ANNONSE

MOTOR

Sikkerhet og moro

Tekst: Sjur Frimand-Anda


Publisert: 22.11.2014

KURSMANGFOLD: Velg ­mellom racing, road racing, drifting, gatebil, off-road, go-kart, super seven, ATV, SIM motor­sykkel og snøskuter.


Fakta:

NAF ­Trafikk­senter ­Vålerbanen


Hva:
Tilbyr bilglede med fart og spenning. Arrangerer teambuildingsdager og skreddersyr opplegg for kursdeltakere etter ønske. 


Hvor:
2435 Braskereidfoss 

Halvannen times kjøretur nord for Oslo.


Kontakt:
Telefon: 62 42 98 00 

E-post: info@vaalerbanen.no


Web:
naftrafikksenter.no

vaalerbanen.no

På Vålerbanen i Hedmark kan du ha det skikkelig gøy, mens du også lærer masse om sikkerhet i trafikken. Særlig nå når vinteren nærmer seg, kan det være klokt å friske opp kjøreferdighetene.

 

– Vi har mye moro å tilby bedrifter her. Mange legger sine teambuildingsdager hos oss. Men vi er veldig opptatt av det også skal være et sikkerhetselement involvert, sier Thomas Benediktsen, markedssjef hos Vålerbanen, NAF-Trafikksenter.

Om vinteren islegges alle banene på anlegget. I tillegg er det mulighet for å kjøre offroad, snøskuter og ATV. På hovedbanene kjøres en racingrigget Volvo S40, med ispigger og hele pakka.

– I tillegg har vi go-kart. Det er fantastisk morsomt om vinteren. Piggdekkene suger karten ned mot veien. Det er en helt spesiell opplevelse, sier Benediktsen.

 

Snøskuter

Rundt anlegget går det 20 kilometer snøskuterspor. Her kan du få testet snøskuter i alle varianter. For de som er interessert, går det også å ta snøskutersertifikat på anlegget.

Faktisk er dette et komplett anlegg for både sikkerhet og moro. Og for dem som har lyst, finnes også mulighetene til å kjøre buss og semitrailer.

– Vi har mange aktiviteter, de fleste knyttet opp mot bil, motor og moro. Dette kan også kombineres med eksempelvis paintball, sier Benediktsen.

 

Skreddersydd

I det hele er skreddersøm av bedrifts­arrangement noe ­selskapet har spesialisert seg på. Og de vet hva som skal til for at folk skal ­trives.

– Gode aktiviteter, gjerne ­krydret med litt konkurranse­elementer, er et moment. Men i tillegg vil de fleste ha både god mat og drikke, sier han.

Og matmessig kan man ordne alt fra å grille i lavvo til å pynte opp en stor hall med bespisning av nærmere 400 personer.

 

Overnatting

Også skikkelig overnatting er viktig. Og på Vålerbanen samarbeider de med et Rica-hotell like i nærheten. De har god kapasitet for større grupper. I tillegg har de en gjestegård med plass til inntil 30 personer.

– Gjestegården har greie rom og maten er fantastisk. Det er virkelig et av de kulinariske topp­stedene i Norge. Både Rica og gjeste­gården er bare en kort kjøre­tur unna, og vi kan selvfølgelig ordne transport, sier markeds­sjefen.

 

Reneste reisebyrå

Og det er heller ingen problem om man kommer fra Stavanger. Du blir hentet i buss på Gardermoen og kjørt til Vålerbanen, slik at du er klar til start i god tid.

– Vi fungerer som et reisebyrå, og kan ordne alt, både flyreise, opphold og aktiviteter. Alt skredder­sydd ut fra den enkelte bedrifts ønskemål, sier Benediktsen.

Vålerbanen tilbyr arrangement fra en time til hele dager. Alt i samsvar med kundens ønsker.

– Noen vil bare ha full fart hele tiden, andre vil ha mye trafikksikkerhet, andre igjen velger en kombinasjon, sier Benediktsen. Også størrelsene på gruppene varierer veldig.

Sikkerhet

Nå som vinteren nærmer seg byr også den daglige kjøringen på nye utfordringer. Særlig gjelder dette for tungbilssjåførene. De biter gjerne litt negler i forhold til alle de litt dårlig skodde utenlandske bilene. Derfor er det viktig at de selv behersker glatta så godt som mulig.

– Jo mer man vet om hvordan man holder bilen på veien når det oppstår problemer, jo bedre er det. Hos oss kan man kombinere slike viktige øvelser med det å ha det gøy. Og det er nå en gang sånn, at hvis du ikke får praktisert glattkjøringskunnskapene, så forsvinner de, sier Benediktsen. For vet du virkelig hvordan du skal reagere hvis en bil kommer mot deg i feil kjørebane?

 

Oppfrisking av førerkort

I dag sier eu-direktivene at yrkes­sjåfører må ha etterutdanning hvert femte år. Benediktsen skulle gjerne sett noen obligatoriske oppfriskere blant oss med vanlig førerkort også.

– Alle burde hatt en gjennomgang hvert tiende år. Etter hvert som det blir lenge siden man tok førerkort, legger man seg til en del uvaner. Det ser vi på våre event. Folk sitter gjerne med strake bein og armer. Dette er kanskje litt tøft og behagelig, men fra et sikkerhetsståsted er det håpløst. Du mister all energi du trenger for å kunne bruke ratt og pedaler raskt og sikkert i en nødsituasjon. I tillegg mister du all fjæring i beina, og ved en frontkollisjon går energien da inn i hælen, opp gjennom legg, lår og ryggmarg. Da får du fort kjempeproblemer. Det gjelder å ha en liten knekk som absorberer og fjærer når energien kommer, sier Benediktsen, som under­streker at de i nesten alle event legger inn litt trafikksikkerhet.

– Bare det å få teste bilen, få øve på sporvalg og unna­manøvrer gjør en del. Men vi har et sterkt sikkerhetsfokus gjennom alle våre leveranser. Så dette er noe man får med uansett, sier markeds­sjefen.

 

Økonomi

Et arrangement på Vålerbanen kan være en god investering. Særlig for bedrifter som har mange firmabiler. Da vet du at de ansatte blir litt tryggere i ­trafikken.

– I tillegg er det økonomi i ­dette. For å kjøre bra på bane må du lære deg å planlegge ­kjøringen, med sporvalg og gass og brems. Hvis man får slik planlegging inn i den ­daglige kjøringen også, vil det gi ­lavere ­drivstofforbruk og mindre dekkslitasje, sier ­Benediktsen.

Og innen sitt felt sitter ­Vålerbanen virkelig på masse ­kompetanse. Banen er Norges nest største motorsportarena. Her finner du instruktører med en helt unik kunnskap. Og denne kunn­skapen kan du som kunde tappe deg inn på.

– Gode sporvalg gir effektiv kjøring. Og du blir ikke en grisekjører fordi om du kjører smart. Man lærer å eliminere bremsepunkter og å slippe gassen tidlig, sier Benediktsen.

 

For alle

Vålerbanen har kunder fra alle mulige bedrifter. Fra den lille snekkerbedriften på hjørnet til store rammeavtalekunder som Statoil. I tillegg bruker mange av bilimportørene banen for å vise frem sine bilder til selgere og presse. Også dekkprodusentene tar sine kunder hit.

– Dette er et anlegg for alle som har interesse for enten å ha det gøy på banene eller å lære mer om sikkerhet på veiene, sier ­Benediktsen, som er opptatt av å ­levere god kvalitet på sine ­tjenester.

– Vi holder på med dette hver dag, hele året. Og vi er fryktelig gode på det vi driver med. Vi har full kontroll på våre under­leverandører, slik at alt i verdikjeden holder høy klasse. Og det må vi være. For vi har et rykte å ta vare på. Vi er stedet for sikkerhet og moro med bil og motor, sier ­Benediktsen, som har sett hvordan den stiveste direktør blir som et barn igjen etter en runde på banen.

– For dette er moro, ufattelig moro. Og det vil vi gjerne dele med så mange som mulig, sier han.

Fakta om anlegget:

2.3 km ringbane i racingstandard med mulighet for å kjøre i realistiske kjørehastigheter.

Off-road løype – to kilometer terrengløype for 4WD skreddersydd for alle vanskelighetsgrader.

Go-Kart bane – 800 meter utendørs bane, internasjonal standard.

Glattkjøringsbaner – tre glattkjøringsbaner med realistiske kjøretekniske utfordringer i ­bakke, sving og rettstrekke.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no