ANNONSE

NÆRINGSLIV

Klar, ferdig, blogg!

Tekst: Karianne Grindem


Publisert: 08.11.2014

HVOR VIL DU? Bloggründer Thomas Moen råder nybegynnere til å tenke gjennom hva de vil oppnå med ­bloggen, og sette dette som et mål. (Foto: Audun Braastad / NTB scanpix) 


– Alle kan blogge, ifølge bloggründer Thomas Moen. Her får du tipsene som hjelper deg i gang.

De siste årene har det eksplodert i bloggsfæren. Bloggerne blir ­stadig flere, leserne også, og temaene det blogges om varierer stort. Ønsker du også å kaste deg på bloggbølgen, er det ifølge bloggründer Thomas Moen ­ingen grunn til å la være.

– Blogging er ikke bare for unge jenter. Det passer for alle som har noe på hjertet, sier Moen.

Han har jobbet med blogger i over ti år, vært blogg­manager for flere av Norges største ­blogger, gitt ut boken '123 blogg' og er nå merkevaresjef i Fanbooster.

– Det viktigste rådet til ny­begynnere er at du må vite hva du vil oppnå med bloggen din. Det er ofte her folk feiler. Hva vil du vil skrive om, vil du ha opp­merksomhet, og vil du tjene ­penger på bloggen din? spør Moen.

Sett deg mål

Et stort flertall av alle blogger som startes opp, dør innen to måneder. Derfor råder Moen ­ferske bloggere til å sette seg et mål om å holde det gående i minimum to måneder, slik at bloggen ikke strander før du har kommet ordentlig i gang.

– Ikke tenk på sidedesign eller trafikk de to første månedene. Fokuser kun på godt innhold. Så kan du etter hvert begynne å dele linker til bloggen din der det er relevant. For eksempel i internett­forum eller på ­Facebook, sier Moen.

Ikke bare rosabloggere

Da bloggbølgen kom for alvor i 2007, var det i hovedsak unge jenter med såkalte rosablogger som dominerte.

– Nå endrer dette seg, og vi får blant annet flere blogger om ­teknologi og politikk, sier Moen.

For de fleste er bloggen en ­hobby, men de siste årene har flere også gjort den til levebrød.

Da Susanne Kaluza for to år siden sa opp sin faste journaliststilling i Dagbladet for å blogge på heltid, fikk hun kom­mentarer fra folk som trodde hun bare skulle være hjemme og kose seg.

I dag opplever hun derimot at fordommene er færre.

– Jeg føler at det har snudd litt de siste årene. Det kommer flere gode blogger, og de som blogger blir eldre. Flere leser bloggene og ser at det finnes mye bra, så det er litt for lettvint å tenke at det bare er rosabloggere og mamma­blogger som poster bilder av snørrete unger, sier Kaluza.

Blogging åpner dører

Siden hun sa opp jobben i 2012, har hun som foreldreblogger med Susannekaluza.com klart å skaffe seg en god inntekt. Hun har gitt ut tre bøker, utviklet sitt eget brød, designet sin egen matboks, og stilt opp i utallige intervjuer og debatter. I januar 2014 ble hun også ansatt som redaktør av Egmont Publishings nettportal foreldre.no. Kaluza er overbevist om at bloggen har gitt henne muligheter hun ellers ikke ville hatt.

– Jeg ville aldri fått bok­kontrakt på en matpakkebok hvis jeg ikke hadde en blogg og kunne vise at det var et marked for det. Og jobben som redaktør for foreldre.no ville jeg ikke hatt mulighet til å få hvis jeg kun hadde vært papirjournalist i Dagbladet, sier hun.

For å ha blogging som yrkesvei må man være strukturert. Kaluza tror mange undervurderer hvor mye jobb det er.

– Du må ha konsekvent høy kvalitet på bilder og tekst. Hvis du skal skrive to gode innlegg om dagen krever det mye tid. Du har aldri ferie, og aldri fri, sier hun.

Men Kaluza understreker at blogging kan passe for alle.

– Jeg trodde det var veldig ­teknisk, og at du måtte være datanerd for å få det til. Nå har jeg skjønt at blogging handler om mennesker. Du blir kjent med veldig mange oppegående folk ved at de kommenterer på ­bloggen din.

– Må klype meg i armen

Trine Sandberg, som driver '­Trines matblogg', mener en suksessoppskrift for å lykkes med blogging er å være tydelig på hva du vil formidle, og holde deg til det. Da hun startet bloggen for sju år siden, var det bare for å dele oppskriftene sine med venninner og med datteren som hadde flyttet hjemmefra. Nå er hun Norges største matblogger, med mellom 25.000 og 30.000 lesere hver dag.

– Det er viktig å være lojal mot konseptet. Når det for meg er viktig å lage maten fra bunnen av, kan jeg for eksempel ikke tillate ferdigmat på bloggen, sier Sandberg. Hun trekker også fram viktigheten av gode bilder.

– I tillegg til å skrive bra, må man jobbe med bildene. Det er bildene som gjør at du til­trekker deg oppmerksomhet, sier ­Sandberg, som nå lever av bloggen.

I kjølvannet av den har hun også gitt ut en kokebok som ble fjorårets best solgte, med 55.000 eksemplarer.

– Jeg må nesten klype meg selv litt i armen. Det har jo bare vært gøy hele tiden, sier Sandberg.

To lover

Selv om det ikke er noen grense for hvilke temaer du kan ­skrive om, er det ikke alt du kan ­publisere. Som blogger er det særlig to lover du må ha fokus på: åndsverk­loven og markedsføringsloven.

Du har ikke lov til å publisere andres bilder eller tekst uten ­deres samtykke.

– Tekster kan siteres når det er relevant, men du har ikke lov til å gjengi hele verket, sier bloggründer Thomas Moen.

Mottar du godtgjørelse for noe du skriver, enten det er penger eller gjenstander, må du ifølge markedsføringsloven også opplyse om dette, slik at det er tydelig for leseren.

– Med disse to lovene i bakhånd kommer man langt, sier Moen.

Tips til ­nybegynnere

• Før du starter en blogg, finn ut hva du vil oppnå og sett dette som et mål. 

• I begynnelsen er det lurt å fokusere på innhold og ikke tenke på sidetrafikk. 

• Sett deg et mål om å blogge jevnlig i minst to måneder etter at du har startet bloggen, slik at den ikke strander før du kommer ordentlig i gang.

• Del lenker til bloggen der det er relevant, for eksempel på Facebook eller internettforum. 

• Ta leserne dine på alvor, og kommuniser med dem i kommentarfeltet. 

(Kilde: Thomas Moen)


Lover og regler

• Ifølge Markedsføringsloven skal all markedsføring utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring. ­Reklame skal ikke ­kamufleres som ­personlige meninger, for eksempel i et blogg­innlegg.

• Om du har fått tilsendt et produkt, og du får godtgjørelse for å skrive om det, må du alltid gi leseren informasjon om det. 

• Har bloggen din lesere under 18 år, må du være ekstra nøye med at du informerer om at innlegget inneholder reklame, på en måte som barn kan forstå.

• Reklame rettet mot barn, uansett form, er ikke lov. 

• Ifølge åndsverkloven har du ikke lov til å publisere andres bilder eller tekst uten samtykke. 

(Kilder: markedsføringsloven, åndsverkloven og Forbrukerrådet)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no