ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Alkohol og kalorier

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 18.06.2013

Kombinasjonen alkohol og ønske om vektnedgang passer dårlig sammen.


Alkohol inneholder ingen næringsstoffer, men mange kalorier. Her er en oversikt over hva som inneholder hvor mye.

Om det er mye god mat i godt øl er kanskje usikkert, men det inneholder i alle fall mange ­kalorier. Visste du at et standard glass med vin kan inneholde like mange kalorier som en sjoko­ladebit? Og at en halvliter øl har omtrent samme kalorimengde som en liten pose potetgull?

Ingen næring- mange kalorier

Det er ingen næringsstoffer i ­alkohol, bare mange kalorier. Et lite glass rødvin (1,2 dl) inne­holder omtrent 80 kcal, og et glass øl (0,33 liter) inneholder 130 kcal. Til sammenligning inneholder et lite glass fersk­presset eplejuice (uten tilsatt ­sukker) omtrent 56 kcal og et glass alkoholfritt øl omtrent 79 kcal. For den som trener med mål om å gå ned i vekt, er det ­viktig å vite at alkohol inneholder mange kalorier. Kroppen prioriterer ­alkoholforbrenning foran nedbrytningen av karbohydrater og fett, derfor vil det være lurt å styre unna øl, vin og drinker ­etter en effektiv treningsøkt.

Råd til kalorireduksjon

Britiske National Health Service (NHS) har undersøkt drikkemønsteret i England og funnet ut at en gjennomsnittlig vin­drikker får i seg omtrent 2000 kalorier fra alkohol hver måned. En som er glad i øl, og drikker fem halvlitere i uka, får i seg 44.200 kalorier i året. Med alkohol følger også en del kalorier i tillegg som potetgull, nøtter eller god mat. Etter en fuktig kveld, er det mange som følger opp med en usunn frokost for å takle dagen derpå bedre. For å redusere kalori­inntaket når du nyter alkohol, ta en titt på disse rådene fra British Nutrition Foundation:

• Tar du et glass alkohol – drikk også et glass vann. Dette vil hindre deg i å bli dehydrert.

• Ikke drikk på tom mage. Hvis du får lyst på snacks når du drikker, velg et sunnere ­alternativ. Spis ordentlig mat i stedet for potetgull og chips.

• Prøv å kutte ned på alkoholen sammen med en venn. Med moralsk støtte er det enklere å lykkes.

• Ro ned når du drikker, ta små slurker.

• Unngå å drikke for store ­mengder. Ikke tenk at du kan spare opp enheter til helgen, og ta igjen da.

• Hvis du drikker hvitvin, kan du blande med litt mineralvann? Da varer enhetene lenger.

Hvor mye 
i hva?

Her er en oversikt over kalori­innholdet i ulike ­drikker:


Type alkohol/
alkoholfri drikke 

Kaloriinnhold kcal 
per 100g vare 

Likør, 35 vol-% alkohol 309 

Brennevin, 
40 vol-% alkohol 243 

Rødvin, 12 vol-% alkohol 70 

Hvitvin, tørr, 
12 vol-% alkohol 67 

Cider, 4,5 vol % alkohol 59 

Pils, 4,7 vol % alkohol 39 

Brus, med sukker 40 

Ferskpresset eplesaft 40 

Øl, alkoholfritt 18 

Brus, kunstig søtet 0 

Vann med kullsyre 0


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no