ANNONSE

SPORT & FRITID

Bil for de minste

Tekst: Hege Paulsen 

Foto: Fredrik Varfjell


Publisert: 08.10.2013

TAUSTYRING: Det er enkelt å lage olabiler med taustyring, men vanlig ratt er mer stabilt. 
Jesper Skalmerud (til venstre) og Martin Christoffer Borg tester bilen.


Med litt fantasi kan skrotet i garasjen bli en stilig olabil.

Varmtvannsberedere, gamle skibokser, salongstoler og surfebrett. Det finnes ingen grenser for hva som kan forvandles til førerhuset i en olabil. Bare spør Hans Jacob Mydske og Jan Terje Skalmerud fra Oslo. Sammen med store og små i nabolaget på Nordberg bruker de mye tid på å bygge og mekke på olabiler, og hver vår arrangerer de et eget olabilløp i gata. I år var 240 små sjåfører med i Nordberg Grad Prix, og over 2000 hadde møtt opp for å se på.

– Det er noe med olabiler som engasjerer folk. Mange har bygd olabiler sammen med fedrene sine da de var små, og nå lærer de teknikkene videre til sine egne barn, sier Skalmerud.

Går fort

I hagen hos Mydske ligger en olabil med understellet opp. En vaier skal strammes, og Jesper Skalmerud og Martin Christoffer Berg (begge 7 1/2 år) hjelper til.

– Jeg har vært med på å bygge flere olabiler. Det er gøy. Men det gøyeste er å kjøre dem, sier Martin.

– Jeg elsker å kjøre ned bakken. Jeg bremser nesten ikke, så det går kjempefort, gliser Jesper.

Han sier at han ikke blir redd, selv når den hjemmebygde trekonstruksjonen suser ned ­bakken i full fart.

– Jeg? Redd? Aldri!

Bred hjulstilling

Olabiler kommer i tusen ulike varianter. Bilen som er på service i hagen på Nordberg, er en ­relativt enkel variant. Den er bygd av tre, og har nye hjul fra butikken.

– Man kan bruke gamle sykkel­hjul eller andre hjul man har liggende i garasjen, men det er kanskje enklere å kjøpe et sett med fire hjul. Det som er viktig å tenke på, er å ikke plassere ­hjulene for tett sammen. Da er det fort gjort å velte. Bakdekkene bør stå litt bredere enn fordekkene, forklarer bilbygger Mydske.

Bilen har såkalt taustyring – et tau er festet til hvert av for­hjulene og man styrer ved å dra i dem.

– Vi anbefaler egentlig ratt­styring, for med taustyring er det fort gjort å dra for hardt og havne i grøfta. Men siden det er lettere å bygge biler med taustyring, er dette et alternativ for ferske olabil­byggere, sier ­Mydske.

Lavt tyngdepunkt

Det er flere ting enn styring og hjul som er viktig å tenke på når man skal bygge sin egen olabil. Tyngdepunkt, for eksempel.

– Det lønner seg å ha lavt tyngde­punkt. Hvis man har voldsomme konstruksjoner, er det lett å velte, sier Mydske.

Han legger til at man må ­tenke igjennom hva slags bil man ­ønsker seg. Skal den bygges for fart eller sikkerhet?

– Bygger man en tung bil med tynne hjul, går det veldig fort, ­advarer han.

Trygg trasé

Spesielt praktiske fremkomstmidler er ikke olabilene. Siden de verken har motor eller pedaler, er man avhengig av å kjøre et sted det er nedoverbakke. Dersom du vil arrangere ditt eget olabilløp, er det flere ting du bør tenke på.

– Det er viktig å finne en trasé som ikke er for bratt. I bratte bakker kan farten fort komme ut av kontroll, sier Jan Terje ­Skalmerud.

– Og så er det fint med noen svinger, da blir det litt mer ­spennende, legger Mydske til.

I olabilløpet på Nordberg er traseen 300-400 meter lang med en høydeforskjell på 30-40 meter. De yngste sjåførene starter et stykke nede i løypa for å unngå for stor fart. De to mennene poeng­terer at man må velge en trasé der man lett kan ­kontrollere trafikken; olabiler og vanlige ­biler gjør seg dårlig på samme vei.

Legobil

Med litt innsats kan en enkel olabil bygges på en ettermiddag. De mer kompliserte modellene kan holde deg aktivisert i ukevis. Om det er de store eller de små bilbyggerne som har det morsomst, er uvisst.

– Det er et godt spørsmål. Det er nok like mye stas for oss fedre som det er for barna, sier ­Skalmerud.

Han legger til at det er lov til å velge noen lette løsninger. I fjor kjøpte han en ferdig olabil til sønnen fra Kongsvinger fengsel.

– Vi fikset masse på den. Vi limte på legoklosser på hele bilen, og den ble kjempekul, forteller sønnen Jesper ivrig.

Vegger er viktig

De små olabilsjåførene er enige om hva som kjennetegner en bra bil.

– Den må gå fort, sier Martin.

– Ja, og så må den ha ­vegger. Hvis ikke kan man falle på ­bakken og få skrubbsår hvis man velter, sier Jesper.

– Jeg pleier aldri å velte. Men jeg kjører med hjelm og lang­bukser for å være på den sikre siden, sier Martin.

Selv om de liker å mekke olabil, vil de ikke bli bilmekanikere når de blir store. De har en litt annen plan.

– Vi skal bli legobyggere, sier de bestemt.

Olabil

• En olabil er enn hjemme­laget bil uten motor. 

• De fleste bygger olabilen i tre, men det går også an å bygge den i metall eller plast. 

• For at olabilen skal være trygg, bør den ha gode bremser, styrefunksjon og fire hjul som sitter godt fast. Det er viktig at det ikke stikker ut spiker eller skruer som kan skade sjåfør eller tilskuere. 

• Gjennom sommerhalvåret arrangeres det olabilløp mange steder i landet. 

• Vil du bygge din egen bil? På olabil.no finner du ­tegninger av biler og detaljert beskrivelse av hvordan du går fram.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no