ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Rytmisk trening

Tekst: Siri Marte Kværnes 

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix


Publisert: 24.09.2013

AVKOBLING: Martin Eide liker å løpe til musikk når han virkelig skal peise på. 
Under intervalløping lytter han heller til egen pust, for å få bedre kontakt med løpingen . 


Hva hører du på når du trener? Lyttingen kan påvirke innsatsen.

 

 

– Morsomt at du spør. Nå sitter jeg og ­laster ned det jeg skal høre på, sier Marthe Sofie L. Eide fra førersetet i bilen.

Hun har nettopp parkert og gjør seg klar for en løpeøkt med musikk i ­ørene. Eller – ikke bare musikk. I dag skal ­løpingen foregå til et P2-program.

– Jeg hører stort sett på radio, lydbok ­eller musikaler når jeg trener. Jeg har tenkt at jeg skal lage en spilleliste med dunk-dunk-musikk, slik som alle andre, men har ikke fått meg til å gjøre det ennå. Men jeg tror egentlig at man trener litt bedre til den typen musikk, sier Eide.

Hun setter kursen inn mot skogen ved Sognsvann i Oslo, og det er ikke noe å si på tempoet.

 

Lett tilgang

Digital musikk og strømmings­tjenester har gjort det superlett å ta med seg ­musikk, sette sammen spillelister, finne lister og dele dem med andre.

– Jeg tror musikkbruken har økt på grunn av bedre tilgang og mulighet til å lage spillelister uten å eie mye og dyr musikk. Vi lever med mobiltelefonen, og selv har jeg musikk til treningsklassene mine, barnas musikk og avslapningsmusikk på telefonen, sier Jill Jahrmann, fysio­terapeut og leder for livsstil og fore­byggende helse i Synergi Helse.

Ved Sognsvann kommer flere ­sprekinger forbi. Martin Eide kjører på med hardtslående Bullet For My ­Valentine på øret, og har for lengst løpt seg varm. Snart kommer også Tuva ­Kirkerud med hvite øreplugger.

– Man løper fortere når det kommer en bra låt, mener Kirkerud, som forteller at hun ofte også trener uten musikk.

Flere studier har tatt for seg musikkens effekt på trening. Noen av dem hevder at musikk kan gi deg en mer ­effektiv trenings­økt. En fersk belgisk studie konkluderte med at musikk påvirker skrittlengden vår, og dermed også tempoet vi går i. Studien, som ble publisert i nettidsskriftet PLOS ONE, viste at pop og techno økte skrittlengden, mens jazz og reggae gjorde stegene kortere. Dette til tross for at alle testlåtene gikk i samme tempo.

Masete?

– Tidligere studier har også vist at ­musikkens tempo har betydning for vår selvopplevde evne til å ta i. Og du ­setter ikke på en rolig ballade under lang­dragene, det sier seg selv, sier Jahrmann.

Men må man like musikken? Å «like» blir et definisjonsspørsmål, mener trenings­eksperten. For man kan like å trene til musikk som i andre stunder ikke faller helt i smak.

– Musikken jeg trener til, spiller jeg aldri hjemme når jeg skal kose meg. ­Treningsmusikken er røffere, og ­oppleves kanskje litt masete ellers. Men noe ­musikk kan man la seg irritere over. Og det er kanskje ikke like bra å trene til, sier Jahrmann.

Men også fravær av musikk kan irritere, skal vi tro treningssenterkjeden ELIXIA.

– Dersom noen av sentrene er uten lyd i vrimleområdene, er kundene raske med å klage på dette. Så for mange betyr nok musikken mye, forteller innkjøpssjef Geir Gerhard Greger.

 

Sentermusikk

ELIXIA spiller forskjellig musikk i ulike soner på treningssentrene. Mens det i garderobene strømmer mykere musikk ut av høyttalerne, er det en litt annen trøkk i låtene som spilles i områdene med ­styrkeapparater.

– I gruppesaler er det den enkelte ­instruktør som velger musikken til timen de skal kjøre. Unntaket er når vi kjører samme type gruppetime for hele kjeden, for eksempel zumbatime. Da skal alle ­instruktører bruke den samme musikken, sier Greger.

Randi S. Christensen Solberg, produktansvarlig for gruppetrening hos SATS, mener det er liten tvil om at musikk og riktig takt får oss til å yte mer – og dermed kan bidra til ekstra energi og ­motivasjon. De aller fleste treningssentre legger stor vekt på musikken, forteller hun.

– Anerkjente sportspsykologer forteller at til og med utholdenheten kan økes betraktelig om du lytter til riktig musikk. God musikk med energi anbefales også ved husvask, hagearbeid og matlaging med mer. Arbeidet blir mer lystbetont, sier Christensen Solberg.

Musikktips
Hos WiMP finnes det spillelister som skal være tilpasset treningsformer, slik som høypuls, intervall, styrke og spinning. Her er de 15 første låtene på spillelisten som omtales som en god løpekompis:

1. «Miracle» med Hurst

2. «Hey Ya!» med OutKast

3. «Lose Yourself» med Eminem

4. «In Da Club» med 50 Cent

5. «Dancing With Myself» med Billy Idol

6. «Close To Me» (Remix) med The Cure

7. «Gangsta's Paradise» med Coolio (feat. L.V.) 

8. «Every Little Thing She Does Is Magic» med The Police

9. «Diane Young» med Vampire Weekend

10. «Here Comes My Baby» med Cat Stevens

11. «03' Bonnie & Clyde» med Jay-Z (feat. Beyoncé) 

12. «Don't Stop Me Now» med Queen

13. «Take A Look At The World» med Ralph Myerz (feat. Annie) 

14. «Umbrella» med Rihanna

15. «Break You Off» med The Roots


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no