ANNONSE

MOTOR

Småbiler ingen risiko

Tekst: Øivind Skar


Publisert: 25.10.2014

Liten Mercedes GLA løfter salget. (Foto: Øivind Skar)

Daimlersjef Dieter Zetsche tror ikke satsingen på flere små biler vil skade Mercedes-Benz som ­premium bil­produsent.

Mercedes har så langt hatt stor ­suksess med de nye A- og B-­modellene i kompakt­klassen. ­Begge har løftet salget til ­Mercedes, og ytterligere løft ligger i derivater som CLA og GLA, melder Automotive News.

Bilanalytiker Max Warburton i ­Bernstein mener små og ­kompakte biler er viktig for å bringe nye ­kunder til merket.

– Se bare på hvordan Evoque har hjulpet Range Rover til å riste av seg et arrogant, gammeldags og landsens tweed-preg for isteden å bli mer trendy, urban og ungdom­melig, sier Warburton.

Samtidig trenger Daimler de små og drivstoffgjerrige bilene for ­gjennom dem å senke det gjennomsnittlige utslippet fram mot EUs krav om maks 95 gram CO2 per km, som vil gjelde fra 2021.

Siste år solgte Mercedes 371.399 A- og B-klassebiler, inkludert ­kupeen CLA. Med GLA og den ­kommende stasjons­vognen ­Shooting Brake ventes salget å ­passere 500.000. Dette er viktige tall for Daimler, mor­selskapet til både Mercedes-Benz og Smart, i kampen om å bli største ­premium bilprodusent i verden i 2020. Denne beinharde konkurransen ledes i dag av BMW, med Audi på plassen etter. Men i USA er Mercedes størst.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no