ANNONSE

REISE

Tidsreise på amerikabåten

Tekst og foto: Thor Sørum-Johansen


Publisert: 11.10.2014

UNIKT: Amerikabåten Queen Mary tjenestegjør nå som hotell i Long Beach, og er kåret til et av verdens ti mest unike steder å overnatte. I forgrunnen en russisk ubåt man også kan besøke. 


Om bord i Queen Mary i Long Beach kan du leve som en reisende på første klasse på 1930-tallet. Men se opp for spøkelser.

Hollywood, Disneyland, Beverly Hills og Venice Beach har plutselig rykket nærmere, etter at ­Norwegian startet direkte­flyginger til Los Angeles fra Oslo. I Long Beach, en halvtimes kjøre­tur sør for flyplassen, ruver Queen Mary i havneområdet, slik hun har gjort siden 1967.

Skipet var en gang de kongelige og superstjernenes fore­trukne måte å bevege seg på mellom ­Europa og USA. Hun gjorde innsats som troppeskip under andre verdenskrig, før hun ble restaurert til fordums prakt da Hitler var beseiret. Til slutt var det flytrafikken som tok knekken på hennes karriere på havet.

Nå nyter 78 år gamle Queen Mary pensjonisttilværelsen som hotellskip, ankret opp i havnen i Long Beach. Men glamouren og dramatikken skipet har opplevd, sitter i vegger og dørk. Du kan lukte, føle og se hva hun har vært igjennom, der du tusler rundt på dekk eller tar deg en drink i baren. Det meste er åpent, selv maskinrommet. Flere lugarer, oppholdsrom og restaurantmiljøer er gjenskapt.

Da Hotels.com tidligere i år ­kåret verdens ti mest ­uvanlige hoteller, var Queen Mary på ­listen.

– Fascinerende

Mark Pecoraro fra Walnut Creek, California, er i området for å se racerbilløpet Long Beach Grand Prix sammen med sønnen Vince.

– Egentlig helt tilfeldig at vi ­havnet her, sier Mark.

Han var sent ute med bestillingen, og de fleste hotellene i Long Beach sentrum var enten fulle eller priset himmelhøyt. Queen Mary duvet imidlertid i havneområdet med hyggelige priser og akseptabel avstand til begiven­hetene.

– Jeg har sett skipet mange ganger, men aldri egentlig tenkt på å bo her før. Men nå når vi først er her, må jeg si det er veldig fascinerende. Jeg liker rommene, de virker ganske autentiske. Du får en følelse av hvordan det må ha vært å reise med skipet for 70-80 år siden.

– Bare kjenn på luktene om bord, skyter Vince inn.

– Du kjenner en svak eim av olje og gammelt treverk. Virkelig unikt.

Mangler litt

– De kunne ha gjort mer ut av det, grynter en eldre herre som ikke vil bli intervjuet, men gjerne vil bli hørt.

Og han har et poeng. Blant alle de fantastiske gjenstandene og originaliteten som suger deg tilbake til en svunnen tid, er det ­enkelte elementer som ­rykker deg ut av stemningen. Flat­skjermen på lugaren, for ­eksempel. Mulig den må være der i 2014, men en mer diskré løsning hadde forstyrret opplevelsen litt mindre.

Og servitørene i restaurantene, kunne ikke de fått uniformer som harmonerte litt mer med båten for øvrig – og kanskje oppført seg deretter. Ikke det at båten må bli et slags teater. Men man sitter igjen med en følelse av at hvis de hadde anstrengt seg litt til, så ville et opphold på Queen Mary ikke bare vært en opp­levelse, men faktisk verdt en tur i seg selv.

Direkte fra Oslo

Noen distraherende elementer til tross: En overnatting på Queen Mary er en tidsreise tilbake til en æra da en amerikareise var forbeholdt de velstående. Nå tar Norwegian deg direkte til vestkysten for under 5000 kroner. Andre kan periodevis matche prisen, men da med mellom­landinger.

– Vi ser allerede nå at det er ­behov for direkteruter til Los ­Angeles fra Scandinavia. ­Ruten vår fra Stockholm har startet ­veldig bra, og vi selger godt også fra Oslo, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i ­Norwegian, som ikke vil oppgi nøyaktige salgstall.

Spøkelser

Queen Mary kom, for dem som tror på den slags, i 2008 med på Time Magazines liste over de mest hjemsøkte stedene i USA. Mange av de ­organiserte opplevelsene om bord tar utgangspunkt i nettopp det. Her kan du jakte gjenferd og paranormale fenomener både med og uten guide. Redskap som skal kunne hjelpe deg i jakten – «Ghost ­hunting tools» – er tilgjengelig.

Vi tror ikke på spøkelser, men opplevde for første gang å ­bråvåkne av en følelse av å bli slått på skulderen klokka tre om natta. Men, som sagt, vi tror ikke på den slags.

Queen Mary

• 1929-1935: Cunard White Star Line trosser depresjonen, og utreder muligheten for å bygge et passasjerskip flottere og mer avansert enn verden har sett før. Byggingen starter Storbritannia i 1934. Skipet var ved ferdigstillelse det nest største passasjerskipet i verden, etter Queen Elisabeth.

• 1936-1939: Queen Mary er et raskt, avansert og ikke minst luksuriøst skip, og ble umiddelbart en favoritt blant kongelige, Hollywood-stjerner og andre rikinger.

• 1939-1945: Da England og Frankrike erklærte krig mot ­Tyskland, var Queen Marys glamorøse liv på havet over. ­Størrelsen og farten gjør skipet til et effektivt troppeskip. ­Skipet får tilnavnet «The Grey Goose», og regnes for å ha spilt en vesentlig rolle under krigen.

• 1946-61: Etter ti måneders ombygging er Queen Mary transformert fra militært troppeforflyttingsskip til et luksuriøst transportmiddel igjen. Skipet regnes igjen som en av de mest fasjonable måtene å komme seg mellom Europa og USA på.

• 1962-67: Flyene tar over mer og mer av passasjertrafikken, og de transatlantiske passasjerskipene blir overflødige.

• 1967- i dag: Queen Mary blir kjøpt av byen Long Beach og ­legges i opplag i havnen. Ikke alle skjønte poenget, men Queen Mary er blitt et landemerke i byen og ett av få steder hvor man virkelig kan leve seg inn i hvordan livet var om bord på et transatlantisk passasjerskip for nesten 80 år siden.

(Kilder: Queen Mary Hotel, Wikipedia)


Attraksjoner 
om bord

«The Glory Days Tour»: En guidet rundtur med informasjon om skipets historie.

«Ghost & Legends Show»: En 30 minutters tur med innlagte spesialeffekter som skal gi deg en opplevelse av hvordan skipet blir hjemsøkt.

«Haunted Encounters Tour»: En times guidet tur til skipets mest hjemsøkte områder, og fortellinger om skipet mest berømte spøkelser.

«Scorpion Submarine»: ­Rundtur i «Scorpion», en russisk ubåt fra den kalde krigens dager.

«Her finest hour: A WW II Historical Tour»: Rundtur med historien om Queen Marys dager som militærskip under andre verdenskrig. 

«Twilight Historical Tour»: En rundtur på skipet i sol­nedgangen.

«Dining With The Spirits»: ­Middag i en av skipets ­restauranter, Sir Winston, etter­fulgt av en guidet tur til de områdene i skipet med mest påstått paranormal aktivitet.

«Paranormal Investigation»: Her får du tilgang til «ghost hunting tools», altså verktøy som skal hjelpe deg til å finne og komme i kontakt med ­spøkelser. Du får to timer på deg.

«Paranormal Spirit Box Tour»: Ved hjelp av en «Spirit Box», designet for å avsløre paranormal aktivitet, får du utforske skipets antatt mest hjemsøkte områder.

«Paranormal Shipwalk»: Kveldstur til skipets ­hjemsøkte områder.

«Paranormal Spiritwalk»: Her får du informasjon om «jakttriks» og annen hjelp til å komme i kontakt med ­spøkelser. Guidet tur på to timer.

Miniatyrbåter: Utstilling av ­meget detaljerte miniatyr­båter.

Museum: En del av båten fungerer som et museum, der du kan studere hvordan skipet så ut da det ble brukt som troppeskip under andre verdenskrig, samt se hvordan lugarer, oppholdsrom og ­restauranter var for 75 år siden. 

Diana: Utstilling av kjoler, smykker, gjenstander og ­bilder tilknyttet prinsesse Diana, Kate Middleton og den øvrige britiske konge­familien, kalt «DIANA Legacy of a Princess».


Reisefakta: Long Beach

• Long Beach er en by i Los Angeles County med 
462.257 innbyggere (2010).

• Havna i byen, hvor også Queen Mary ligger, er den nest ­travleste konteinerhavna i USA.

• Long Beach sentrum ligger ca. 3,5 mil sør for Los Angeles International Airport.

• Norwegian har startet direkterute til Los Angeles fra Oslo med oppstart 1. juni. Andre flyselskaper tar deg dit med minst ett flybytte underveis.

• Hoteller finnes i alle kvaliteter og prisklasser. På en tilfeldig valgt dato i juni varierte prisen på et dobbeltrom fra 405 ­kroner (Walls Motel Long Beach) til 1908 kroner (Hyatt ­Regency Long Beach) for et dobbeltrom.

• Klimaet i Sør-California er behagelig hele året. Den statistisk sett kaldeste måneden er desember, hvor temperaturen gjennomsnittlig kommer opp i 19,3 grader i løpet av dagen. Varmest er august, da når gradestokken normalt 28,8.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no