ANNONSE

MOTOR

Tøffere ­sikkerhetskrav

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 11.10.2014

Bare Mercedes-Benz GLA klarte fem stjerner i denne siste kollisjonstesten fra EuroNcap. (Foto: EuroNcap) 


Åtte nye biler har igjen vært igjennom EuroNcaps kollisjonstester. Noe stjernedryss ble det ikke denne gangen.

Nye, tøffere krav til kollisjonstestene skaper hodebry for bil­produsentene. I den siste kollisjonstesten fra EuroNCAP var det bare Mercedes-Benz GLA som klarte fem stjerner.

Den nye elbilen fra Nissan, e-NV200, fikk bare tre stjerner i kollisjonstesten.

Sikker Mercedes

Mercedes-Benz GLA ble bedømt som svært sikker, og gir god ­beskyttelse for både fører, barn og fotgjengere. Den har også assistent­systemer som autobrems og vinglevarsler på plass. Samlet ga dette Mercedes GLA de etterlengtede fem stjernene.

Skuffende Nissan

Nissans nye elbil, e-NV200, ­skuffet i testen. Bilen får krass kritikk for mangel på aktive fører­assistenter, men klarer seg brukbart i selve kollisjonstestene.

Den såkalte stolpetesten viser derimot at føreren står i fare for å få alvorlige skader i overkroppen i et slikt sammenstøt.

Ikke autobrems

Trillingene Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo fikk fire ­stjerner i testen. Bilene får trekk for ikke å ha vinglevarsler eller autobrems. De får også kritikk for at rattstangen, tenningslåsen og kanten på dashbordet kan utgjøre en fare ved en kollisjon. I sidekollisjonstesten klarte alle bilene seg bra. I den mer ­alvorlige stolpetesten fikk bilene også gode resultater, men med en advarsel om at faren for skader på overkroppen økte noe.

I denne runden ble også Citroën Berlingo og Peugeot Partner testet. Også disse ­bilene er bygget over samme lest, og byr dermed på samme grad av sikkerhet. I testen fikk de tre ­stjerner.

Renault Twingo fikk fire ­stjerner i den seneste testen fra EuroNCAP.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no