ANNONSE

Du store verden

Neuschwanstein

Tekst: Rolf Schreiner

Foto: Colourbox


Publisert: 08.11.2014

Neuschwanstein er et tysk slott som ligger i kommunen ­Schwangau i den tyske delstaten Bayern, ca. 90 km sørvest for München, ved grensen mot ­Østerrike. Slottet ble oppført 1869–86 i nyromansk stil for kong Ludwig II av Bayern ­etter ­tegninger av teatermaleren ­Christian Jank. Slottet har ­kommet til å stå som prototyp på middel­alderens «eventyrslott».

Neuschwanstein er en fantasi som ble gjort til virkelighet – et eventyrslott som er prydet med balkonger og tårn, og som hever seg høyt over tretoppene i de bayerske alpene.

Kong Ludwig II av Bayern ble kalt «eventyrkongen», og Neuschwanstein er det mest berømte av slottene han lot bygge – i dag er slottet en viktig turist­attraksjon.

Inspirerte Walt Disney

Det høyst spesielle eventyrslottet er et av de fremste eksemplene på 1800-tallets romantiske historisme i Tyskland. Slottet skal være forbilde bl.a. for slottene i Walt Disneys eventyrunivers.

I umiddelbar nærhet av ­Neuschwanstein ligger et annet og betydelig eldre slott, Schloss ­Hohenschwangau, som ble ­restaurert av Ludwigs far, Maximilian II av ­Bayern.

Stor Wagner-fan

En fremføring av Richard ­Wagners ­opera Lohengrin i 1861 for­hekset ­Ludwig fullstendig, og da han etter­fulgte sin far på tronen tre år ­senere, kun 18 år gammel, var en av hans første handlinger å be Wagner komme i audiens. Det kan virke som om ­kongen identifiserte seg meg ­Lohengrin, Svanefyrsten, og han utviklet en ­besettelse overfor tysk mytologi.

Liksom-middelalderslott

Opprinnelig var det en borg der hvor dagens slott ligger. Frem til kong ­Ludwigs levetid var borgen bevart som ruin. Kongen ville for sin personlige tilfredsstillelse skape ruinen om til den type slott som ble bebodd av de gamle tyske riddere.

Slike tanker og ideer hadde ­begrenset appell i datidens Tyskland, og Ludwig ble kalt den gale ­kongen – han ble sett på som en person som hadde mistet grepet på virkeligheten. Hans rykte som eksentriker ble bekreftet av at han elsket å kle seg ut, og det at han hadde høyst ­spesielle vaner – han sov hele dagen og han trodde at han hadde ånden etter ­Ludvig 14. som middags­gjest.

Arkitektonisk mix

Interiøret i slottet er en herlig blanding av forskjellige arkitektoniske stilarter – en maurisk-gotisk-barokk mix som inkluderer Tronsalen med opprørende bysantisk dekadense, og en enorm Sangerhall, kunstferdig opplyst og planlagt spesielt for Wagner-fremføringer.

Ludwigs sans for middelalderen hindret ham imidlertid ikke i å bruke moderne teknologi – slottet har både avansert sentral­varmesystem og kjøkken med varmt og kaldt rennende vann.

15 mann jobbet i fire og et halvt år bare med å lage utskjæringene på ­kongens seng.

Tronen manglet

Grunnstensnedleggelsen for det nye slottet fant sted 5. september 1869, og slottet kunne tas i bruk i 1884. Men selv ved Ludwigs død i 1886 var slottet ikke helt ferdigstilt – betegnende er at tronen fremdeles manglet i den store Tronsalen.

Etter kongens død ble tårnet og ridder­huset i litt forenklet form fullendt. Ved slutten av annen verdenskrig ble noen av den tyske riksbanks gullreserver lagret i slottet, men i krigens siste dager ble de fjernet av ukjente og ifølge rykter senket i den nærliggende Alatsjøen.

Moderne underverk?

Prosjektet New 7 Wonders valgte ­Neuschwanstein som en av de 21 ­kandidatene når man skulle kåre Verdens syv nye Underverker, men slottet nådde ikke helt opp.

Neste gang: Tivoli i København


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no