ANNONSE

Kunstens verden

Pierre Bonnard

Tekst: Rolf Schreiner


Publisert: 08.10.2013

Utsikt over tak i Le Cannet


Pierre Bonnard (3. oktober 1867 – 
23. januar 1947) var en fransk maler og grafiker. Han var født i Fontenay-aux-­Roses. Faren var ansatt i en ledende stilling i forsvarsdepartementet og ønsket at ­sønnen skulle bli jurist. Bonnard tok ­juridisk ­eksamen og praktiserte som sakfører en kort periode før kunsten ble førsteprioritet.

Bonnard kom til Paris i 1888, og hans første separat­utstilling var i Galerie Durand-Ruel i 1896. Han stilte også jevnlig med bilder i Salon des Indépendants. På denne tiden var han også med i en gruppe som kalte seg Les Nabis, som forsøkte å legge inn symbolske og åndelige elementer i bildene sine. I 1910 forlot han Paris og slo seg ned i Syd-Frankrike.

Bildene hans er kjent for intense farger og ­komplekse komposisjoner, gjerne befolket med venner og familie­medlemmer. En periode var bildene inspirert av ­japanske tresnitt. Martha, som han var gift med, var ­stadig modell, ved sytøyet, på kjøkkenet eller i badet. Han laget også selvportretter, landskaper og stilleben med blomster og frukt.

Bonnard tok enten skisser med notat om farger, eller fotograferte i tillegg. Bildene ble deretter laget i atelieret.

Bonnard er en av de meget få utenlandske malere som er blitt valgt til medlem av Royal Academy i London (1940).

Bonnard fullførte sitt siste maleri av mandeltrær i blomst få dager før han døde i Le Cannet, på den franske ­Rivieraen, i 1947 – da var han 79 og et halvt år ­gammel. Museum of Modern Art i New York arrangerte en posthum utstilling for Bonnard i 1948. Den var egentlig ment å være til hans 80-års jubileum.

Neste gang: Paul Cézanne

Impresjonistene (1870 – 1900) brøt først og fremst med sin tids normer og regler for hvordan virkeligheten skulle avbildes. Kunstnerne søkte å gjengi øyeblikksstemninger i en vibrerende, fargefylt atmosfære med damp, dirrende sollys og tåke. For å få dette til måtte de stå ute og male. Siden lyset også skifter fort, hadde malerne tidspress på seg. I rask, skisserende form ble malernes umiddelbare virkelighetsinntrykk gjengitt – detaljer var ikke så viktig for å få fram fargespillet i naturen. Viktige impresjonistiske malere – etter forløperen 
Édouard ­Manet – var: Claude Monet • Pierre-Auguste Renoir • Edgar Degas • Camille Pissarro •
Alfred Sisley • Berthe Morisot. Alle er tidligere presentert i Lokalavisen.

Postimpresjonistene både videreførte og fornektet impresjonismens ideer. De fortsatte å bruke sterke og klare farger i avbildningen av naturen, men vektla i større grad følelser og personlig uttrykk i tilnærmingen. ­Postimpresjonistene blir sett på som forgjengere for senere kunstretninger som ekspresjonisme (her hører vår egen Edvard Munch hjemme), kubisme og fauvisme. Viktige postimpresjonistiske malere var: Pierre Bonnard • 
Paul Cézanne • Paul Gauguin • Henri Rousseau • Georges Seurat • Henri de Toulouse-Lautrec • 
Vincent van Gogh.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no