ANNONSE

VITENSKAP

Vil ha norske GPS-ideer

Tekst: Kjell M. Kaasa


Publisert: 18.06.2013

NYE SATELLITTER: Det er EU og Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) som står bak byggingen av det nye satellittsystemet Galileo. (Foto: OHB System AG) 


Har du en glup idé til en ny måte å bruke satellittnavigasjon på? 
Da kan du få realisert 
den nå.

Europa bygger nå ut sitt eget satellitt­system, Galileo. Systemet vil gjøre satellittnavigasjon mye mer presis enn i dag.

– Bruken av GPS er i sterk vekst og byr på store mulig­heter for folk med nye ideer og løs­ninger, sier Marius Øgaard, direktør for nettverk og kompetanse i Oslotech, tidligere kjent som Forskningsparken.

Onsdag denne uka er det kick-off for den norske delen av den internasjonale innovasjons­konkurransen European ­Satellite ­Navigation Competition, hos Oslotech på Blindern i Oslo.

Konkurransen varer fram til sommeren er åpen for alle som har ideer til hvordan satellitt­navigasjon kan brukes på nye måter.

Revolusjonerende

Smarttelefoner med GPS er hoved­årsaken til den økende bruken av satellittnavigasjon. Markedet globalt anslås å vokse til svimlende 1800 milliarder norske kroner i 2020.

– Produktutviklingen på dette området er blitt veldig demo­kratisert. Det er litt som å bygge med lego, med bitte små datamaskiner. Du trenger ikke finne opp klossene, men vite hvordan de kan settes stammen. Det er kun fantasien som er begrensningen, ikke hvor lang utdannelse du har, sier redaktør Eirik Solheim i NRK Beta, stats­kringkasterens sandkasse for teknologi og nye medier.

På oppstarten onsdag skal ­Solheim blant annet fortelle hvordan NRK brukte GPS-­teknologi da de laget ­programmet Nordlandsbanen minutt for minutt, der årstidene fløt over i hver­andre hele veien.

– GPS ble brukt sammen med video, så man visste nøyaktig hvor toget var på ethvert tidspunkt i filmen. Så ble årstidene synkronisert på plass sammen med klokkeslett, sier Solheim.

Mange nye dingser

Det er første gang Norge er med i den internasjonale innovasjonskonkurransen European Satellite Navigation Competition. Målet med konkurransen er å etablere nye tjenester og virksomhet ­basert på satellittnavigasjon.

– Det er en viktig konkurranse. Siden 2004 har det vært 1572 europeiske bidrag. Hver tredje vinner lokalt eller nasjonalt har enten fått ideen sin realisert som produkt, eller er under utvikling, sier Steinar Thomsen, seksjonssjef for satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter.

For å være med i konkurransen, holder det med en god idé. Den norske vinneren får kontorplass i et halvt år hos ­Oslotech, i utviklingsmiljøet StartUpLab.

– Her får vinneren tilgang til et miljø med nær kontakt til rundt hundre andre gründere og tilgang på en stab av rådgivere som er fulltidsdedikert til å få ideer til å bli forretning, sier Marius Øgaard i Oslotech.

En viktig del av StartupLabs arbeid er å knytte oppfinnerne sammen med potensielle ­investorer.

Mer å finne opp?

Det florerer med GPS-baserte apper til mobiltelefoner og nettbrett. Er det egentlig mer å finne opp?

– Absolutt, innovasjonene strømmer på. Omtrent hver uke blir jeg overrasket over nye bruksområder som jeg ikke ­hadde tenkt på, sier Steinar Thomsen i Norsk Romsenter, som er med­arrangør av konkurransen.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no