ANNONSE

Tidenes beste album

Pet Sounds

Tidenes beste album

ved Rolf Schreiner


Publisert: 30.08.2014

Pet Sounds er det ellevte studioalbumet fra The Beach Boys, utgitt 16. mai 1966. Albumet blir av flere, som for eksempel New Musical Express, The Times og musikkmagasinet Mojo, regnet å være en av de mest innflytelsesrike i rockens historie.

Bandet ga ut to singler fra albumet, Sloop John B og Wouldn’t It Be Nice, samt at Caroline, No ble utgitt som Brian Wilson solo-singel. I tillegg kom God Only Knows, som var B-siden til Wouldn’t It Be Nice, inn på hitlistene i USA og Storbritannia.

 

Den første sangen fra albumet som ble spilt inn, var Sloop John B. i juni 1965. Den ble midlertidig lagt bort på grunn av at plateselskapet ønsket et nytt Beach Boys-album ute i butikkene til julesalget. Dermed ble Beach Boys’ Party! hurtig spilt inn. Brian Wilson (bandets genierklærte musikalske hjerne) kunngjorde i januar 1965 at han for fremtiden ikke kom til å spille konserter. Dette var delvis på grunn av hans nervesammenbrudd, og delvis med tanke på at han nå ville konsentrere seg om å skrive musikk.

I desember 1965, mens resten av The Beach Boys var på turné i Asia, begynte Wilson med det som skulle bli bandets neste album. I januar 1966 kontaktet han Tony Asher, som skrev tekstene til Wilsons musikk.

 

Kamp med Beatles

Wilson hadde stor respekt for The ­Beatles, og var spesielt imponert over bandets ­nyeste album, Rubber Soul. Et av målene for Wilson var å sette sammen et album med bare bra låter, uten «plass­oppfyllings-sanger» skrevet kun med den hensikt å fylle opp et album. Paul McCartney har i ettertid forklart at det var en slags «­konkurranse» mellom Lennon/­McCartney og Brian ­Wilson når det gjaldt låtskriving – og dette inspirerte begge parter til å eksperimentere med lyder og musikk.

 

Først musikk – så sang

Det meste av musikken og tekstene ble skrevet i løpet av desember 1965 og ­januar 1966. Wilson startet å samle sammen en rekke av 1960-tallets beste studio­musikere, hovedsakelig fra The ­Wrecking Crew, og gikk i gang med innspillinger av musikksporene. Vokalsporene ble spilt inn straks etter at resten av ­bandet kom tilbake fra Asia-turneen.

 

Phil Spector-effekten

Brian Wilson var en beundrer av Phil Spectors Wall of Sound, og ønsket å gjenskape dette på Pet Sounds ved å bruke studio som «et instrument». Alle innspillingene har utstrakt bruk av ekko og klang­effekter for å gjøre lyden så fyldig som mulig. Wilson spilte inn all musikken på et fire-spors miksebord, og mikset av og til direkte under innspilling.

Alle sporene ble mikset i mono, noe Wilson gjorde av flere grunner. Delvis på grunn av sin nedsatte hørsel på høyre øre, noe som gir ham en redusert opplevelse av stereo. En annen grunn er at det ga ham en kontroll over lyden lytterne ville få høre, uavhengig av lytterens avstand og plassering i forhold til høyttalerne, slik opplevelsen av stereo er avhengig av. Dessuten gikk alle radio og TV-sendinger i mono, og han ville ikke risikere at en av lydkanalene falt bort.

 

Uten Good Vibrations

De andre medlemmene av Beach Boys ble forundret over at Brian Wilson ikke ønsket å ferdiggjøre sangen Good ­Vibrations, slik at den kunne bli med på Pet Sounds. Han jobbet mer med produksjonen og innspillingen av sangen i mai og juni 1966, og den ble utgitt på singel i oktober 1966. Meningen var at sangen skulle være en del av prosjektet Dumb Angel, som senere fikk navnet SMiLE. Da innspillingen av SMiLE ble avbrutt, endte Good Vibrations og enkelte demo­liknende versjoner fra SMiLE-prosjektet opp på albumet Smiley Smile, som først ble utgitt i september 1967. Etter hvert kom en og annen låt ut på senere ­Beach Boys-album.

 

Ingen stor suksess

Albumet ble overraskende lunkent mottatt av både musikkpressen og av publikum, noe en frustrert Brian Wilson ikke helt forsto. Selv om albumet kom på 2. plass i Storbritannia og på 10. plass i USA, samt at singlene Sloop John B, Wouldn’t It Be Nice samt B-siden God Only Knows gjorde det bra på hitlistene i både USA, Storbritannia og ellers i Europa, ble Pet Sounds betraktet som en liten fiasko. Noe av forklaringen kan ligge i det totale ­skiftet av musikkstil.

 

Men i de bedre kretser…

Paul McCartney har nevnt Pet Sounds som sitt favorittalbum og God Only Knows som sin favorittsang, og produsent George Martin (den femte Beatle) mener at uten Pet Sounds ville ikke The Beatles-albumet Sgt. Pepper’s Lonely ­Hearts Club Band blitt som det ble. ­Albumet nevnes som en av hovedinspirasjons­kildene til sjangrene eksperimentell rock og progressiv rock.

 

Stereo etter 31 år

Først i 1997 ble det utgitt en stereoversjon av Pet Sounds, som en del av samle­boksen The Pet Sounds Sessions. Årsaken til at det gikk over 30 år, var at mastertapen var mikset i mono, og med analog teknikk var en stereomiksing umulig. Da den digitale teknikken var på plass på 1990-tallet, kunne man mikse de separate instrumentalsporene med vokalsporene og altså for første gang presentere albumet i stereo.

 

Side 1

Wouldn’t It Be Nice – 2:22

You Still Believe in Me – 2:30

That’s Not Me – 2:27

Don’t Talk (Put Your Head on My ­Shoulder) – 2:51

I’m Waiting for the Day – 3:03

Let’s Go Away for Awhile – 2:18

Sloop John B – 2:56

 

Side 2

God Only Knows – 2:49

I Know There’s an Answer – 3:08

Here Today – 2:52

I Just Wasn’t Made for These Times – 3:11

Pet Sounds – 2:20

Caroline, No – 2:52

 

I 1990 ble albumet gitt ut på nytt av ­Capitol Records med tre bonus­spor:

Unreleased Backgrounds, Hang on to Your Ego og Trombone Dixie.

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.

1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys
3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Waters, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no