ANNONSE

HANDEL & SERVICE

Ser TV-serien når og hvor vi vil

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen



Publisert: 27.08.2013

NY TV-TREND: Det er ventet at ungdom kommer til å omfavne den nye TV-trenden med nettbasert og reklamefri strømme-TV først. Jonas Alstedt (15) har allerede gjort det, og på gutterommet går det for det meste i serier og filmer via Netflix. (FOTO: Anette Karlsen / NTB scanpix)


Nå kan vi se TV-programmet akkurat når det passer oss. Reklameavbrudd og zapping er avleggs – isteden skal det strømmes.

Brødrene Jonas (15) og Jacob Alstedt (17) bruker Netflix og Apple TV på sine gutterom. Hos vennene går det i Netflix eller ­Viaplay. Av og til ser de et program eller et innslag via en TV-kanals nettside. Bare en ­sjelden gang sitter de i sofaen i stua og ser det som er på fjernsynet ­akkurat der og da.

– Det siste har det vel nesten blitt slutt på etter at vi til jul fikk Apple TV, som vi har leid og kjøpt en del filmer fra. Ellers har jo Netflix de fleste seriene vi vil se, sier brødrene.

15-åringen finner raskt fram en episode av favorittserien, mens storebroren både skal følge med på TV-serien og sjekke Facebook på sin bærbare datamaskin. ­Dermed er kveldens TV-titting – og multimedietasking – i gang.

Nye leverandører

På tampen av fjoråret lanserte amerikanske Netflix og HBO sine nettbaserte TV-tilbud i ­Norge, og ga dermed konkurranse til skandinaviske Viaplay. Alle tre tilbyr TV-serier, mens Netflix og Viaplay i tillegg har filmer. Dessuten finnes det flere nettjenester, som Apple TV, som leier ut og selger filmer – men ikke har TV-serier.

30. januar kom også C More (tidligere Canal+) med Filmnet, som er en helt ny nettbasert TV-tjeneste. Fra før fikk man bare 
C More gjennom en TV-­distributør som Get, RiksTV ­eller Canal Digital.

– Filmnet tilbyr rykende ferske serier og har bortimot 2500 filmtitler. Fram mot påske blir det premiere på ti nye serier og filmer per uke. Det blir minst én ny serie eller film per dag. Vi har langsiktige avtaler med mange av de største film- og serie­produsentene i USA, som HBO, ­Showtime, Universal og Warner. Derfor tror jeg at mange av dem som ønsker nye serier, vil foretrekke oss, sier Steinar Brændeland, sjef hos C More i Norge.

Comoyo View, som er eid av Telenor, blir trolig den femte ­leverandøren av nettbasert TV. De er på trappene med filmleie og strømming av TV-kanaler, og skal ha omtrent det samme ­tilbudet som hos Filmnet.

Synes du det er verdt å betale prisen – fra 49 til 129 kroner i måneden – kan du se så mye du vil av det leverandørene har å tilby. Du TV-titter via en TV-skjerm, en datamaskin, et nettbrett eller en smarttelefon. Du kan riktignok bare spille av fra én av dem om gangen på ett abonnement, bortsett fra hos Filmnet hvor du kan bruke to enheter samtidig på samme abonnement.

Mediehverdagen endres

De nettbaserte TV-tjenestene tilbyr det som kalles «streaming-TV», eller strømme-TV. Det ­betyr at du kan se det du selv vil, når du vil og hvor du vil – uten reklame.

Med de nye tilbudene beveger vi oss bort fra tradisjonell kringkasting, som innebærer at seerne er pent nødt til å se det som ­sendes akkurat da og være ­benket foran TV-en når det ­interessante programmet begynner. Nett-TV, blant annet via NRKs nettsider og TV 2s betaltjenesten TV 2 Sumo, har riktignok eksistert i noen år allerede. Nyheten er at det kommer flere tilbydere med et bredere tilbud.

Nordmenns TV-trender har hele tiden vært i en endring siden NRK ga oss regulære TV-­sendinger i 1960, mener Torgeir Waterhouse, direktør i IKT-­Norge.

– Men nå er vi inne i en ­periode hvor mediehverdagen og våre TV-vaner kommer til å endre seg vesentlig. Og det kommer til å gå raskt, sier Waterhouse, som er ekspert på spørsmål relatert til internett og internettbaserte ­tjenester.

Han ser flere konsekvenser av den nettbaserte TV-trenden, som også inkluderer leie av film via fjernkontrollen. Han tror blant annet at videoutleie blir et minimalt market, og at ­salget av DVD- og Blu-ray-filmer ­kommer til å stupe om få år.

I tillegg tror Torgeir Water­house at vi kommer til bli ­mindre interessert i å følge med på ­direktesendingene, med det som følger med av reklame­pauser, zapping og klager over at «det ikke er noe å se på TV».

Fakta om nett­basert TV

• Viaplay var først ute med en reklamefri, nettbasert TV-tjeneste med abonnement i Norge. Netflix kom til Norge i oktober, mens HBO Nordic ble lansert i desember. Filmnet, 
C Mores nye strømme­tjeneste, kom 30. januar.

• Telenor-eide Comoyo har planer om å ­lansere strømmetjenesten ­Comoyo View med om lag det ­samme innholdet som Filmnet, men det er ­usikkert når det skjer. 

• Månedsprisen hos Netflix er 79 kroner.

• HBO Nordic koster 79 kroner per måned om du binder deg for seks eller tolv måneder.

• Viaplay koster 49 kroner per måned for bare TV-programmer, 79 kroner per måned for TV og film og 199 kroner per måned for TV, film og sport.

• Filmnet skal ha 129 kroner per måned for sitt TV- og filmtilbud.

• Comoyos priser er 39 kroner per filmleie, 129 kroner per måned for streaming av 17 TV-kanaler og 179 kroner per måned for streaming av tippeligakamper.

• For å få nettbasert TV trenger du en skjerm av et eller annet slag og tilgang til internett. Skal du bruke TV-en som skjerm, må du ha et mellomledd som gjør det mulig å strømme filmer og serier på TV-en. Mellomleddet kan være en datamaskin, en Apple TV-boks eller en spillkonsoll, som for eksempel en PS3 eller en Wii.

• Sjekk nettsidene for ­ytterligere informasjon: www.viaplay.no,www.netflix.com,www.hbonordic.com,www.filmnet.no og 
www.comoyo.com.


Nett-TV vs. strømme-TV

• Nett-TV, slik det fungerer på for eksempel NRK.no, er i ­praksis det samme som det nettbaserte TV-tilbudet til ­Viaplay, ­Netflix, HBO Nordic og Filmnet. Hovedforskjellene er at de fire sistnevnte strømmetjenestene har et større tilbud. HBO og Filmnet reklamerer dessuten med at de skal sende populære ­amerikanske serier raskt etter USA-premieren. I tillegg har noen av leverandørene færre restriksjoner når det gjelder perioden TV-serien og filmene (HBO har ikke filmer) er ­tilgjengelige. Alle disse punktene avhenger imidlertid av avtaler med TV-serienes og filmenes rettighetshavere.

• På NRK.no kan du se TV-serier, dokumentarer, nyheter, sport, barne-TV og underholdningsprogrammer i en begrenset periode etter ordinær sendetid.

• På TV3.no kan du også se noen av TV3s programmer uten ­innlogging eller betaling. Også her er programmene ­tilgjengelige i en viss periode og etter ordinær sendetid.

• På TV2.no kan du se enkelte underholdnings-, nyhets- og sportsinnslag uten innlogging eller betaling. Skal du se hele programmer, må du registrere deg og betale via TV 2 Sumo.

• Skal du se TV Norge på nett, må du registrere deg på Comoyo, som er en distributørtjeneste eid av Telenor.


Mer forbrukermakt

Vi kommer til bli mindre interessert i å følge med på direktesendingene, med det som følger med av reklamepauser, zapping og klager over at «det ikke er noe å se på TV». Det mener Torgeir ­Waterhouse, direktør i IKT-Norge.

– Mye tyder på at de ordinære TV-kanalene etter hvert vil oppleve en seerflukt. Dermed vil de ­kommersielle kanalene sannsynligvis også miste reklameinntekter, mens det vil bli et enda større press enn i dag mot at TV-lisensen fjernes, sier Waterhouse.

Det kan dessuten bli slutt på at amerikanske TV-serier har premiere i USA mange måneder før ­premieren i Norge. HBO Nordic og Filmnet lover for eksempel at kundene skal kunne se de nye ­seriene innen 24 timer etter amerikansk seriestart. Sesong nummer tre av HBOs storsatsing 
«Game of Thrones» har USA-premiere 31. mars. Allerede 1. april skal den være tilgjengelig i Norge, med norske undertekster.

– Folk vil jo ikke vente lenge på neste sesong av favorittserien, og det ser det nå ut til at de slipper. Det nettbaserte TV-tilbudet har gitt forbrukerne mer makt, mens TV-kanalene og TV-distributørene har fått mindre makt. Alt avhenger naturligvis av hva, når og hvor rettighetshaverne til filmer og TV-serier ønsker å gjøre dem tilgjengelige. Men jeg er sikker på at det kommer til å bli store endringer i vår 
TV-hverdag i løpet av få år, understreker Waterhouse.


NRK sier nei til ny HBO-avtale

NRK har sendt ­populære HBO-serier som «The ­Sopranos», «The Wire» og «True Blood», men nå kan det være slutt på gratis HBO-serier i Norge.

NRKs avtale med HBO gikk ut i desember, og nylig ble det kjent at statskanalen ikke vil forlenge avtalen med den amerikanske TV-serieskaperen. NRK begrunner det hele med at de er lei av «å være bakpå», som NRKs innkjøpssjef Fredrik Luihn uttalte til Dagens Næringsliv. NRK har vært nødt til å sende HBO-seriene om lag ni måneder etter USA-premieren.

I løpet av 2013 kommer NRK likevel til å sende noen HBO-serier, for eksempel «Girls», «The Newsroom» og sesong to av «Game of ­Thrones». Det skyldes ­tidligere inngåtte avtaler.

Skal du se noen av de aller nyeste HBO-seriene før de kommer på DVD, må du ­dermed skaffe deg ­abonnement hos HBO Nordic eller Filmnet.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no