ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Unngå ventetid på gastroskopi- og ­koloskopiundersøkelser

Tekst: Helene Stenhaug

Foto: Susan Jane McLinden



Publisert: 16.08.2014

Johannes Bergsaker Aspøy – med 38 års erfaring som lege – har latt seg imponere av sykehuset Kolibri Medical.


Fakta:

Kolibri 
 Medical

HVA:

Offentlig godkjent privat sykehus med et bredt spekter av medisinske og kirurgiske tjenester for privatpersoner og bedrifter.


AKTUELL MED:

Tilbyr gastroskopi- og koloskopi­undersøkelser uten ventetid.


HVOR:

Trim Towers, Larsamyrå 18 
(ved Kvadrat), Sandnes


ÅPNINGSTIDER

Mandag – fredag: kl. 08.00 – 16.00


KONTAKT:

For timebestilling og andre ­forespørsler:

Telefon 52 69 69 69 

E-post: post@kolibrimedical.no


WEB:

www.kolibrimedical.no

Har du smerter i magen? Merker du endringer i fordøyelsessystemet? Da kan det være lurt med en utredning. Lokalavisen tok en prat med den energiske og kunnskapsrike doktor Johannes Bergsaker Aspøy om magesmerter, ny jobb og de instrumentelle undersøkelsene av tarmene.

– Fantastisk, utbryter den nye doktoren hos Kolibri Medical, ­gastroenterologen Johannes Bergsaker Aspøy. Hans gren­spesialitet er fordøyelses­sykdommer, som også er hans hovedområde hos Kolibri ­Medical. Johannes forteller at hans førsteinntrykk av privat­klinikken er bekreftet.

– Kolibri Medical er en dynamisk klinikk, med mulighet for utvikling. Her er det en meget seriøs holdning, pasienten er i fokus, og beslutninger er godt fundamentert, forteller Johannes.

Seriøst kunnskapssenter

Johannes smiler bredt og prater energisk der han sitter i kontor­stolen på det moderne lege­kontoret.

– Jeg bruker å si at jeg liker en arbeidsplass hvor det er gulvet i gangene som blir slitt, ikke kontor­stolen. Slik er det her.

Den nyansatte legen har tidligere 38 års fartstid i det offentlige. Johannes har blant annet vært med å starte konseptet kolskoffert, telemedisin, og utvikle Egersund sykehus. Johannes er en mann som brenner for jobben sin, og mener lange arbeidsdager er helt fint når man er i et godt miljø. Nå har han tatt nok et riktig karrierevalg.

– Kolibri Medical er et kunnskaps­senter med kort vei mellom kontorene. Her møter jeg de fleste i løpet av dagen. Vi deler kunnskap, noe som gir store fordeler for både oss og ­pasientene. Den første tiden Johannes har vært på Kolibri Medical har han kuttet ned på ventelistene. Han vil fremover arbeide for å holde ventetiden nede og kvaliteten oppe.

Pasienten i fokus

– Fordelen med privat praksis er at man kan bruke mer tid. ­Pasienten er i fokus og en eventuell diagnose kan bekreftes ­eller avkreftes hurtigere. En stor fordel, påpeker han igjen, er det tverrfaglige kompetanse­miljøet. Johannes forteller om en ung jente som kom til ham med sterke magesmerter. Etter en lang samtale kunne han ikke finne noe som var relatert til fordøyelsessystemet. Han spurte henne når smertene vanligvis kom, og hun fortalte at hun var sykemeldt i forbindelse med menstruasjon hver måned. Johannes tok en prat med kollega i gynekologi og fikk pasienten inn der på dagen. Det viste seg å være en gyne­kologisk diagnose.

– Pasienten ble utredet på dagen, selv om det ikke var innen mitt område. Det er jo fantastisk, stråler den nyansatte legen. Det er tydelig han brenner for å hjelpe andre.

Den gode samtalen

– Jeg er ikke teknikker, jeg er ­doktor. En time hos meg går på å lytte til pasienten, ha en god samtale og stille de riktige spørsmålene. Jeg bruker å si at en god konsultasjonstime er 70 % ­lytting, 20 % gode spørsmål og 10 % videre behandlingsforløp. Som den ovennevnte historien om den unge jenta, kan mye oppdages ved at en ekspert får høre om dine symptomer, historikk og smerter. Å ha vondt i magen er relativt vanlig, men å komme direkte til instrumentell undersøkelse som gastroskopi eller koloskopi er ikke vanlig prosedyre. Jeg må alltid snakke med pasienten før vi går videre med undersøkelser. Det er derimot ingen grunn til bekymring – så snart undersøkelse er nødvendig, får vi avtalt dette kort tid etter samtalen, uten at pasienten havner på en lang venteliste.

Hvilke sykdommer er vanlige i fordøyelsessystemet?

Sykdommer i fordøyelseskanalen omfatter organer fra munn, via spiserør og tarmer til endetarm. Doktor Bergsaker Aspøy er tilsatt som gastroenterolog hos Kolibri Medical hvor det spesielt er ­fokus på diagnosering av kreft ved hjelp av skopi, som er et ­kamera montert på en fiberoptisk kabel. Skopi utføres enten gjennom munnen (gastroskopi) eller via endetarm (koloskopi).

Andre vanlige sykdomstilstander kan være magesår, betennelser eller godar polypper (svulst) i endetarmen. Man benytter seg av gastroskopi og koloskopi for å kikke med kamera etter feil på fordøyelsessystemet. Man kan også benytte metoden til å gjøre små inngrep gjennom skopet, for eksempel fjerne små svulster. Dette gjør man for å granske svulsten videre i mikroskop.

Når bør jeg oppsøke hjelp?

– En bør være på vakt for endring i fordøyelsesystemet og nye smerter, mener legen. Har fordøyelsen endret seg, eller er smerter oppstått? Da er det lurt å undersøke dette nærmere. Endringer i kroppen trenger ikke å bety noe alvorlig, men i noen tilfeller betyr det en sykdomstilstand. Mange frykter ofte det verste og en stor del av tiden går til bekymring. Nettopp derfor er det greit å få avklart sykdomsbildet så raskt som mulig.

– Det er vanlig med symptomer som ikke fører til noen diagnose, forklarer Johannes.

– Altså at man har smerter, som det ikke foreligger noen synlig medisinsk årsak bak. Det vil variere hva dette skyldes, men livsstils­relaterte plager som for eksempel mat­intoleranse, stress og folke­sykdommen irritabel tarm (IBS) er ikke uvanlig.

Vi lever i et stresssamfunn, og dette påvirker kroppen vår på ulike sett. Det er klart det påvirker magen også. Doktor Johannes mener allikevel at en ikke bør avfeie magesmertene og tenke at det sikkert er stress.

– Ingenting er sikkert før du har fått en utredning. Vedvarer smertene er det lurt å bestille en legetime, sier han.

Du kan bestille time hos ­doktor Johannes Bersaker ­Aspøy via din fastlege eller hos Kolibri Medical direkte.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no