ANNONSE

MOTOR

Spennende bilhøst

Tekst: Jan Harry Svendsen

Foto: Produsentene


Publisert: 27.09.2014

HYBRID: Volkswagen Passat blir også tilgjengelig som plugg-inn hybrid. Rekkevidden på strøm blir fem mil.


Årets mest spennende bilnyheter ligger fortsatt foran oss. Flere av dem avdukes i Paris om få uker.

Fortsatt er det tradisjonelle biler, med bensin og dieselmotorer, som dominerer nyhetsbildet. Elbilene nyter nemlig ikke samme popularitet i Europa som de gjør her hjemme. Etter at BMW ­lanserte i3 og Volkswagen e-Golf blir det, etter alt å dømme, relativt rolig rundt elbilene i Paris.

Kraftig forsinket

To av de viktigste nyhetene, sett med norske øyne, er Ford Mondeo og Volkswagen Passat. Egentlig skulle Mondeo har vært lansert for lenge siden, men omstruktureringer i Ford, og flytting av produksjonssted fra Genk i Belgia til Valencia i Spania, har forsinket Mondeo kraftig. Bilen har allerede vært på markedet i USA i flere år, og det er allerede ett par år siden vi først så en produksjonsklar Mondeo utstilt nettopp i Paris.

Her hjemme blir Mondeo tilgjengelig både som sedan, kombi og stasjonsvogn. Noen ren elektrisk variant er ikke planlagt, men det kommer en hybridversjon i tillegg til utgaver med tradisjonelle bensin- og diesel­motorer. Regn med ytelser fra 115 til 180 hk med diesel, og fra 160 til 240 hk med bensinmotor. Av sikkerhetsutstyr får bilen kollisjonsputer som er integrert i de ytre beltene i baksetet, adaptive LED-lys som følger rattutslaget, samt et helt nytt multimediasystem.

Åttende generasjon

Fords største utfordrer blir den åttende generasjonen av Volkswagen Passat. Også den skal vises i Paris. Noen kombi blir det ikke laget av Passat, men bilen blir tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn. Drivlinjene blir bensin og dieselmotorer, med et effektspenn fra 120 til 240 heste­krefter. En plugg-inn hybrid kommer også. Den blir drevet av en 1,4-liters turbomotor med 150 hestekrefter, i tillegg til en elmotor. Systemytelsen blir 204 hestekrefter, og den skal få en rekkevidde på rundt fem mil med fulle batterier.

Sammenliknet med dagens Passat, blir den nye større. Likevel reduseres vekten på den nye modellen. Volkswagen hevder at den nye bilen vil bli opptil 85 kilo lettere enn dagens ­modell. Som den viktigste bilen fra Volkswagen, skal Passat være en spydspiss for teknologi. Blant annet kommer et helt digitalt instrument­panel, der sjåføren selv kan bestemme hva som skal vises av informasjon. En rekke nye førerassistenter skal også på plass i Passat. Blant dem er en fotgjengerassistent og en ryggeassistent. Den hjelper deg også om du skal rygge med tilhenger.

Mindre knapper

Peugeot 508 får også en oppgradering. Det mest spennende er en ny front, og et noe høyere teknikknivå. Peugeot fortsetter trenden fra 208 og 308, og flytter flere funksjoner fra faste knapper på dashbordet over til den nye, trykkfølsomme skjermen.

I avdelingen for fremdrift, står en ny BlueHDI motor med 150 hestekrefter klar. Den skal tilfreds­stille utslippskravene i den strenge EURO6-normen. En ny 1,6-liters bensinmotor er også på plass. Den erstatter dagens 1,6-liter, og skal redusere utslippene fra 144 til 129 gram.

400 hester

Enn så lenge er Volvo relativt sparsomme med opplysninger knyttet til sin nye SUV, XC90. Det vi vet er at bilen vil markere starten på et helt nytt designspråk fra den svenske produsenten, og at den vil ha en rekke assistentsystemer på plass. Både sikkerhet og komfort er høyt prioritert i den nye bilen. Toppmodellen vil hete T8. Den får en firesylindret turbomotor og hybridteknologi. Ifølge Volvo vil bilen få en samlet ytelse på rundt 400 hestekrefter, mens de hevder at utslippet vil ligge på 60 gram per kilometer.

Mindre SUV

Utover høsten kommer i tillegg Audi TT, Alfa Romeo 4C ­Spyder og Mazda MX-5. Samtidig kapper BMW taket av 2-serien, mens Mercedes-Benz lanserer AMG GT. Den får en turboladet V8er. Ytelsen skal, ifølge ­Mercedes, ligge på 510 hestekrefter.

Like spenstig blir nok ikke den oppgraderte B-klassen, eller Lexus sin nye NX. Den blir en mindre SUV enn hva RX er, og dermed også billigere. Lexus NX kommer som hybrid.

Katt i mellomklassen

BMW 3-serie, Audi A4 og ­Mercedes C-klasse må også forberede seg på konkurranse. På nytt skal Jaguar lansere en bil i mellomklassen, etter fadesen med den Ford Mondeo-baserte X-type, som ble lansert i 2001. Den nye Jaguaren vil hete XE, og skal blant annet hente forhjulsopphenget fra sportsbilen F-type. Foreløpig sier ikke Jaguar så mye om XE. Men de avslører at en app knyttet til bilen lar eieren låse den opp og igjen, og i tillegg starte den, via en smarttelefon. Den nye Jaguaren får også head-up display, som projiserer blant annet hastigheten opp på frontruten.

Høstens bilnyheter:


Alfa Romeo:

– 4C spyder


Audi:

– A3 e-tron

– A6 og A7 (oppgradering)


BMW:

– 2-serie Active Tourer

– X6


Citroën:

– DS3 (oppgradering)


Ford:

– Edge

– Focus (oppgradering)

– S-max

– Mondeo


Honda:

– HR-V

– CR-V (oppgradering)


Hyundai:

– i20


Jaguar:

– XE


Kia:

– Sorento


Land Rover:

– Discovery Sport



Lexus:

– NX 300h


Mazda:

– 2

– MX-5


Mercedes-Benz:

– B-klasse (oppgradering)

– CLA Shooting Brake


Mini:

– Mini 5-tourer


Nissan:

– Pulsar


Opel:

– Corsa


Peugeot:

– 508 (oppgradering)


Skoda:

– Fabia


Smart:

– ForTwo

– ForFour


Volvo:

– XC90


Volkswagen:

– Passat

– Golf Alltrack


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no