ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Tips for å ­holde familien sunn og aktiv

Kilde: Norske Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 24.09.2013

All forskning viser at vi er for lite i bevegelse, men det er mye gøy familien kan gjøre sammen.

Er målet en mer aktiv og sunnere familie? Trenger du nye ideer for å holde familien i aktivitet? Eller forslag til hvordan du skal få barna til å bli mer interessert i sunn mat? Prøv disse!

• Vær et godt eksempel ved selv å være fysisk aktiv. Inspirer og få med deg resten av familien. Lek sammen med barna dine! Gå en tur, spill fotball, lek «boksen går» eller «rødt lys» - ha det gøy!

• Begrens skjermtid - la ikke TV-en, PC-en eller spillkonsollen stjele tid dere kunne brukt til aktivitet og lek.

• Etabler faste rutiner. Sett av bestemte tider på dagen til å være i fysisk aktivitet. Gå, ­sykle, svøm, spill fotball, gå på ski - finn aktiviteter dere liker å gjøre. Voksne trenger minst 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag, og barn trenger minst 60 minutter med fysisk ­aktivitet hver dag.

• Arranger en aktivitetsfest! Sørg for at neste fødselsdagsfest har fysisk aktivitet som tema. ­Arranger «OL» i hagen, gå på bowling eller finn ­andre ­aktiviteter. Mange idrettslag og foreninger tilbyr også ­arrangement rundt fødselsdagsfester. I tillegg finnes ulike typer lekeland osv.

• Lag ditt eget hjemmegym! Du må ikke ha tredemølle og dyrt utstyr - løp i trappene, bruk hermetikkbokser til vekter, ta armhevinger, kroppshevinger, benhev, diagonalløft eller dips - mulighetene er mange bare du er kreativ. La barnet få vite at du er aktiv, og at du har en positiv holdning til å være i ­aktivitet.

• Hjelp barnet å finne en aktivitet det liker.

• Utforsk nærmiljøet - hvilke muligheter til fysisk aktivitet har dere?

• Gi gaver som oppfordrer til ­aktivitet! Det kan for eksempel være treningsutstyr, klippekort i svømmehallen, eller et kurs i en bestemt aktivitet.

Tips for et sunnere kosthold

• La barnet delta i matlagingen.

• Sørg for at porsjonen er til­passet barnets alder.

• Inkluder minst en type mat som du vet barnet liker.

• Dekk bordet pent, og skap en hyggelig stemning. Ikke spis foran TV-en.

• La barnet gå fra bordet dersom det er ferdig eller har mistet ­interessen.

• Tolerer at barnet oppfører seg som et barn. Barnet vil uansett lære av dine manerer.

• Spis frukt eller grønnsaker ­dersom dere er sultne mellom måltidene. Dette reduserer sjansen for overspising.

• Bruk rent kjøtt, fjærkre, fisk, linser og bønner som proteinkilder.

• Oppfordre hele familien til å drikke vann

• Begrens inntaket av sukker og mettet fett.

• Bruk meieriprodukter med lavt fettinnhold.

• Ikke bruk mat eller godteri som belønning.

• Ikke krev at barnet spiser opp alt på tallerkenen. Er barnet mett, bør det ikke spise mer.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no