ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Legger 
på svøm

Tekst: Siri Marte Kværnes 

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix


Publisert: 04.06.2013

I: Med kroppen formet som bokstaven I skyter kursdeltakerne fart fra bassengveggen. ­Instruktør Jytte Seligmann Andresen viser og roser. 


Nå som sommeren nærmer seg, er det ekstra viktig å kunne svømme. Et kurs får fart på ferdighetene.

– Bra jobbet! smiler svømme­instruktør Jytte Seligmann Andresen til de fem ­badehettene foran seg i bassenget.

Hun har akkurat forklart svømme­elevene hvordan de får et godt fraspark fra bassengveggen: Kroppen kan formes som en O før den formes som en I.

Snart syder det i vannet igjen, når Emma Marie (7), Johanna (6), Tuva (6) og resten av gruppa legger på svøm i stilarten crawl. Ivrige armer stiger opp av vannet, og ansiktene titter opp for å trekke luft. Det stemmer nok det venninnene sa før de hoppet uti, at de begynner å få taket på svømmingen nå.

Svømmekurset holdes i regi av ­Norges Livredningsselskap. Organisasjonen ble stiftet i 1906, med det mål å skape en svømmedyktig befolkning, og står hvert år bak en rekke kurs innen svømming og livredning.

– Ett tak til!

Norges Livredningsselskap og Norges Svømmeforbund (NSF) er to organisa­sjoner som har gått i bresjen for denne ­typen organiserte svømmeopplæring, som kom i gang i Norge på 1900-tallet.

Før organisasjonene kom på banen, var det stort sett foreldre eller enkelt­personer i nærmiljøet som tok seg av barnas svømmeopplæring, forteller Per Irgens. Han er svømmekommentator, ­tidligere landslagstrener og jobber fremdeles med en rekke klubber gjennom Norges ­Svømmeforbund.

Og det har skjedd mye med lærings­metodene for svømming gjennom årenes løp.

– Noen foreldre rodde ut med båt, slapp ungene i vannet og lot dem svømme langs båten. Og så ropte de «ett tak til!» helt til ungen panisk grep tak i ripa, forteller Irgens.

Andre knyttet fast ungene med tau oppunder armene. På plasser med badepersonell var det heller ikke uvanlig at noen gikk langs bryggekanten med en stang med bøyle i enden. Da kunne barna svømme med bøylen rundt kroppen, og «stangholderen» hjalp til med oppdriften så lenge det var nødvendig.

Real tørrtrening var også lenge ut­beredt. Per Irgens forteller at han selv lå på en krakk og imiterte svømmetak på brygga i hjembyen Grimstad. Hvis ­stilen så grei ut, lot badebetjeningen barna ­prøve seg i vannet. Gikk det ikke, ble de fisket opp igjen for mer tørrtrening.

Svømmeskoler

Men øvelser på land har vist seg ikke å være det som skaper dyktige svømmere. I dag tar den organiserte svømme­opplæringen sikte på at ungene skal leke og bli trygge i og under vann før de lærer å svømme. I tillegg prioriteres ofte både ryggsvømming og crawl før bryst­svømming, som er teknisk mer krevende.

– Men alt som har med svømming å gjøre, er veldig instruktøravhengig. ­Instruktørene må være gode formidlere, sier Irgens.

Omkring 145 av landets svømme­klubber er tilknyttet det som kalles ­Norges Svømmeskole, og følger NSFs plan for svømmeopplæring.

Den andre store aktøren, Norges ­Livredningsselskap, kommer til å rette opplæringen stadig mer inn mot selvbergings­ferdigheter, forteller fag­koordinator Mats Melbye.

– Hvis man faller i vannet, trenger man ikke nødvendigvis å svømme langt eller fort, men må mestre elementer som kaldt vann, bølger og klær, sier Melbye.

En undersøkelse blant femte­klassinger i 2009 viste at bare halvparten kunne ­svømme 200 meter på egen hånd. Dette til tross for at det er krav om svømme­undervisning i skolen. At god svømme­opplæring kan ­redde liv, er det ingen tvil om.

– Vi bor i et land med mer kyst- og vannlinje enn kanskje noen annen nasjon. Og det drukner altfor mange mennesker i Norge. Alle barn fortjener muligheten til å lære å bli trygge i vannet, sier Per Irgens.

Tips til foreldre

• Vil du at barna skal lære å svømme? Finn et svømmekurs i nærheten, for ­eksempel i regi av NSF (svomming.no) eller Norges Livredningsselskap ­(livredning.no).

• Boka «Slik lærer du å svømme» av Ørjan Madsen og Per Irgens (2005) er bygget opp slik at foreldre eller andre kan starte fornuftig svømmeopplæring uten særlig forkunnskap. Den grunnleggende filosofien er at dykking må læres før svømming. På trinnene på vei mot fremdrift i vannet lærer elevene å dykke, flyte og gli.

• Få andre til å undervise barna dine – så kan du heller undervise andres barn. 
Å undervise egne barn frarådes, og bare et fåtall lykkes.

• Ta med barna til svømmehallen ofte. Selv uten noen form for undervisning vil de lære masse gjennom å være mye i vann.

(Kilde: Per Irgens)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no