ANNONSE

REISE

På kanalferd i Telemark

Tekst: Siri Marte Kværnes

Foto: Tri Nguyen


Publisert: 13.09.2014

SLUSEKAMMER: M/S «Victoria» glir inn i det ene slusekammeret på Vrangfoss. Snart lukkes porten bak båten og vann fosser inn fra en luke, slik at båten stiger.


Sakte, men sikkert, klatrer kanalbåten «Victoria» 72 høydemeter mellom Skien og Dalen. Kanalferd i Telemark gir ro i sjelen og historisk påfyll.

Solbrune slusevakter vinker oss velkommen inn mellom steinvegger og treporter ved Eidsfoss sluser i Telemark. Drønnet av brusende vann overdøver motor­duren fra kanal­båten idet luka i sluseveggen foran oss ­åpnes på gløtt. Vannet ­strømmer inn, og porten bak oss har lukket seg. Lufta fylles med ørsmå vanndråper, som ved et fosse­fall, og M/S «­Victoria», kalt kanaldronninga, stiger i takt med vann­standen i sluse­kammeret. 10 meter mot himmelen klatrer båten i sluse­anlegget på Eidsfoss, ett av mange stopp i Telemarks­kanalen.

Speilblankt

– Det er bra, dette. Og det er litt av et byggverk, sier Erik Hansen­ fra Tønsberg om sluseanleggene.

Hansen er i et følge på åtte personer som har sikret seg orkester­plass til natur og sluser­ som passeres, bakerst i kanal­båten. Foruten Elisabeth Edvardsen­, som riktignok var så liten sist gang hun var på kanalen­ at hun ikke husker det, er hele gjengen førstereis.

I dag står sola uforstyrret på himmelen. Temperaturen har steget godt oppover 20-tallet, så et og annet vindpust er bare deilig. Skogkledde åser speiler seg i blikkstille vann. Slik har det ikke vært i hele sommer, men til tross for mye nedbør og en juli så regntung at flom satte en stopper for kanal­trafikken et par dager, har spesielt mange tatt turen til kanalen denne sesongen. Besøkstallene har blitt godt hjulpet av kanalens 150-årsjubileum og TV-­programmer fra regionen, tror markedssjef Cesilie Kullerud­ i Telemarkreiser, som er det ­største bookingkontoret for rute­båter i kanalen.

– Sammenlignet med i fjor har vi hatt 25 prosent flere ­passasjerer, sier Kullerud.

Kongelig

Det har gått 150 år siden den offisielle åpningen av Telemarks­kanalen mellom Notodden og Skien i 1861. Strekningen Ulefoss til Dalen sto ferdig i 1892. 
Kanalen forenklet frakten av folk, post, varer og tømmer, og ble en viktig kommunikasjons­åre mellom sjø og innland. I toppåret 1913–14 ble hele 7.300 dampskip sluset gjennom Løveid­.

Ingen kongelige gjester er å se på «Victoria» denne dagen. Men da kong Oscar II skulle fraktes opp kanalen fra Skien en oktoberdag i 1893, var det kanaldronninga kongen klatret om bord på.

På 1950-tallet ble «Victoria» bygget om til motorskip, og i dag, nesten 130 år etter dåpen, går hun i rute mellom Skien og Dalen. Styrmann/ matros John Tenderhoff står på dekk og sørger for at gjester kommer trygt av og på båten før landgangen fjernes og «Victoria» setter kursen mot neste sluse.

Ved de aller fleste slusene be­tjener de blåkledde slusevaktene anno 2011 porter og luker slik slusevaktene alltid har gjort, med håndkraft.

Lett tilgjengelig

På Vrangfoss følger Vibeke ­Nielsen og datteren Helene Lund Pedersen (5) fra ­Danmark spent med fra sidelinjen. Fem trinn, eller slusekammer, skal båten innom før den har løftet seg 23 meter i kanalens ­største sluseanlegg. Slusevaktene bruker muskelkraft og kropps­tyngde for å manøvrere spaker og stenger slik at vann, porter og båtfart spiller på lag.

– Vi reiser ikke med båten, men synes det er spennende å se på likevel. Jeg har faktisk vært her en gang før, men det er flere år siden, sier Nielsen.

Alle sluseanleggene kan nås med bil, og det er tydelig at Vrangfoss har blitt en yndet plass også for dem som bare vil se.

Vår tur avsluttes i Lunde, der slusekafeen tilbyr retter som ventebrød og slusepizza. Kanalbussen tar fornøyde passasjerer­ tilbake til stoppesteder langs kanalruta, mens «Victoria» fortsetter sin langsomme ferd mot endestasjonen Dalen. 105 kilometer kanal har båten tilbakelagt når den legger­ til kai tidlig på kvelden. Da er det over 10 timer siden dagsferden startet i Skien.

Kanalbåtene

• I turistsesongen er det tre rutebåter som ­frakter ­turister opp og ned Telemarkskanalen. M/S «Victoria» (1882) og M/S «Henrik­ Ibsen» (1907) går i rute mellom Skien og Dalen. M/S «­Telemarken» (1951) går fra Akker­haugen til Lunde sluse. I tillegg brukes M/S «­Skarsfos» (1908) til charter­turer. Veteran­slepebåtene M/S «Ørnen» (1902) og M/S «Erik» (1901) trafikkerer også kanalen.

• Rutebåt fra Skien til Dalen koster 800 kroner for voksne. Det er lavere priser for kortere strekninger og 50 prosent rabatt for barn. Tillegg i prisen for barnevogn, sykkel og kano. 50 prosent rabatt for returbillett med samme båt.

• Det finnes gratis parkerings­muligheter ved alle slusene langs Telemarkskanalen. En kanalbuss korresponderer med flere båtanløp.

(Kilde: Telemarkskanalen/ 

Norsk Forening for Fartøyvern)


Kjente gjester 
i Telemarks­kanalen

• Kong Oscar II og sønnen prins Eugen kjørte «Victoria» i 1893.

• Bjørnstjerne Bjørnson kom til Ulefoss med «Rafnæs» i 1897.

• Fridtjof Nansen seilte med «Veslemøy» på kanalen i 1897.

• Kong Leopold II av Belgia forlot Dalen med D/S «Innland» i 1907.

• Kong Haakon VII og ­familien reiste på kanalen flere ganger, første gang i 1907 med «Skien» og «Aasmund Vinje». 


(Kilde: Telemarkskanalen)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no