ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Fuktig sommer også til sjøs

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen 

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix


Publisert: 21.05.2013

KLINKENDE KLAR: Reidar Foss mener det er like viktig å holde seg edru når man er båtfører som når man sitter bak rattet i en bil. – Det er mye å holde styr på til sjøs. Og de fleste av oss er mer vant til å kjøre bil enn til å føre båt, understreker han. 


En fersk undersøkelse viser at vi aksepterer at båtføreren drikker alkohol, men ikke at bilføreren gjør det.

Er det for ­liten fare for å bli tatt av politiet til sjøs? Eller synes vi ikke det er så farlig med noen «styrepils» om bord?

Årlig omkommer i overkant av 30 personer som følge av ulykker med fritidsbåt, og promille­kjøring er en årsak til minst hver fjerde ulykke. I likhet med tidligere år skyldtes flere av sommerens båtulykker drikking om bord.

Reidar Foss, lensmann i ­Røyken og Hurum, mener det er like viktig å holde seg edru når man kjører båt som når man ­kjører bil.

– Det er mye å holde oversikt over til sjøs. Holmer og skjær er bare én ting. Du må naturligvis også forholde deg til ­andre fritidsbåter. Og store skip som bruker hundrevis av meter på å stoppe opp, sier Foss mens han speider ut over Drøbaksundet, farvannet der Oslofjorden er på sitt smaleste.

Han patruljerer med ­Christine, som er navnet på den eneste politi­båten i Søndre Buskerud politidistrikt.

– Vi har jevnlige kontroller med denne båten hele året, først og fremst når det er mye folk ute på sjøen. Vi burde kanskje ha brukt den oftere, men det handler ­naturligvis om prioriteringer, under­streker politimannen.

Gjør forskjell på bil og båt

En ny undersøkelse gjort for alkovettorganisasjonen AV-OG-­­­

TIL viser at vi gjør forskjell på land og vann når det gjelder alkohol­påvirket ­kjøring. Mens 25 prosent av oss har forsøkt å ­stoppe noen fra å fyllekjøre med bil, er det bare 7 prosent som noen gang har forsøkt å hindre noen fra å fyllekjøre med båt.

Det er mange flere som ­kjører bil enn det er som kjører båt. Kari Randen, daglig leder i AV-OG-TIL, mener likevel denne og lign­ende undersøkelser organisa­sjonen har stått bak i ­løpet av flere år, viser at det er en større aksept for at båtføreren drikker enn at bilføreren gjør det. For eksempel viste en spørreundersøkelse i år at 3 prosent av de spurte drakk én eller flere alkoholenheter sist gang de kjørte båt.

– Vi ønsker ikke ta fra folk ­gleden ved å kose seg på sjøen, men vi mener at dagens trafikkbilde tilsier at båtføreren må være edru, fastslår Kari Randen.

Reidar Foss er enig. Han under­streker at det kan være vanskelig å håndtere og manøvrere en båt hvis man ikke har mye erfaring. Særlig hvis det ikke er en fin dag med flatt hav.

– Man er mer utsatt for vær og vind på sjøen. Kjøring i mørket er en annen ut­fordring. Føyer man til at stadig flere ­kjører større, tyngre og raskere båter, ­synes jeg det er opplagt at å føre båt ikke er forenlig med alkohol. Mange ulykker til sjøs skjer jo i høy fart, i mørket og med alkohol innabords, opplyser han.

Bare én øl

Lensmann Foss vinker til seg en rask, ­liten båt der Tore ­Kristoffersen er alene om bord. Litt vind og noen små bølger gjør at det tar noen minutter før den båtvante føreren får manøvrert sin Yamarin 5220 inn ved siden av politibåten.

Lensmannens kontroll viser at ­Kristoffersen har alt på stell, rent bortsett fra at han burde hatt flyte­vesten litt mer tilgjengelig. Oslomannen, som er på vei til hytta ved Drøbak, sier han har stor ­respekt for promillegrensen til sjøs.

– Vi har jo ofte med barna på tur, så drikking om bord er det ikke mye av, nei. Det hender jeg tar én øl, hvis vi er innom en havn og spiser middag på restaurant. Men det er det, sier båt­føreren før han kjører videre.

Det er ikke dem som kjører båt etter at de har tatt seg én øl til middagen, lensmann Foss har i kikkerten. Promille­grensen til sjøs er som kjent 0,8.

– Det hadde sikkert vært ­enklere om promillegrensen til sjøs var den samme som på ­veiene, men vi forholder oss til det myndighetene har bestemt, sier Foss.

Han påpeker at Sjøfarts­direktoratet har bedt regjeringen om å sette ned promille­grensen til sjøs. Samtidig minner han om at det bare er 14 år siden vi for første gang fikk en konkret promille­grense for båtkjøring.

– Det er ikke så lenge siden de båt­interesserte tøffet sakte rundt i en snekke, men den tiden er forbi. Det er mye mer trafikk på sjøen i dag, og veldig mange ­raske båter. Derfor er det forebyggende arbeidet svært viktig. Og hvis båtførerne avstår fra alko­hol, tror jeg vi får ned ulykkes­statistikken, poengterer Reidar Foss.

Fakta

• Politiet har totalt 50 båter. 32 av disse brukes i ­alminnelig patrulje­tjeneste. De fleste politibåtene befinner seg i og rundt Oslo­fjorden, samt på sørlandskysten. For å jevnføre med biltrafikken: Utryknings­politiet (UP) alene har cirka 170 biler, og ellers finnes det cirka 1500 ulike typer politibiler i Norge.

• Kontroll av fritidsbåter er bare én av sjøpolitiets oppgaver. Mange av politi­båtene brukes også til å holde oppsyn med for eksempel fiske­regler, hekke­områder for fugl og andre naturvernområder.

• Gjennomsnittet for de siste årene viser at det gjennomføres rundt 8500 politikontroller til sjøs hvert år. (Politiet er pålagt å sjekke 1,8 millioner biler for fart og rus, også det hvert år.)

• I 2010 ble 144 personer tatt for å føre båt med for høy promille, året etter ble 143 personer tatt for samme lovbrudd. Hittil i år er 102 båtførere ilagt forelegg for promillekjøring. (I fjor ble 8021 bilførere tatt for promillekjøring, og 4306 ble promilletatt i første halvår i år.)

• En promillekontroll på sjøen er langt mer omfattende og tidkrevende enn en promillekontroll langs bilveien. En person som er mistenkt for å kjøre båt med for høy promille, må inn til land for å avlegge blodprøve. Og hvis ingen kan overta roret, må båten taues til land. Ifølge Politi­direktoratet er det planlagt å anskaffe nye og bedre alkometer til bruk i politibåtene.

• Båtførere som blir tatt for å kjøre med for høy promille, får en bot (fra cirka 5000 kroner) og kjøreforbud for båt på minst ett år. Kjører man båt med en alkoholpromille på 2,0 eller mer, må man regne med å bli dømt til 21 dagers ubetinget fengsel. I tillegg kommer en bot som avhenger av inntekt og hvor grovt forholdet anses å være.

• Hvis man vil kjøre båt etter at perioden med kjøreforbud er over, må man ta båtførerprøven selv om man er født før 1980. (Reglene sier at alle som er født 1. januar 1980 eller senere, må ha båtførerbevis hvis de skal føre fritidsbåt med en lengde over åtte meter eller med en motor­effekt på mer enn 25 hestekrefter.)

• Gjennomsnittet for de siste årene viser at det årlig omkommer 32 personer i ulykker med fritidsbåter. Minst hver fjerde av disse kjører med promille, og 
90 prosent av dem som dør i fritidsbåtulykker er menn. I løpet av første halvår 
i år døde 17 menn etter ulykker med fritidsbåt.

Kilder: Politidirektoratet, UP, Sjøfartsdirektoratet og AV-OG-TIL.


Mangel på ­politi­båter

På landsbasis er det 32 politibåter i ordinær patruljetjeneste, ifølge politimester Sveinung Stangeland i Politidirektoratet. Disse politi­båtene skal dekke en kyststrekning på mer enn 100.000 kilometer.

– Noen politidistrikt har ikke en eneste båt. Andre politidistrikt har tilgang til båt, men bruker denne sjelden eller aldri i forbindelse med patruljering til sjøs. Det ser man ut fra statistikken. Flere politi­distrikt har ikke rapportert om en eneste kontroll av fritidsbåter, opplyser Stangeland.

Årlig gjennomføres det rundt 8500 politikontroller til sjøs. Det vil si kontroller 
av alle mulige slag, for eksempel om redningsvesten er om bord og om alkohol­nivået i blodet er under grensen på 0,8 promille. Til sammenligning blir rundt 
1,8 ­millioner bilførere sjekket i trafikken hvert år.

– Det er et uttalt mål, både fra politiet og Sjøfartsdirektoratet, at man ønsker mer synlig politi på sjøen. Men politiets sjøtjeneste har mange andre viktige politi­oppgaver å konkurrere med, understreker Stangeland.

I fjor ble 143 båtførere tatt for å kjøre med for høy promille, og hittil har båtpolitiet gitt 102 båtførere forelegg for samme lovbrudd.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no