ANNONSE

Min mening

Velkommen «taxiselskapet» Uber

Min mening av Svein Kåre Edland, tidligere redaktør I Lokalavisen


Publisert: 06.12.2014

Hvor ofte tar du taxi? Folk flest gjør dette stadig sjeldnere. Selv om det de siste årene er gitt mange nye løyver, og det er åpent for fri konkurranse, finnes det ingen konkurranse. I alle fall som kommer forbrukerne til gode. Tvert om. Bransjen ­argumenterer med at siden det nå er stadig mindre kjøring, må prisene stige. Bransjen er inne i en spiral som kanskje ikke ender i død, men i alle fall i varig og uopprettelig svekkelse. Jeg har selv opplevd å betale kr 609 for en tur en søndag ettermiddag fra flyplassen til Eiganes. Turen tok 11 minutter. Nå forlanger hele ­næringen at myndigheten må sette en stopper for det nye selskapet Uber, som ­visstnok driver både ulovlig og useriøst, og i tillegg med sosial dumping.

Dette er Uber

Uber har siden starten i 2009 etablert seg i mer enn 230 byer i 46 land, og for 2 uker siden startet de i Oslo. Selskapet har blitt svært populære, og har samtidig måttet tåle kritikk for å ødelegge for taxinæringen på stedene de har etablert seg. I mange byer har det blitt voldelige demonstrasjoner. Uber er som taxi, men på en ny måte hvor du bruker en enkel app på telefonen din. På forhånd har du registrert deg som kunde og lagt inn kredittkortet ditt. Du fisker frem mobilen din. Den ­forteller deg hvor du er. Du trykker på bestill bil, og få minutter senere ruller en bil med sjåfør bort til deg, åpner bakdøra og du setter deg inn. Til en mye lavere pris enn eksisterende taxi. Gjennom appen får brukerne informasjon med bilde og navn av sjåføren så snart de har bestilt bilen. På slutten av turen får passasjeren en oversikt over reisen, inkludert GPS-sporing av turen.

Forbrukerrådet mener

Forbrukerrådet har gått igjennom det norske taximarkedet, og tegner et dystert bilde av bransjen. Randi Flesland har sagt at konklusjonen er at hele bransjen bør organiseres på en ny måte, og sentraler slik de fremstår i dag, bør skrotes. Ingrid Stokkeland i Forbrukerrådet i Stavanger mener at de eneste vinnerne i dagens drosje­næring er løyveeierne som profitterer på både høyere drosjepriser og ­rimeligere arbeidskraft.

Fremtiden

Endring kan være noe dritt. Nyskapning og innovasjon er alltid ubehagelig for de næringer som må gjennomgå store endringer. Det er likevel ingen grunn til å motsette seg nødvendige moderniseringer. Eierne av hestedrosjer var heller neppe veldig begeistret ved innføringen av motorisert transport. Det er likevel et fåtall av oss som ønsker oss tilbake til den tid. Det er mulig at det etter dagens lovgivning er ulovlig slik Uber er organisert. Men det er absolutt verdt å stille spørsmål med hvor feilen ligger. Er det Uber eller er det norsk lovgivning og livsvarig taximonopol som er feil? Jeg vet svaret, og håper at politikerne kjapt kommer på banen. Uber er ikke alene. Det er mange lignende selskaper, og flere vil komme. Nettet er for lengst en arena hvor det allerede opererer mange som kjører pirattaxi svart. La oss gjøre det lovlig, og heller sørge for å regulere det via selskaper eller sentraler som kan sørge for ryddige forhold og at sjåførene betaler den skatt de skal. Endring kan være vanskelig, men endring er som regel bra.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no