ANNONSE

MOTOR

Se og bli sett

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 22.11.2014

LITEN BRIKKE: Med refleks reduserer du faren for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent. (Foto: NAF)


Høsten er over oss og med den kommer mørket. Godt lys er viktig, og er du fotgjenger er refleks standardutstyr.

Halogenlys, LED, Xenonlys og Bixenonlys. Begrepene er ­mange. En fersk test fra det svenske bilmagasinet, Vi Bilägare, viser at det er store forskjeller på lysets rekkevidde og spredning.

Best i testen var Ford S-Max, som hadde en rekkevidde på fjernlysene på 266 meter. Det er over 100 meter lengre enn på Skoda Octavia. Med fjernlysene tent når ikke lyset på Skodaen lengre enn 142 meter.

Sjekk lysene

For å få best mulig lys på bilen din er det smart å sjekke lysene. Sjekk at alle pærer virker som de skal, og rengjør lykteglassene.

NAF anbefaler også å sjekke at både nærlysene og fjernlysene er riktig innstilt. I den mørke tiden vi nå er på full fart inn i, er det også lurt å bytte viskergummi og å rengjøre frontruten grundig fra innsiden.

Bruk refleks

Men det hjelper ikke med godt lys og rene ruter om ikke fotgjengerne også passer på. Sju av ti, eller 2,8 millioner, nordmenn har opplevd å nesten kjøre på en fotgjenger i mørket.

– Alle vet at refleks redder liv, men altfor få bruker det, sier ­Carina Henske, som er ­fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Hun syntes det er underlig at erfaringer man får som bilfører glemmes når man selv er fotgjenger.

– Mange bilister blir skremt eller irritert av fotgjengere som ikke bruker refleks. Men når folk parkerer bilen og selv blir fotgjengere, glemmer de likevel refleksen, sier hun.

Vest mest effektivt

Ifølge Trygg Trafikk reduserer refleks faren for å bli påkjørt med 85 prosent. De anbefaler at refleksen henges i knehøyde og at man bruker reflekser som ­beveger seg.

En fersk test fra NAF viser imidlertid at refleksvester er det mest effektive. I testen ga refleks­vester 30 prosent bedre synlighet enn refleksbrikker og – bånd. Med vest var testpersonene synlige på 200 meters avstand, mens de samme personene uten refleks­vest ikke var mulige å få øye på før testbilen var fem ­meter unna.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no