ANNONSE

MOTOR

Fra nord til sør på én tank

Tekst og foto: Øivind Skar


Publisert: 22.10.2013

KLAR FOR LANGTUR: Denne gang skal Knut Wilthil (foran) og Henrik Borchgrevink forsøke å kjøre fra ­Kautokeino til Oslo på en tank bensin.


Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil skal kjøre en bensinbil fra Kautokeino til Oslo – uten å fylle opp tanken underveis.

– Midtlivskriser kommer i ­mange varianter, spøker Henrik Borchgrevink.

For Borchgrevink og kollega Knut Wilthil handler det om å sette verdensrekorder i lang­kjøring med bil. Altså kjøre til tanken er så tom at bilen stopper.

Det betyr å nistirre på forbruks­måleren gjennom to døgn, utnytte motorens moment – og håpe det beste.

Satte rekord i fjor

Fjorårets reise fra Helsingfors til Oslo, via diverse veier i Sverige, endte i europeisk langkjørings­rekord med 2536,4 kilometer på en tank diesel, hvilket betyr 0,279 per mil. Tallet beviser hvor rimelig en standardbil kan kjøres om den som sitter bak rattet bare vil det nok.

Og det vil herrene Borchgrevink og Wilthil. Men denne gang har de byttet fra diesel til bensin. Fredag 30. august legger de to ut fra Kautokeino i en knallrød Ford Focus. Målet befinner seg i Oslo, 1600 kilometer unna. ­Ingen skal ha klart å kjøre så langt med kun 55 liter bensin på tanken. For å lykkes må forbruket ned under 0,36 liter per mil. Fabrikkdata viser 0,50 liter/mil for akkurat denne bilen.

Trent i Lierbakken

– Bilen vi kjører er tvers gjennom standard, utrustet med 125 hk under panseret, Continental Eco Contact på hjulene og plombert bensintank, sier Knut Wilthil.

Wilthil forklarer at økoparet har ligget i hardtrening i to ­måneder med Lierbakken på E-18 som det kritiske punktet. Forberedelsene er jo halve ­moroa, sier de to.

– Jeg har knapt tall på hvor ­mange ganger vi har kjørt oppover Lierbakken for å finne ut hvilket gir og turtall som gir lavest forbruk, forklarer Borchgrevink. Her ­gjelder både å lytte til motorens arbeidsrytme og i tillegg til å lese forbruksmåleren.

Kjører uten sko

De to trives best i åpent landskap og skygger naturligvis unna byer og tettsteder hvor det kan være køer. ­Optimal fart under ekstrem økokjøring ligger mellom 50 og 60 km/t. Siden bilen er godt merket er det bare å tute og vinke.

All kjøring foregår naturligvis uten sko og kun med tynne strømper på ­beina. ­Siden alle planlagte stopp gjøres i nedover­bakke leter de to nå etter et ­hotell på veien som ligger – ja nettopp – i en nedoverbakke.

– Husk også at hver gang vi krysser en landegrense så synger vi landets nasjonal­sang. Men vi sliter litt med den finske, ­utbryter Henrik Borchgrevink.

Ved hvert rekordforsøk har det norske teamet konkurrert mot australske Helen og John Tayler, proffene som snappet verdens­rekorden i fjor rett foran nesen på Borchgrevink og Wilthil. Ikke fordi de kjørte mer økonomisk, men fordi bensintanken på bilen deres var litt større.

– Men i år skal ingen få sjansen til å slå oss, slår Borchgrevink og Wilthil ­kategorisk fast.

Tips for å kjøre ­økonomisk

Her er Knut Wilthil og Henrik ­Borchgrevinks tips for å spare ­drivstoff:


• Planlegg kjøringen. Se langt ­framover, kjør jevnt.

• La bilen rulle. Utnytt ­energien. 
Å bremse sløser bort energi.

• Hold god avstand til forankjørende.

• Forbruket øker med farten. Å øke farten gir mindre tidsbesparelse enn de fleste tror.

• Har bilen girindikator så følg ­denne. Bruk girene. De er til for det.

• Myke girskift gir mer komfortabel kjøring og lavere forbruk. Moderne motorer tåler lave turtall.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no