ANNONSE

SPORT & FRITID

En modell­hobby

Tekst: Randi Sørensen

Foto: Stavanger Modelljernbaneklubb


Publisert: 08.10.2013

Stavanger Modelljernbaneklubb ble startet i 1980 og hadde i begynnelsen tilholdssted i en gammel skole som var ombygget til et fritidshus. Her ble bygget et anlegg i N-skala, med forhold på 1:160. Etter noen år i dette lokalet flyttet klubben til et bydelshus i en annen bydel, ikke langt fra det tidligere lokalet. Den første jernbanen ble revet, men det finnes på en video som Modelljernbaneforeningen i Norge har til utleie. I det nye lokalet ble det bygget et nytt anlegg i samme skala, dette fordi det var størst interesse for N-skala på den tiden. Etter noen år ble det bygget et H0 anlegg (skala 1:87) som i dag er hovedanlegget på Tjensvoll.

Medlemsantallet økte utover 1980-­tallet og det var et behov for større plass. ­Klubben flyttet da til sitt nåværende klubblokale på Tjensvoll som er et tilflukts­rom i et boligområde ganske ­sentralt i Stavanger. Her har klubben vært siden 1992. Klubblokalet er på ca. 120 m2 og i tillegg finnes det et verksted med mye utstyr og et lite klubbrom. – Men, vi får aldri nok plass til vår hobby! sier formann i klubben Jan Erik Waland.

– Denne ­hobbyen kan imidlertid også utøves på svært små flater med N-skala ­eller med enda mindre Z-skala i ­størrelsen 1:220.

Annleggene

H0 anlegget er ett kombinert modell­jernbane anlegg for AC (vekselstrøm) og 
DC (likestrøm). N-skala anlegget ­kjøres på DC (likestrøm). Alle anleggene er ­digitaliserte, dvs. at lokomotiver styres av en digital sentral med unike adresse til hvert lokomotiv. På denne måten kan det kjøres et stort antall tog helt uavhengig av hverandre. Hvert lokomotiv kan ha flere forskjellige funksjoner som styres digitalt via fjernkontroll. Funksjoner som styres kan være utvendig/innvendig lys, motor­lyder, fløyter/horn, røyk fra damp­lokomotiver, etc.

Hovedanlegget i skala H0 er i størst ­mulig grad basert på lokale jernbane ­linjer og stasjoner, men også noe som for en del år siden var planlagt dog aldri ­realisert. Stavanger stasjon er hovedstasjon på DC delen, mens Haugesund stasjon (fiktiv) er hovedstasjon på AC delen. Alle skifte­spor, signaler, etc. styres alle ved hjelp av «kopier» av eldre betjeningspaneler fra NSB, dog ved hjelp av motorer og releer. Klubben prøver også mest mulig å ­kopiere norske bygninger og landskap. Faktisk er Stavanger havn med Vågen­sporene med omliggende bygninger nesten en tro kopi av virkeligheten.

– Stavanger Modelljernbaneklubb har i dag ca. 35 medlemmer, vi har to store ­H0-anlegg (AC og DC) i to etasjer og et N-anlegg og alle er bygget som modulanlegg. En del av det gamle N-anlegget er tatt vare på og er tilpasset vårt nåværende N-skala modulanlegg. N anlegget er i dag under utbedringer med nye, lettere ­moduler for lettere transport til utstillinger, messer, etc, sier Waland .

– Vi har også et Märklin AC anlegg for de minste, som vi kun tar med oss på utstillinger og messer. I tillegg har vi et LGB juletogsett i G skala (1:22,5) med lys, lyder og effekter som før jul hvert år er å finne i Pepperkakebyen til Stavanger Aftenblad og som klubben setter opp og drifter. Spesielt for de aller yngste er dette et populært innslag.

Märklin er eneste produsent av rent AC utstyr, men produserer også Trix DC. Andre store produsenter av DC utstyr er Fleischmann, Roco, Arnold, Hornby, Lenz og det finnes flere norske produsenter av norske NSB lokomotiver, vogner, osv. Flere DC produsenter lager lokomotiver og annet utstyr til Märklin AC ­anlegg. I dagens digitale verden er det bare fantasien som styrer hva som kan realiseres og etterlignes også ved bruk av PC og spesial programvare.

Noe for enhver

Klubbens medlemmer har forskjellige ­interesser når det gjelder utøving av denne unike hobbyen. Noen liker best å kjøre tog, noen bygger landskap, noen samler på modelltog utstyr, men fellesnevneren er selvsagt modelljernbane interessen. Det spenner mellom norske, skandi­naviske, europeiske og amerikanske modeller og utstyr. – På klubbdager som er kjøre­dager er det som regel en lett blanding på jernbane­sporene og vi det kan være både 10 og 15 lokomotiver/togsett på skinnene samtidig, forteller Waland etusiastisk. 
– Av programmet til klubben kan nevnes at siste tirsdag i hver måned er kjøredag. Da har medlemmene med egne lokomotiver og togsett. Vi har også videodager hvor medlemmer kan ta med egne videofilmer for visning. Vi arrangerer ide­kvelder og bygge kvelder, der erfarne medlemmene som regel leder an gjerne med visninger på PC eller ute på ­anleggene og har alltid gode råd å komme med både for nybegynnere og mer ­erfarne entusiaster. Vi arrangerer turer i inn- og utland både til andre modelljernbane klubber, utstillinger og sosiale togturer med NSB, veterantog anlegg og andre aktiviteter.

Vi ønsker oss flere medlemmer også, spesielt de yngre er hjertelig velkommen, så kom gjerne på besøk i klubblokalene på Tjensvoll hver tirsdag fra kl. 18.00 til ca. 22.00. Ring gjerne formann Jan Erik Waland på mobil 93656113 for mer ­informasjon og veibeskrivelse.

Klubben arranger hvert år en stor hobby­messe som de siste årene har vært arrangert i Vollhallen på Jæren. Denne messen er hovedinntekten til klubben. Her samles alle typer hobbyer fra fjernt og nær for begge kjønn og for alle aldre, enten man vil vise frem noe eller selge noe, både nytt og brukt.

– For første gang skal vi i år benytte ­Figgjohallen lørdag 19. og søndag 20. oktober 2013. Her får vi ­tilgang til enda større areal og ­påmeldingen av utstillere/selgere er større enn noen gang.

For utstillere og folk som vil besøke vår populære hobbymesse i Figgjohallen, besøk hjemmesidene www.hobbymesse.no. Vi garanterer at du blir imponert over mangfoldet innen hobby, avslutter Jan Erik Waland.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no