ANNONSE

MOTOR

Elbilene erobrer Norge

Tekst: Øivind Skar


Publisert: 05.11.2013

BARE STRØM: Tesla Model S ligger nå en billengde foran Nissan Leaf. (Foto: Halvard Hatlestad) 


Ladbare biler brer om seg 
i Norge i et tempo som ville vært utenkelig for bare to år siden. Nå er det 16.000 av dem på veiene.

Det er bare å gratulere Tesla med Model S som den mest fore­trukne bilmodellen i september. Aldri har det skjedd noe sted i verden at en elektrisk bil har inntatt ­toppen av bestselger­listen.

Bestselger ut året?

Rundt 1000 eksemplarer av ­Model S har Tesla nå rullet ut på det norske veinettet. Nå er Tesla usedvanlig lukket når det gjelder informasjon om sin ordrebank, men antydninger om at rundt 3000 fortsatt står i kø indikerer at Tesla også kan bli å finne som mest registrerte bilmodell også de neste månedene.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at el­bilene nappet til seg 8,6 prosent av alle som handlet ny bil i september. Legg så på hybridene – de ­utgjorde 7,3 prosent av personbilsalget – så er den totale ­andelen av biler med en eller annen form for elektrisk framdrift oppe i 15,9 prosent.

16.000 ladbare biler

Ved inngangen til oktober rullet nær 16.000 ladbare biler på ­norske veier, viser OFV-tall ­bearbeidet av Grønn Bil. Over 15.000 av dem er rene elbiler, ­resten ladbare hybrider.

Nå er ikke elektriske biler noe nytt i historien. Fram til 1912 konkurrerte elbiler med bensindrevne biler om kundene. Jo da, elbilene hadde rekkevidde­begrensninger den gang som nå, men de var enkle å bruke. Bare å sette seg inn, koble til strømmen og kjøre.

Bensinbilen måtte sveives i gang. For mange var dette nesten umulig tungt, og heller ikke helt ufarlig. Særlig kvinner foretrakk elbiler, og Henry Ford kjøpte en til sin kone Clara allerede i 1907. Detroit Electric var den gang det best kjente elbilmerket, startet i 1907.

Elektrisk startmotor

I 1911 fant Charles Kettering opp en elektrisk startmotor som var liten nok til at den kunne ­brukes i en personbil. Fra 1912 fikk ­Cadillac som ­første bil ­elektrisk startmotor, og i ­årene som fulgte ble det ganske ­vanlig med ­elektrisk startmotor. Naturlig­vis var fortsatt sveiven med i mange år som nødløsning om start­motoren ikke virket.

Charles Kettings oppfinnelse tok livet av den elektriske bilen, som mer eller mindre forsvant fra veien inntil General Motors (GM) i 1996 satte EV 1 i produksjon.

EV 1 var en to seters, sportslig bil med 137 hk elmotor. GM bygde 1117 EV 1 for uttesting og ­leasing fra 1996 til 1999. EV 1 kom som et resultat av ­californiske krav om lavere utslipp. Sånn sett ble bilindustrien pålagt å tilby elbiler for å kunne selge vanlige biler i ­California. Det samme kravet lå til grunn for Fords beslutning om å kjøpte norske Think på Aurskog i 1999.

Trakk kravet

Etter flere heftige runder i ­retten trakk California kravet om salg av elbiler. GM droppet umiddelbart alle planer om å produsere elektriske biler, og Ford solgte Think. Omfattende norske insentiver kom for sent til å redde Think, som senere gikk konkurs.

Disse insentivene har ­siden hjulpet produsenter av ­elektriske biler til å få volum i Norge. ­Eksempelvis er Norge det klart største Tesla-markedet utenfor USA, og godt over 40 prosent av alle Nissan Leaf som ruller i ­Europa ruller på norske veier.

De mest ­populære ­bilene 
i september:

1. Tesla Model S: 616

2. VW Golf: 561

3. Toyota Auris: 511

4. Skoda Octavia: 444

5. Mazda XC-5: 421

6. Volvo V40: 373

7. Nissan Leaf: 349

8. Toyota Rav 4: 312

9. Toyota Yaris: 297

10. VW Tiguan: 294

(Kilde: Opplysningsrådet for ­Veitrafikken, Wikipedia.)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no