ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Tips til mer hverdagstrim

Kilde: Norsk Helseinformatikk

Foto: Colourbox


Publisert: 27.09.2014

Enav våre største utfordringer er å holde oss i fysisk aktivitet. Det gjelder barn, voksne og pensjonister.

En halvtime fysisk aktivitet hver dag er bra – men kanskje ikke nok? Hva kan du gjøre for å legge inn mer aktivitet i hverdagen?

Det danske Vidensråd for forebyggelse har gitt ut en rapport om at det å sitte stille i hverdagen utgjør en risiko for helsa vår. For selv om vi gjennom­fører anbefalingen og driver fysisk aktivitet 30 minutter om dagen, hjelper det kanskje ikke så mye om vi sitter ned ­resten av tiden?

– Det er ikke nok med 30 ­minutter om dagen hvis man vil oppnå en optimal helsemessig effekt. Da må man også begrense den tiden man sitter stille ved å legge inn aktiviteter i hverdagen, sier en av forskerne bak ­rap­porten Kristian Overgaard til NHI.no.

Spis kvelds i skogen

Parker bilen, og bruk sykkelen. Du har sikkert hørt det før, men å sykle til jobben er både tids­besparende og hensiktsmessig for helsa di.

Her har vi samlet andre tips til aktiviteter:

• Ta med kveldsmaten ut 
i ­skogen eller et annet sted 
i nær­området.

• Tar du med deg kaffekoppen 
ut for å sette deg i solveggen? Ta en liten spasertur før du ­setter deg ned.

• Legg inn en ekstra runde når du er på vei til jobb eller skal hente i barnehagen.

• Trenger hagen litt ekstra stell?

• Gå en kjapp tur i lunsjen. Du kan også ta med matpakken ut.

• Kan du og kollegaene dine gå en tur, mens dere diskuterer og planlegger?

• Gå til butikken, istedet for 
å kjøre.

• Er du student – søk en deltids­jobb som innebærer fysisk ­aktivitet. For eksempel avisbud, postbud eller sykkelbud.

• Bruk trappene i huset aktivt.

• Bli med på dugnader og ­liknende i nabolaget.

• Bruk litt av tiden foran tv-en til noen styrkeøvelser på gulvet.

Vær aktiv med barna

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og If har sammen utviklet ti enkle tips til hvordan foreldre kan stimulere barn til mer fysisk aktivitet i hverdagen.

• Velg en aktiv hverdag. ­Disku­ter hvordan dere kan bli en «­aktiv familie». Kan vi gå eller sykle mer, og bruke bilen mindre? Kan vi dra oftere på småturer? Kan vi velge trappa i stedet for heisen?

• La barnet gå. 
Mange for­eldre er redde for å la barnet gå på egen hånd. Hold øye med barnet, men la det få være i bevegelse fra det er lite. Da lærer det å utforske og mestre. La barnet gå til skole og fritids­aktiviteter – gjerne fulgt av voksne.

• Delta i leken – vær en god rollemodell. 
Når voksne leker og deltar i fysisk aktivitet, er det ekstra morsomt for barn. Voksne vil også oppleve at det er artig å gjøre noe sammen.

• Vær aktiv sammen med andre­. Fysisk aktivitet sammen med andre er sosialt og skaper fellesskap. Utnytt dette og dra på tur sammen med familie, venner eller naboer. Lag mini-turneringer og uhøytidelige «konkurranser»­ i nabolaget.

• Bruk mulighetene i nær­miljøet. 
Utforsk nærmiljøet. Et lite skogholt eller en park kan være spennende for både store og små. Finn kongler og kast på en trestamme, løp sikksakk mellom trærne. 
I fjæra kan en gå på skattejakt, kaste stein i vannet ­eller hoppe fra stein til stein.

• Lag en aktivitetskrok hjemme. Lag en aktivitetskrok med enkelt utstyr; baller, gymmatte, hoppetau. Store og små baller gir variert erfaring med ball og ut­vikler koordinasjon og teknikk når de kastes, sprettes, trilles, sparkes.

• Arranger aktive bursdager og merkedager. 
Aktive bursdager er populære, og gjerne utendørs, både sommer og vinter. Arranger aktivitetsleker som for eksempel potetløp, hopping, «gjemme-og-lete», bygge snømann eller snøballkasting på blink.

•Sett grenser for stillesittende aktiviteter. 
Som voksen er det ditt ansvar å begrense barnets TV- og PC-bruk. Ta initiativ til at barnet i stedet beveger seg.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no