ANNONSE

MOTOR

Samarbeider om hydrogen

Tekst og foto Øivind Skar


Publisert: 09.04.2013

I TRAFIKKEN: Brenselcelle-Mercedes på test i Norge.

Hydrogendrevne brensel­cellebiler koster penger. Mye penger. Derfor skal Mercedes, Ford og Nissan samarbeide om teknologien.

Daimler (Mercedes), Ford og Nissan har nemlig ­besluttet å samarbeide om ut­vikling av drivlinjen til en serie med hydrogendrevne brensel­cellebiler. Meningen er at ­bilene skal settes i salg i 2017, og ut­viklingssjef Thomas Weber hos Daimler sier til Automotive News at målet er å produsere hele 100.000 biler.

Også BMW og Toyota har en lignende utviklingsavtale.

Slipper ut vann

Brenselceller omdanner i disse ­bilene hydrogen til elektrisk strøm, med vann som avfalls­produkt. Bilene er således elektriske og uten skadelig utslipp. For brukeren ligger fordelen med brenselceller i bilenes lange rekkevidde sammenlignet med vanlige elbiler. Der en elektrisk Nissan Leaf maksimalt klarer 160 kilometer, kjører en brenselcelle­drevet Hyundai ix 35 SUV i overkant av 500 kilometer per tankfylling.

Å produsere hydrogen krever betydelige mengder energi, men samtidig kan hydrogen ­produseres lokalt på bioenergi.

10 testbiler i Norge

Daimler har arbeidet med brensel­celler i mange år, og har for tiden 200 testbiler rullende rundt ulike steder i verden. 10 av dem befinner seg i Oslo-­området.

I snart ti år var 2015 deadline for brenselcellebilene til ­Mercedes. Rett før offentliggjøringen av avtalen med Ford og Nissan kom meldingen om at Mercedes skyver lanseringen foran seg til 2017.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no