ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Hett, svett og trendy

Tekst: Karianne Grindem 

Foto: Berit Roald / NTB scanpix


Publisert: 13.09.2014

SE I TAKET: Med myndig stemme gir instruktør Heather Fox yogautøverne beskjed om hvordan de skal utføre øvelsene, og hjelper dem å stenge av alle tanker. FOTO: Berit Roald / NTB scanpix


Svettemengden er enorm, klærne minimale. I 40 graders varme skal Bikram yoga gjøre deg myk og smidig.

Yogautøverne strekker ut armene, løfter dem over hodet, puster dypt. Stemmen til instruktør Heather Fox går som en jevn strøm gjennom det oppvarmede rommet på Bikram Yoga Oslo.

– Løft brystet, se i speilet, vær konsentrert, du øker lunge­kapasiteten... pust inn, messer Fox.

Det ligner en helt vanlig yoga-time, om det ikke hadde vært for varmen. Her inne ligger temperaturen på 40 grader og luft­fuktigheten på 40 prosent. Dermed blir kroppen automatisk varmet opp kroppen, slik at man skal komme enklere og dypere inn i stillinger.

– Fortsett å puste inn til du kjenner du blir litt svimmel, da vet du at du gjør det riktig, jobb med kroppen fra innsiden og ut – pust ut. Du skal ha begynt å svette nå, fortsetter Fox.

Etter bare noen øvelser renner svetteperlene nedover armene og beina på deltakerne. Etter den 90 minutter lange treningsøkten er alle klærne mørkere enn da de startet.

Stadig mer populært

Bikram yoga er fortsatt relativt nytt i Norge, men øker i popularitet. I de varme, fuktige rommene gjennomgår deltakerne 26 yogaøvelser og to pusteøvelser, i treningsøkter på 90 minutter.

– Du får høy, rask puls. Bikram yoga er nybegynnerøvelser, så du trenger ikke ha holdt på med yoga tidligere for å starte med det, sier Charlotte Møllen, daglig leder for senteret Bikram Yoga Oslo.

Da hun og Resh Gupta-­Erichsen startet Norges første Bikram-studio i 2011, stod allerede 500 på venteliste. I dag finnes det også studioer i ­Bergen, ­Sandefjord og Bærum. I tillegg tilbys varm yoga på flere trenings­sentre rundt om i ­landet.

– Vi har alle aldersgrupper, og det er også blitt veldig mange menn, sier Møllen.

Dette går ikke!

Bikram yoga bygger på den 
tradisjonelle hatha-yogaen, og ble utviklet av den indisk-
amerikanske yogainstruktøren Bikram Choudhury.

De fleste som prøver Bikram yoga for første gang, har lignende tanker i hodet: «Dette er helt grusomt, dette går ikke! Det er for varmt. Hva er det jeg har blitt med på!»

– Jeg tenkte det samme selv, ler Charlotte Møllen. – Men om man trosser det og prøver igjen, vil jeg påstå at de fleste vil like det. Det tar bare litt tid å akklimatisere seg. Kroppen har jo ikke gjort dette før, men etter hvert går det fortere, forklarer Møllen.

Blant utøverne i salen er Gro Hagen (55), som har trent Bikram yoga i to år. Hun takker yogaen for at hun ikke lenger er plaget med vond rygg.

– Jeg har hatt vondt i ryggen i alle år. Dette har gjort under­verker. Jeg har ikke lenger de stivhetene og vondtene, sier ­Hagen. Men hun innrømmer at varmen var en bøyg i begynnelsen.

– Jeg var helt ferdig etter 
første treningsøkt, men når man har vært her flere ganger, merker man at man tåler det, sier hun.

Mehabad Poor (23) har også merket stor forskjell etter at hun startet i fjor.

– Jeg har blitt mykere, og på grunn av varmen klarer jeg ­enklere å komme i positurer. Jeg har heller aldri sovet så godt som nå, sier hun.

Lite forskning

Det er gjort lite forskning på Bikram yoga. På tradisjonell yoga er det derimot forsket en del. Ifølge Erik Ekker Solberg, overlege i medisin og yogalærer ved Norsk Yogaskole, er klassisk yoga bra både for psyke og kropp.

– Det er godt for blant annet muskulatur, spenningsbalanse og stressmestring. Det er også ganske godt dokumentert at det virker på de vanligste rygg­plagene, sier Solberg.

Forskning viser også at tradisjonell yoga ser ut til å minske ­risikoen for hjerte- og kar­sykdom, kan ha god effekt på angst og 
depresjon, og kan gi bedre søvn.

Mariann Sandsund, forskningsleder ved Sintef Teknologi og samfunn, avdeling helse, jobber med kroppens reaksjoner på trening i kulde og varme. Hun forklarer at varmen kan ha en god innvirkning, siden det er en fordel å ha en noe økt kroppstemperatur for å prestere ­maksimalt.

– Her får man passiv oppvarming fra omgivelsene. Men ved en slik varme får du jo et enormt væsketap som kan føre til uttørking av kroppen, så det er viktig å tilføre mye væske underveis. Du skal heller ikke miste mye væske før du får dårligere prestasjon, sier Sandsund.

Rolig start

Møllen mener de gode effektene av tradisjonell yoga også gjelder Bikram yoga. Men på grunn av varmen råder hun spesielt folk med hjerteproblemer til å ta det litt rolig i begynnelsen, og lytte til kroppen.

– Man skal også være forsiktig hvis man har MS. Noen må 
begynne litt penere enn andre, men Bikram yoga passer for alle, sier Møllen.

Bikram yoga

• Bikram yoga består av 26 yogaøvelser og to pusteøvelser som gjentas to ganger. 

• Hver treningsøkt varer i 90 minutter og foregår i et varmt rom der temperaturen er ca. 40 varmegrader og luftfuktigheten er 40 prosent. 

• Under treningsøkten har man høy, rask puls. Man blir auto­matisk oppvarmet, og varmen skal bedre musklenes yteevne. 

• Svettingen skal bidra til å rense kroppen for avfallsstoffer. 

• Etter de 26 øvelsene skal man ha gjennomgått alle deler av kroppen.

• Bikram yoga bygger på den tradisjonelle hatha-yogaen og er utviklet av den indisk-amerikanske yogainstruktøren Bikram Choudhury. 

• Bikram Choudhury har tatt pantent på denne typen yoga, og alle Bikram-timer skal derfor oppleves likt.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no