ANNONSE

MOTOR

Med eller uten pigg

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 06.12.2014

PIGG: Piggdekk er best under ekstreme forhold, som på våt is og snø. 
Kjører du mye på bar asfalt har piggfrie dekk en komfortgevinst. 
Forskjellen på hardpakket snø er liten mellom piggdekk og piggfrie dekk. (Foto: Produsent)


Bør du sko bilen med piggdekk eller piggfrie? Svaret er ikke entydig. Føreforholdene der du normalt ferdes er avgjørende.

Dekk er et kompromiss. Legger man til en egenskap, mister man en annen. Prioriterer man gode bremseegenskaper kan det for eksempel føre til at dekket har dårligere sidegrep.

I dekkbutikkene er for mange det vanskeligste valget om man skal ha vinterdekk med eller uten ­pigger.

Langt over

– Litt overfladisk sagt er piggdekk best under ekstreme føreforhold, som våt is og hardpakket snø, mens piggfrie dekk har like gode kvaliteter som piggdekk på normalt snøføre, sier ­Fredrik Hauge, produktsjef i ­Nokian Dekk Norge.

På virkelig kalde vinterdager er forskjellene minimale hva ­gjelder grep og sikkerhet. Når temperaturen synker ned mot -20 er ikke lengre snø og is ­spesielt glatt. Problemene kommer ved såkalt nullføre.

– Ved mellom minus fem og pluss fem grader varmes veien opp. Da kan man ofte få problemer med is, og under slike føre­forhold vil piggdekk være det beste valget, sier Hauge.

Bedre komfort

Piggfrie dekk støyer mindre enn piggdekk, og man slipper å betale i byer med piggdekkavgift. Best er de piggfrie dekkene på bare veier og på normalt snøføre.

– Piggfrie dekk har blitt veldig gode, men piggdekk er fortsatt det sikreste valget. Disse dekkene gir jevnt over best bremse­egenskaper, best fremkommelighet og de er de enkleste å kontrollere om man skulle få en skrens på bilen, forteller Hauge.

Åtte billengder

På nullføre er det store forskjeller mellom bremseegenskapene på piggdekk og vinterdekk uten pigger. Ved en hastighet på 50 kilometer i timen bruker en bil med piggdekk 43 meter før den stopper, mens en bil med piggfrie dekk ikke stopper før etter 60 meter. Det er 17 meter, eller om lag fire billengder, i ekstra bremse­lengde.

Men når kvikksølvet kryper sammen minsker også forskjellene. Ved ti minusgrader har du rundt en billengde kortere bremselengde med piggdekk enn om du kjører med piggfrie dekk.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no