ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Typisk norsk

Kilde: 5 om dagen

Foto: Colourbox


Publisert: 05.11.2013

Den som tror kjøttkaker med poteter i brun saus er på vei ut av det norske kostholdet, tar fullstendig feil. Vi eksperimenterer gjerne med internasjonal mat, men kjøttkakene er fortsatt typisk norsk – og danker ut både pizza og taco.

– Vi elsker internasjonal mat, og da spesielt italiensk. Pizza og pastaretter går ned på høykant, tett etterfulgt av meksikansk mat med taco i spissen. Men på ­toppen troner likevel norsk, ­tradisjonell mat som kokt fisk, karbonader og kjøttkaker med ­poteter og brun saus, sier ­Annechen Bugge, senior­forsker ved SIFO (Statens institutt for forbruksforskning).

Selv om kjøttkaka fortsatt ­holder stand, spiser vi mindre kokte poteter enn tidligere. Ris og pasta har tatt over for den gode, gamle og trauste kokte poteten.

– Men poteten er fortsatt inne, forsikrer forbruksforskeren. Den er fremdeles det vanligste til­behøret til middag, både til hverdags og fest.

For mye rødt kjøtt

Vår hang til kjøttkaker, pizza og taco gjør at det fort blir for mye rødt kjøtt på menyen, og dermed også for mye av det usunne, ­mettede fettet.

– Vi er blitt mer opptatt av å spise helseriktig, og er blitt flinkere til å velge for eksempel fisk, frukt og grønnsaker. Likevel er norske middagstallerkener fylt med kjøtt, ifølge Bugge.

Klinisk ernæringsfysiolog ­Marianne Hauge Wennersberg har også lagt merke til nordmenns enorme hang til rødt kjøtt.

– Det har aldri vært registrert et så høyt forbruk av rødt kjøtt som i dag. Kunnskapen om sunn mat blir bedre og bedre blant ­norske forbrukere, men det finnes noen huller. Vi har redusert sukkeret i kosten, men har fortsatt mye å hente når det kommer til fettet, sier hun.

Livredd sukker

Ifølge ernæringsfysiologen er folk nærmest livredd for sukker, men fettet har ikke klart å skremme oss i like stor grad – ennå.

– Man tenker kanskje ikke alltid over at det finnes to typer fett, og at for mye usunt fett ikke er bra, sier Hauge Wennersberg, og legger til at vi heldigvis er blitt mye bedre til å bruke oljer og ­flytende margarin til steking.

– Og så spiser vi mindre usunn margarin på brødskiva. Vi spiser også generelt magrere melke– og meierprodukter, men for mye fete oster. Frukt og grønt spiser vi også mer av enn tidligere, selv om vi ikke er oppe i de anbefalte fem om dagen, sier hun.

Sunt og raskt

Cecilie Blindern Myhre er analyse­ansvarlig i Norges­gruppen, hvor hun blant annet overvåker forbrukertrender. Hun peker på særlig fem globale trender som har påvirket dagligvarebransjen og vareutvalget de siste ti årene: Tidsmangel og bekvemmelighet, helse og velvære, miljø og etikk, nytelse og kvalitet, samt verdi for pengene.

– Særlig mangel på tid er en mega­trend. Det har ført til en innovasjon av ferdigretter, måltids­løsninger og mer bearbeidede produkter, sier Blindern Myhre, som også har lagt merke til at folk er opptatt av å spise sunt.

– Stadig flere er opptatt av sunne alternativer og ekte vare. Samtidig som opplevelse, nytelse og kvalitet også er viktig. Fokus på ferskhet, smak, ren mat og premium kvalitet har økt, sier Blindern Myhre.

Hun tror at de fem globale trendene kommer til å følge oss videre fremover, og at særlig kombinasjonen sunnhet og tidspress vil gi seg utslag i nye produkter.

– Vi vil få mer ferdigmat og måltidsløsninger som tilfredsstiller kravene til kvalitet og sunnhet. Det å kunne variere innenfor sunne ferdigmiddager vil bli etter­traktet, mener hun.

TYPISK NORSK

1. Vi har et høyt forbruk av kjøtt generelt, og spesielt rødt kjøtt.

2. Vi spiser mye brød i forhold til andre land det er naturlig å sammenlikne oss med, som Sverige og Finland. I disse ­landene er det vanlig med to varme måltider om dagen, i motsetning til bare ett i Norge. Nordmenn spiser gjerne brød til frokost, lunsj og kvelds. Men vi spiser gjerne grovt brød i Norge, mens våre naboer spiser lysere brød.

3. Vi tviholder på matpakka, og de aller fleste nordmenn spiser fortsatt hjemmesmurte brødskiver til lunsj.

4. Vi er glad i kald mat i form av råkost, salater, pitabrød og kalde sauser. Nye matvarer som creme fraiche, pesto, balsamico, kesam og forskjellige oljer er populære, ­spesielt til å lage sauser og ­dressinger.

5. Nordmenn spiser mye ute, og da går vi helst på pizzarestaurant.

Kilde: SIFO-forsker Annechen Bugge


DETTE BØR 
VI ENDRE

1. Spis mindre rødt kjøtt, og mer hvitt kjøtt og fisk.

2. Spis mer frukt og grønnsaker. Det er fortsatt langt igjen til 5 om dagen.

3. Spis mindre av det usunne fettet.

4. Skjær bort synlig fett på kjøtt.

5. Ligg unna de populære lavkarbo-diettene. Det er ikke nødvendig å kutte ut alle karbohydrater fra kosten. Vi trenger dem, men vi bør velge fiberrike og grove kornprodukter fremfor lyst brød, lys pasta og sukkerrike matvarer.

6. Man kan spise alt, men ikke alltid.

Kilde: Ernæringsfysiolog Marianne Hauge Wennersberg


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no