ANNONSE

MOTOR

Mindre utslipp

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 11.10.2014

PORSCHE: Med et gjennomsnittlig utslipp på 182 gram CO2 er Porsche er verstingen blant premiumbilene. Den nye Porsche Cayenne Plugg-inn skal bare slippe ut 79 gram CO2 per kilometer. (Foto: Produsent)

Ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at utslippet av CO2 fortsetter å gå tilbake.

I juli 2013 var det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra alle nye biler 127 gram. Det er nå 111 gram ved utgangen av juli 2014. Dermed har det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra alle nye biler blitt redusert med 16 gram på ett år siden.

Bensinmotorer slipper ut minst

Det laveste gjennomsnittlige utslippet har bilene med bensinmotorer. I juli i år var det gjennomsnittlige utslippet for nye biler med bensinmotor 119 gram, mot 124 gram for ett år siden.

Dieselbilene har et gjennomsnittlig utslipp på 133 gram, mens de slapp ut 135 gram i juli 2013. Dermed er det ikke bare slik at de nye bilene med bensinmotorer er de som har det laveste gjennomsnittlige utslippet, de står også for den største reduksjonen i utslipp om vi sammen­ligner med tallene for ett år ­siden.

Nissan er renest

Holder vi Tesla – som kun selger elbiler – utenfor, er Nissan det merket som har det laveste gjennom­snittlige utslippet av CO2 i Norge så langt i år. I gjennomsnitt slipper alle nyregistrerte biler fra Nissan ut 55 gram CO2. Mye av årsaken til det er elbilen Leaf. Deretter følger Smart (70 gram), Citroën (89 gram) og Renault (96 gram).

Blant produsentene i premium­klassen er Lexus den snilleste med et gjennomsnittlig utslipp på 105 gram CO2. BMW følger hakk i hæl med 109 gram, mens Audi har et gjennomsnittlig utslipp på 137 gram. I bunnen finner vi ­Mercedes-Benz med 141 gram og Porsche med 182 gram per kilometer.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no