• Gjør forsettet så konkret som mulig, 
og skriv det ned.

• Planlegg også en belønning. Dette kan gi deg noe å fokusere på underveis.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no