ANNONSE

REISE

Den gamle byen og juvet

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen 

Foto: Anders Jungermark


Publisert: 13.08.2013

BYEN PÅ KLIPPENE: Puente Nuevo, Rondas «nye» bro, er 220 år gammel. På spektakulært vis binder den byen sammen over det voldsomme juvet, og nesten helt ytterst ved klippeveggene.


Ronda deles i to av et juv, og knyttes sammen igjen av tre broer. Fjellbyen er ikke egnet for folk med høydeskrekk. Ernest Hemingway elsket den.

Puente Nuevo, «den nye broen», sto ­ferdig i 1793. Siden da har den tatt pusten fra folk. I dag blir den flittig fotografert – ­eller fotografert fra – av de mange turistene som finner veien hit langs svingete veier oppover fjellsidene.

Broen ligger i gamlebyen, La Ciudad, hvor steile klippevegger utgjør en naturlig stopp for byutvikling den veien. I juvet under broen ramler den lille elva utfor et stup, og derfra fosser vannet mot det grønne landskapet langt der nede.

I boka «Klokkene ringer for deg», om den spanske borgerkrigen, beskriver ­Ernest Hemingway hvordan mennesker blir kastet utfor klippene i en fiktiv by. Han hentet ideen fra virkeligheten. Rundt 500 personer skal ha blitt slengt ned i Rondas juv, El Tajo, 120 meter under ­Puente Nuevo.

Hemingway og Welles

Hemingway, og filmskaperen Orson ­Welles, besøkte Ronda flere ganger – blant annet for å se tyrefekting.

Gaten bak byens kjente tyrefekterarena heter Paseo de E. Hemingway, og gateskiltet inkluderer attpåtil et portrett av forfatteren. Gaten vis-à-vis heter Paseo de Orson Welles. Welles, som døde i 1985, ba om å bli kremert og at asken skulle gis til hans venn, tyrefekteren Antonio Ordóñez. Asken ble plassert i en gammel brønn, tildekket med jord og blomster, på tyrefekterens eiendom et sted i Ronda.

Bilder av både Welles og Hemingway, gjerne sammen med en ung Ordóñez, henger rundt om i butikkvinduene. ­Forklaringen er at tyrefekting har en lang tradisjon i fjellbyen, og innbyggerne anser det for å være en viktig del av deres ­historie. At kjente personer synes det samme, gjør det kanskje enda viktigere.

Kjendisene reiser hit fortsatt. Michelle Obama og datteren Sasha var her for noen år siden for å se tyrefekterarenaen og ­andre severdigheter med egne øyne.

Mange hester, få okser

Rondas tyrefekterarena – som ble innviet i 1785, og dermed er en av landets eldste – får i dag sjelden besøk av okser. Arenaen er nærmest som et museum å regne, og bygningen huser faktisk et museum om tyrefekting og kavaleriets gamle ­våpen.

Fra museet kan man imidlertid være vitne til ridekunst i verdensklasse. I ­tilknytning til arenaen ligger nemlig den anerkjente rideskolen Real Maestranza de Caballería de Ronda, «Den kongelige ­kavaleriskolen i Ronda» på norsk.

– Vi er en av Spanias – ja, verdens – mest prestisjefylte rideskoler, sier ride­lærer Manuel Perez ubeskjedent mens han viser oss rundt på historisk grunn.

Real Maestranza, som ble etablert i 1573, bygde og eier tyrefekterarenaen. ­Kavaleriskolen var en slags forløper for tyre­fekting, forteller den unge ride­læreren. Kavaleristenes trening besto blant annet av å spidde okser fra hesteryggen. Og los picadores – «ridende lansedragere» – er en viktig del av spanske tyrefekterteam.

– Jeg og de andre rytterne her er ­imidlertid mer opptatt av rideferdigheter enn tyrefekting, fastslår 21-åringen.

Selv om moderne tyrefekting startet i Ronda, er det i dag bare kamper mellom menn og okser én dag i året, nærmere ­bestemt en lørdag i begynnelsen av ­september. Det er klimakset under en festival­uke som heter ­Feria de Pedro Romero.

Byen på postkortene

Det meste av Ronda ble ­bygget for flere hundre år siden, og gamlebyen er minst like vakker i virkelig­heten som på post­kortene som skal lokke oss til Andalucía.

Besøker du fjellbyen utenom festivaluka, går du glipp av en lokal fest og byens tyrefekterdag. Men du kan naturligvis nyte ­utsikten og utfordre høyde­skrekken uansett årstid. ­Eller vandre mellom historiske ­bygninger langs brosteinsbelagte gater uten noen særlig biltrafikk.

Ronda huser dessuten en rekke mer eller mindre interessante museer. Baños Árabes, «de ­arabiske badene», er blant de mer interessante. Ruinene er et flott vitnesbyrd om maurernes tid, en epoke som ble avsluttet her i 1485.

En følelse av mystikk hviler over de underjordiske rommene bygget i teglstein, med arabiske søyler og hull i taket hvor strimer av sollys slippes inn.

– Dette er vår godt bevarte hemmelig­het. De fleste som kommer hit, er spanjoler. Men send gjerne ned flere nordmenn, smiler mannen som i ensom ­majestet vokter ruinene.

Reisefakta

• Innbyggere: Byen Ronda har om lag 35.000 innbyggere.

• Beliggenhet: Cirka 750 meter over havet i fjellene nord for Marbella (ca. én time med bil), og nordvest for Málaga (ca. halvannen time med bil).

• Turisme: Er den tredje mest besøkte byen i Andalucía, etter Sevilla og Granada.

• Tyrefekting: Festivalen Feria de Pedro Romero, også kalt Feria Goyesca, finner hvert år sted i begynnelsen av september. 
I år er det tyrefekting 
lørdag 7. september. 

• Fly: Du kommer deg enklest fra Norge til Ronda med fly til ­Málaga. SAS, Norwegian og ­Ryanair flyr direkte til Málaga fra flere norske byer. Flybillettene starter på cirka 3000 kroner ­tur-retur i sommerhalvåret.

• Hotell: Ronda er en utpreget turistby med mange hoteller. ­Catalonia Reina Victoria, totalrenovert i 2012, kan anbefales. Priser fra cirka 800 kroner per rom.

• Prisnivå: Omtrent halvparten av 
norsk nivå.

• Les mer: www.andalucia.org,www.turismoderonda.es,www.spain.info.


Tyrefekterbyen

Spanjoler flest er enige om at moderne tyrefekting startet i Ronda. Det har byens berømte tyrefekterfamilie, Romero, mye av æren for.

Francisco Romero (1700– 1763) skal ha vært den første tyrefekteren som steg av hesten og drepte oksen til fots – ansikt til ansikt med det tunge dyret.

Hans enda mer respekterte sønnesønn, Pedro Romero (1754– 1839), skal ha vært den første matadoren som presenterte tyrefekting som en kunstform iblandet en oppvisning i tapperhet. Det hevdes at han nedkjempet 5558 okser, uten at han pådro seg alvorlige skader, før han avsluttet karrieren som 45-åring.

Hemingway brukte for øvrig Pedro Romero som forbilde for den heroiske tyre­fekteren ved navn Romero i boka «Og solen går sin gang».


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no