ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Middelhavsdiett mot hjerteinfarkt

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 23.04.2013

Kosthold basert på Middelhavet med grønnsaker, olivenolje og nøtter gir dokumentert helsegevinst.

Hell på olivenolje med god samvittighet, og spis en neve nøtter om dagen. En ny stor undersøkelse viser at middelhavsdietten kan avverge hjerteinfarkt og hjerneslag.

En ny amerikansk studie viser at rundt 30 prosent av hjerte­infarkt, slag og dødsfall som følge av hjertesykdom kan fore­bygges hos personer med høy risiko. Men det krever at du bytter til matvarer som olivenolje, nøtter, bønner, fisk, frukt og grønnsaker.

Viktig studie

Rachel Johnson er professor i ernæring ved Universitetet i Vermont og mener at studien er imponerende. Hun forteller at bevisene på at middelhavsdiett faktisk kan redusere risikoen for hjertesykdom har vært svak og i stor grad basert på studier som viser at mennesker fra middelhavs­landene har lav forekomst av hjertesykdom - noe som også kan ha andre årsaker enn maten man spiser. Mange ­mennesker tar medisiner for å redusere risikoen for hjertesykdom, og eksperter har vært skeptisk til om effekten av kosthold kan oppdages. Forskerne bak denne studien har inkludert 7447 eldre mennesker i Spania som enten hadde diabetes eller andre risikofaktorer for hjerte­sykdom. Disse menneskene ble tilfeldig delt inn i tre grupper. To grupper skulle følge en middelhavs­diett hvor den ene hadde ekstra fokus på olivenolje, den andre på ­nøtter. Den tredje gruppen skulle følge en diett med lite fett.

Olivenolje, nøtter og vin

Gruppen som fulgte middelhavsdietten fikk extra virgin olivenolje hver uke og ble bedt om å bruke minst fire spiseskjeer om dagen. Den andre gruppen fikk en kombinasjon av val­nøtter, mandler og hasselnøtter og ble bedt om å spise en generøs håndfull av blandingen hver dag. Bærebjelkene i dietten besto av minst tre porsjoner frukt om ­dagen og minst to porsjoner grønnsaker. Deltakerne skulle spise fisk minst tre ganger i uken og belgfrukter (som bønner, ­erter og linser) minst tre ganger i uken. De skulle spise hvitt kjøtt i stedet for rødt, og drikke et glass vin til hvert måltid. De ble oppfordret til å unngå fabrikklaget kjeks, kaker og bakverk og ­begrense sitt forbruk av meieri­produkter og bearbeidet kjøtt. I løpet av de neste fem årene fikk 288 del­tagere hjerteinfarkt, hjerne­slag eller de døde av andre typer hjerte- og karsykdommer. De av deltagerne som gikk på middelhavsdiett hadde 30 prosent mindre sannsynlighet for å utvikle hjerte- og karsykdommer enn de som gikk på dietten ­basert på lite fett.

Start i barndommen

Forskerne skriver at mens ­dietten klart reduserer hjerte­sykdom blant dem med høy ­risiko for ­dette, trengs det mer forskning for å vise fordelene for de med lav risiko. Men de for­venter at dietten vil hjelpe folk med både høy og lav risiko, og foreslår at den beste måten å ­anvende denne kunnskapen på er å starte i barndommen. ­Studien er i hoved­sak finan­siert av den spanske ­regjeringen. ­Forskerne sjekket folks faktiske forbruk av olivenolje og nøtter med laboratorietester, og ga deltagerne regelmessig opplysninger og informasjon rundt dietten. Men de satte ingen begrensninger på kalorier eller mål for treningen.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no