ANNONSE

MOTOR

Mindre blir mer

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 20.12.2014

DOWNSIZING: Moderne motorer blir mindre og mindre for å senke forbruket. Ifølge en rapport kan små motorer være forbruksverstinger. (Foto: Produsent)


Med mindre motorer og turboladere skal effekten beholdes mens forbruket kuttes. Nye tall viser at så ikke alltid er tilfelle.

Tall fra den ideelle organisa­sjonen, Emission Analytics, viser at små motorer ikke alltid har et så lavt forbruk som man skulle tro. '

Ved å analysere over 500 ulike modellvarianter har organisasjonen, som har som mål å gi objektiv informasjon om nye bilers forbruk, funnet ut at små ­motorer har et forbruk som er på nivå med langt større motorer.

Langt over

Organisasjonen viser til at ­motorer med et slagvolum opp til en liter har størst variasjon i ­forbruk.

I gjennomsnitt ligger forbruket for disse motorene 36 prosent over det som står i brosjyren. Det betyr et gjennomsnittlig forbruk på 0,74 liter per mil, ifølge ­tallene som kommer fram i under­søkelsen. Den konkluderer med at disse små motorene har et forbruk som er på nivå med, eller over, langt større motorer.

Det er, ifølge Emission ­Analytics, fartsøkning som er de minste motorenes verste fiende. For mens den offisielle kjøre­syklusen har relativt få partier med akselerasjon, er virkelig­heten ute på veien en ganske annen.

Kjøres hardere

I rapporten konkluderer Emission Analytics med at disse små, og relativt svake, motorene ­kjøres mye hardere enn en større motor med mer krefter. Nettopp dette gjør at de små motorene kommer dårligere ut i en test i virkelighetens verden.

Større motorer må ikke utnyttes like hardt for å bygge opp fart, og dermed blir også forbruket lavere, fordi motoren kan jobbe mer effektivt.

Ifølge rapporten får man best drivstofføkonomi på motorer hvor slagvolumet ligger mellom en og tre liter.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no