ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Nye nordiske anbefalinger om kosthold

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 19.11.2013

Samfunnet setter stadig mer fokus på gode kostholdsvaner

Ny forskning styrker stort sett de anbefalingene om kosthold vi allerede kjenner, men noen endringer har kommet til i Nordic Nutrition Recommendations nyeste utgave.

I anbefalingene har ­forfatterne tatt utgangspunkt i hvilke ­faktorer som skal til for å oppnå en god helse, og forebygge ­sykdommer som er relatert til et usunt kosthold. Disse ­anbefalingene er resultatet av ­arbeidet til over 100 eksperter, og det er ledet av en arbeidsgruppe under Nordisk Ministerråd.

Endringer

Typiske eksempler på ­sunne kostholdsvaner er ifølge anbefalingene mye grønnsaker, frukt og bær, belgfrukter, regel­messig inntak av fisk, plante­oljer, helkorns­produkter, melke­produkter og kjøtt med lavt fettinnhold, begrenset inntak av rødt og bearbeidet kjøtt, sukker, salt og alkohol.

Blant endringene i de nye anbefalingene er flere justeringer:

•Anbefalt andel totalt fettinntak er justert fra 25-35 prosent av totalt energiinntak til 25-40 prosent.

•Totalt inntak av karbohydrater er endret fra 50-60 prosent av daglig energiinntak til 45-60 prosent av daglig energiinntak.

•Anbefalt daglig dose med ­vitamin D er økt fra 7,5 mikrogram per dag til 10 mikrogram per dag for barn fra to år og voksne. For eldre over 75 år er anbefalingene nå 20 mikrogram.

•Anbefalt inntak av selen er økt fra 40-50 og 50 mikrogram per dag, til 60 mikrogram per dag. For gravide og ammende er ­anbefalingene endret fra 50 til 55 mikrogram per dag.

•Anbefalingene for ­fysisk ­aktivitet er delt inn etter aktivitets­nivå. Forfatterne anbefaler minimum 150 minutter per uke med moderat intensitet, eller minimum 75 minutter med energisk aktivitet for voksne. For barn anbefales et minimum på 60 minutter med moderat og energisk aktivitet hver dag.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no