ANNONSE

HANDEL & SERVICE

det er «dejlig» å være dansk på kvadrat


Stilig 3-års feiring hos Georg Jensen!


Tekst: Rolf Schreiner

Foto: Paulo Pagani / Georg jensen


Publisert: 05.11.2013

Daglig leder Karin Strand ønsket velkommen til en stilig aften på Kvadrat.


Fakta:

Georg 
Jensen


HVA:
Tidløs dansk design på sitt beste – innen smykker, gaveartikler, bruks- og prydgjenstander.


AKTUELL MED:
3-års jubileum ble feiret i slutten av oktober – årets julekolleksjon er på plass!


HVOR:
Georg Jensen

Kvadrat, Gamle Stokkavei

Inngang E


KONTAKT:
kvadrat@georgjensen.no

Telefon 51 96 06 30

Daglig leder Karin Strand, 

mobil 950 87 451

Høsten 2010 kom Georg Jensen til Kvadrat. Etter tre års drift i Stavangerregionen kan man trygt si at Georg Jensen sine produkter har funnet et naturlig marked her i distriktet. 3-års jubileet torsdag 17. oktober ble feiret med smykkevisning, bobler i glasset og besøk av en designer i verdensklasse.

 

 

Georg Jensen trodde han skulle bli billedhugger, men han fant ut at sølv var det «dejligste materiale, smukt og poetisk – ­nemmere at forme og hurtigere at se ­resultater af». Så han startet en sølvsmie i København i 1904. Ut fra sølvsmien kom smykker, ­brosjer, spenner, kjeder, hattenåler, kanner, lysestaker m.m. i modig og banebrytende design og med finurlige detaljer.

Nå er Georg Jensen på verdenskartet på grunn av frem­ragende kvalitet og utsøkt design.

 

Torsdag 17. oktober ble en helt spesiell dag på Kvadrat

– Vi er veldig fornøyd med jubileums­dagen så langt, forteller daglig leder Karin Strand idet de inviterte gjestene kommer til butikken etter vanlig stengetid. – Mange har vært innom, og de satte pris på våre geburtsdags­tilbud. Det har vært en travel dag med god stemning og bra ­omsetning.

 

Smykkevisning og besøk 
fra København

Klokken 20.00 var det klart for servering av musser­ende, mineral­vann, jordbær og pepper­kaker. Karin Strand ønsket ­velkommen og sto selv for presentasjonen da modellene ­Isabell og Ann Kristin tok runden blant gjestene for å vise noe av Georg Jensen sin smykkekolleksjon. En ekstra spiss på visningen var at den som hadde designet flere av smykkene, faktisk var til stede i forsamlingen. Regitze ­Overgaard, som har vært en høyt ­skattet ­designer hos Georg ­Jensen i flere tiår, var et sjarmerende ­bekjentskap, og hun ­fortalte om sin ­karriere i en munter og «sjov» tone.

 

Fragmenter fra et liv som smykkedesigner

– Jeg var nok et vanlig barn som ikke tegnet mer enn andre. Men da jeg var 13–14 år fikk jeg lyst til å være med å bestemme hvordan ting ser ut. Jeg elsket sko og ­tenkte først på skodesign, men etter hvert ble det ­smykker. Jeg tok gullsmedutdannelse ved Kunst- og Håndverkskolen i ­København, og var en såpass dyktig elev at avgangsarbeidet mitt ble kjøpt inn, og jeg fikk ­skolens legat som gav meg ­midler til å reise rundt.

Jeg ble første gang engasjert av Georg Jensen i 1986. Siden var det litt on/off før jeg ble 100 % ansatt i 2001. Jeg brukte lang tid i Georg Jensens arkiver for å sette meg inn i hva som var opprinnelig sjel og originalt formspråk i utformingen av smykker.

Prisene varierer på smykkene jeg lager i dag. De kan koste rundt 1000 kroner – mens i går ble et par øredobber til 86.000 kroner solgt i Georg Jensen-­butikken i Bond Street i London.

Blant mine største suksesser er nok serien Spirit, men blir jeg spurt om hva jeg er mest fornøyd med, så er det alltid det siste ­arbeidet; i dag blir det kollek­sjonen Nocturne.

Jeg er 67 år nå, jeg har ingen planer om å trappe ned – jeg ­håper jeg får kreere og skape smykker i mange år fremover før jeg trekker det grønne teppet over meg, sa Regitze Overgaard med et smil.

 

Klokkedag tirsdag 5. nov.

I løpet av jubileumskvelden ble det også tid til en quiz, der øredobber og armbånd i merket Spirit var premien. Avslutningsvis kunne Karin Strand fortelle at tirsdag 5. november blir klokkedag hos Georg Jensen på ­Kvadrat. Besøk av en kjent ur­maker fra moderselskapet i ­København ­følges opp med 10 % avslag på alle klokker den dagen.

 

Christmas Collection

Georg Jensens smykker og ­klokker har vært med å prege verdens motetrender i mange årtier. Posisjonen er urokkelig – og navnet forplikter.

En årlig julepynt-kolleksjon følger opp med design av høy klasse. Hvert år blir det designet en egen, ny jule-uro. Års­tallet er preget inn, slik at alle kan se hvilken årgang den tilhører. Nå er årets jule-uro og annen julepynt på plass i butikken på Kvadrat.

 

Egen pakkemetode

Da Georg Jensen ble ­Kongelig Dansk Hofleverandør, kom det for en dag at Dronning Ingrid (mor til dagens dronning) ikke likte tape på innpakningen. ­Dermed tok man «patent» på en egen pakkemetode ved hjelp av kun brettet papir og sløyfe – null tape. Dette har også en ­stilig og virkningsfull effekt ved ­oppakking i større forsamlinger, f.eks. når Georg Jensen lager ­firmagaver med inngravert logo.

– Før julen kommer, har vi fått inn spesialbånd med Georg ­Jensen logo på, og vi har stor glede av å pakke julegaver igjen, sier Karin Strand. – Vi håper også at flere firma har oppdaget oss og vil gjøre julehandelen hos Georg Jensen. Det er ingen andre i Norge som pakker inn gavene slik vi gjør.


Annonse

© 2017 - Lokalavisen -- Design/layout: Erik DePasquale / dittbudskap.no